Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

ŁKA skomunikowana z autobusem... cztery razy dziennie

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2014-11-10 09:38
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

ŁKA skomunikowana z autobusem... cztery razy dziennie
fot. KF
W rozkładzie łódzkiej komunikacji miejskiej pojawiło się pierwsze skomunikowanie z pociągami ŁKA. Przesiadki zostały uwzględnione w grafiku wydłużonej linii 58A, dzięki której z przystanku Stoki można dojechać do osiedli Mileszki i Janów. Autobusy są jednak skorelowane z pociągami jedynie... cztery razy dziennie, a informacja o ich kursach pozostaje dobrze ukryta.

W poniedziałek tydzień temu linia 58 biegnąca z centrum Łodzi na osiedle Stoki wzbogaciła się o kolejny wariant. Wybrane kursy dotychczasowego 58A dojeżdżające do Centralnego Szpitala Klinicznego położonego na peryferiach Łodzi zostały przedłużone do pętli Janów na jednym z dużych blokowisk dzielnicy Widzew. Nowa trasa przebiega brzegiem osiedla Stoki i przez słabo zurbanizowaną wieś Mileszki włączoną do Łodzi w roku 1990.

Skomunikowanie dzięki działaniom marszałka

Uruchomione zostało osiem par kursów tylko w dni robocze, a skromną obsługą komunikacyjną objęte zostały ulice Frezjowa i Kosodrzewiny, dotychczas pozbawione bezpośredniego dojazdu. Jednak to, co najciekawsze w nowo wprowadzonym rozkładzie, to uwzględnienie w nim skomunikowań z pociągami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej kursującymi na linii Łódź Widzew – Zgierz. Przesiadki możliwe są na przystanku Łódź Stoki.

– Z inicjatywy marszałka województwa Witolda Stępnia samorządy zlokalizowane na trasach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej podpisały porozumienie w sprawie integracji z ŁKA. Wydłużenie trasy autobusu 58A to jeden z efektów tej owocnej współpracy z miastem Łódź – mówi Marta Markowska, rzecznik prasowy ŁKA. – Podejmowane działania z pewnością ułatwią mieszkańcom korzystanie z połączeń spółki – ocenia.

Rano co godzinę i... koniec


Skomunikowanie z autobusem zapewniono jednak tylko w przypadku czterech par kursów (przy dwunastu parach połączeń kolejowych i ośmiu autobusach) – na przystanku Stoki przesiadka na pociąg możliwa jest po piątej, po szóstej, po siódmej i po ósmej rano. Choć autobus dojeżdża bezpośrednio pod peron, na przejście pozostawiono 11 – 15 minut (nie ma tam kasy kolejowej, więc nie jest potrzebna dodatkowa chwila na zakup biletu).

Co na pierwszy rzut oka może wydać się zaskakujące, skomunikowanie obejmuje pociągi do Zgierza, a nie kończące bieg w Łodzi. Samo przedłużenie kursów 58 oferuje bowiem mieszkańcom dojazd na Widzew, pociągiem wyjeżdżającym poza miasto można natomiast dojechać na stację Marysin oferującą dalsze połączenia miejskie. Przesiadki powrotne realizowane są tylko po czternastej, piętnastej, siedemnastej i dwudziestej. Pozostałe kursy nowego autobusu nie są skorelowane z rozkładem jazdy ŁKA.

Rozkład jak łamigłówka

Oprócz niewielkiej skali przedsięwzięcia sporym problemem jest też informacja pasażerska. Na rozkładzie jazdy autobusu zawieszonym na przystanku przy peronie kolejowym umieszczono bowiem... kursy w dwóch kierunkach na jednej tabliczce. Znajdziemy tam autobusy krótszego wariantu 58A wracające do centrum Łodzi i te dojeżdżające na Janów w jednej tabeli, przy czym nie są one wyraźnie oddzielone, a dla tych ostatnich nie podano dokładnej trasy przebiegu z listą przystanków (!). Podobnie jest na przystanku w kierunku przeciwnym.


fot. KF

Na żadnej z tabliczek na trasie nie podano też informacji o skomunikowaniu, pojawiła się ona jedynie w pliku pdf z rozkładem jazdy z pętli umieszczonym tylko w dziale „Aktualności” na stronie internetowej łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu. Dodatkowym utrudnieniem jest też to, że przystanek o nazwie Stacja Łódź Stoki obsługiwany jest... tylko w jednym kierunku. Słupek umieszczony po drugiej stronie ulicy Pomorskiej nazywa się bowiem Szpital i, choć jest niemal równie nieodległy od peronu kolejowego, nie nosi jego nazwy.

W internecie – dezinformacja

Dodatkowo w pierwszym dniu kursów informacja o zmianie trasy i rozkładu nie pojawiła się na stronie internetowej łódzkiego MPK i wciąż widniał na niej nieaktualny grafik. Choć linia jest jedną z dwóch tras łódzkiego transportu zbiorowego nieobsługiwanych przez miejską spółkę, ZDiT nie prowadzi własnej witryny ze szczegółowymi rozkładami – te publikuje jedynie MPK. Linię 58 wraz z wariantami od lat 90. obsługuje zgierska firma prywatna Koro, która utrzymuje własną witrynę internetową, ale poświęca ją wyłącznie usługom wynajmu pojazdów. Drugą z tras, na których kursują autobusy innego niż miejski przewoźnika, jest uruchamiana wspólnie z samorządem Zgierza międzymiastowa linia o nietypowym numerze 6. Również jej trasa zmieniła się w poniedziałek i również w tym przypadku poprawki tego dnia nie zostały naniesione na stronie MPK.

Choć komunikowanie kolei aglomeracyjnej i regionalnej z transportem o charakterze miejskim i lokalnym jest bardzo istotne dla funkcjonowania obu tych systemów, samorządy i przewoźników wyraźnie czeka jednak wciąż długa lekcja organizowania przesiadek. Cztery połączenia dziennie, i to tylko od poniedziałku do piątku, nie poprawią wyraźnie dostępu do kolei ani do komunikacji w ogóle – tym bardziej, jeśli o możliwości przesiadki zwyczajnie trudno się dowiedzieć. Należy jednak docenić pierwszą w skali miasta próbę integracji rozkładowej i liczyć, że kolejne jej przykłady będą dawały nadzieję na większe zainteresowanie podróżnych.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź Radogoszcz: przystanek nadal niezintegrowany

Przestrzeń

Łódź Radogoszcz: przystanek nadal niezintegrowany

Roman Czubiński 13 czerwca 2014

ŁKA: Porozumienie z samorządami

Przestrzeń

ŁKA: Porozumienie z samorządami

Roman Czubiński 14 listopada 2013

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5