Czy Łódź stanie się pierwszym w kraju miastem, w którym w biletomatach pokładowych w tramwajach i autobusach zaoferowane zostaną niemal wszystkie regionalne bilety kolejowe na przejazd jednorazowy? Łódzka Kolej Aglomeracyjna sprawdza, czy istnieje techniczna możliwość wprowadzenia pełnej oferty swoich biletów relacyjnych do urządzeń MPK-Łódź. Być może w przyszłości byłyby one sprzedawane również w Zgierzu.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna od dłuższego czasu sprzedaje swoje bilety m.in. w automatach biletowych zamontowanych w autobusach i tramwajach MPK-Łódź oraz w urządzeniach stojących na niektórych przystankach komunikacji miejskiej. Ich oferta ograniczona jest jednak do biletów strefowych ważnych w obrębie ścisłej aglomeracji łódzkiej. Wojewódzki przewoźnik chciałby wprowadzić do tego kanału wszystkie bilety jednorazowe relacyjne (czyli podstawowy rodzaj biletu jednorazowego ŁKA).
ŁKA sprawdza możliwości techniczne oprogramowania urządzeń – Badamy możliwość sprzedaży biletów jednorazowych relacyjnych w pełnej ofercie za pośrednictwem biletomatów MPK-Łódź – potwierdza Marta Markowska, rzecznik prasowy ŁKA. – Jest to jednak uzależnione od oprogramowania tych urządzeń – zaznacza. Nie wskazuje na razie także żadnych dat ewentualnej rozbudowy oferty. Wzajemnej sprzedaży biletów na podobną skalę nie wprowadzono na razie w żadnym mieście w Polsce.
Niedawno o szansie na zaoferowanie swoim klientom biletów ŁKA poinformował nas samorząd Zgierza, który
uruchomił kilka tygodni temu dwa pierwsze stacjonarne automaty biletowe. Choć spółka kolejowa nie prowadzi obecnie żadnych rozmów ze zgierskimi Miejskimi Usługami Komunikacyjnymi w tej sprawie, nie wyklucza wprowadzenia swoich biletów do maszyn innych operatorów, którzy korzystają z takiego samego oprogramowania, jakiego używa MPK-Łódź. Na razie nie ustalono jednak, czy jest to technicznie możliwe.
Sprzedaż w urządzeniach MPK nadal niewielka, ale ciągle rośnieChoć póki co oferta biletów ŁKA sprzedawanych w tramwajach i autobusach jest niewielka, a na terenie miasta obowiązuje wzajemne honorowanie biletów kolei i transportu miejskiego przy ich ujednoliconej cenie, są sytuacje, w których podróżnym bardziej opłaca się skorzystać z oferty biletowej przewoźnika kolejowego, kupując bilet w środku komunikacji miejskiej. Jedną z nich jest dojazd tramwajem czy autobusem na pociąg do Zgierza czy Pabianic (bilety miejskie nie są ważne w pociągach poza granicami administracyjnymi Łodzi). Podróżni korzystają z takiej możliwości coraz częściej.
– Od wprowadzenia wzajemnego honorowania biletów ŁKA i komunikacji miejskiej w Łodzi sprzedaż w biletomatach stacjonarnych oraz mobilnych należących do MPK-Łódź ciągle wzrasta – mówi bowiem Marta Markowska. – Dla przykładu w styczniu 2018 r. sprzedaż biletów jednorazowych czasowych strefowych ŁKA w automatach biletowych wyniosła 914 biletów, a we wrześniu 2018 r. sprzedano 1611 takich biletów – wylicza.
Co siódmy klient ŁKA kupił bilet w biletomacieAutomaty biletowe – także te utrzymywane przez samą ŁKA – są stosunkowo popularną formą zakupu biletów tego przewoźnika. Z 3,5 mln biletów sprzedanych pomiędzy styczniem a wrześniem tego roku ok. 14 proc. wydano właśnie w biletomatach. – Pasażerowie najchętniej korzystają z automatów znajdujących się w naszych pojazdach – wskazuje nasza rozmówczyni. Maszyny zamontowano w każdej z dwudziestu eksploatowanych przez ŁKA jednostek.
Mniej popularne są kolejowe biletomaty stacjonarne, ale ich sieć jest o wiele skromniejsza. W Łodzi stoi tylko jedno takie urządzenie – ustawione zostało na dworcu Łódź Fabryczna przy wejściu od al. Rodziny Poznańskich. – Jest ono własnością firmy Asec, która jako pośrednik sprzedaje bilety innych przewoźników – zaznacza Marta Markowska. Co ciekawe, w urządzeniu stosowany jest papier z logotypem Kolei Mazowieckich, a nie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.