Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kultowy „potrójniak” znów na ulicach Wrocławia

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-03-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego

Podziel się ze znajomymi:

Jeszcze ćwierć wieku temu taki widok nikogo we Wrocławiu nie dziwił. Trzywagonowe tramwaje kursowały m.in. na liniach 3 oraz 10. Po powodzi w 1997 r. spotkać można było już tylko wagony pojedyncze bądź podwójne. Wczoraj, w sobotę 12 marca, trasę „trójki” ponownie przemierzył potrójny skład popularnych „stopiątek”, wprawiając w zadziwienie dziesiątki przechodniów.

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego wzbogacił się o kolejny wagon typu 105Na. To prywatna inicjatywa Łukasza Kuczewskiego, członka stowarzyszenia, który zakupił trzy tramwaje z Częstochowy. Należą one do najpopularniejszego w Polsce typu taboru tramwajowego wyprodukowanego przez chorzowski Konstal o oznaczeniu 105Na. Pojazdy wyprodukowano w latach 1984 oraz 1985. Dlaczego akurat te wagony miłośnik sprowadził do Wrocławia? – W naszym mieście co prawda nadal jeżdżą tramwaje tego typu, ale zostały one poddane licznym modyfikacjom. Te z Częstochowy zachowały w dużej mierze swój oryginalny charakter. A dla pasjonatów znaczenie mają właśnie te szczegóły, które być może umykają przeciętnemu pasażerowi – opowiada Łukasz Kuczewski z KSTM. O jakie detale chodzi? – Choćby o pulpit motorniczego, ale również o gniazda jazdy ukrotnionej czy oprawy reflektorów – odpowiada.

Zakup sfinansował sam Kuczewski. – To było spełnienie mojego marzenia z dzieciństwa. Zawsze chciałem mieć właśnie tramwaj typu 105Na, który darzyłem szczególnym sentymentem. Najpierw sprowadziłem do Wrocławia dwa wagony, a w tym roku dołączył do nich trzeci – tłumaczy miłośnik. Pojazdy wymagały jednak pewnych prac w instalacjach elektrycznych. – Sieć częstochowska różni się od wrocławskiej biegunami. W uproszczeniu można powiedzieć, że u nas prąd płynie w drugą stronę. Żeby tramwaj pojechał, musiałem najpierw go przebiegunować – dodaje Kuczewski. Miłośnik regularnie „dogląda” swoich wagonów, wykonując przeglądy w celu utrzymania ich w pełnej sprawności technicznej ora stopniowo przywracając kolejne oryginalne elementy. W planie jest m.in. wymiana płatów drzwiowych na przeszklone.

Tramwaje zwane „kultowymi stopiątkami” wzbudzają we Wrocławiu niemałe zainteresowanie głównie za sprawą… czerwonej barwy. Od razu zatem rzucają się w oczy przechodniom. To oryginalna malatura, która funkcjonowała w Częstochowie. Wczoraj – w sobotę 12 marca – zdziwienie przechodniów wywołała dodatkowo długość składu. Tramwaje z rodziny 105Na funkcjonowały zarówno pojedynczo (we Wrocławiu można było je spotkać kiedyś na liniach 16 i 19), ale najczęściej kursowały w składach podwójnych. Na najbardziej obciążonych liniach pojawiały się nawet „potrójniaki”. Ostatecznie zniknęły z ruchu liniowego w 1997 r. We Wrocławiu takie ponad czterdziestometrowe składy obsługiwały linie 3, 10 oraz 12. Na swój pokład mogły zabrać jednorazowo prawie 400 osób!

Ponieważ w tym roku przypada 25 rocznica zakończenia eksploatacji „potrójniaków” we Wrocławiu, Klub postanowił w ten sposób przypomnieć mieszkańcom o nieodległej historii. – Byliśmy świadkami jedynie przejazdu próbnego, ale na wiosnę planujemy zorganizować imprezę otwartą, na którą już teraz serdecznie zapraszamy – zapowiada Krzysztof Kołodziejczyk, prezes KSTM.

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego od ponad dziesięciu lat ratuje zabytkowe tramwaje i autobusy. W swojej kolekcji ma kilkanaście pojazdów, które uniknęły palnika. Są one remontowane przez samych członków, bądź trafiają w ręce specjalistów. Sporo prac wykonuje firma Polmat, która działa w dawnej zajezdni tramwajowej przy ul. Legnickiej. W ubiegłym roku Klub zakończył spektakularny projekt odbudowy legendarnego tramwaju Maximum z 1901 r., który stał się prawdziwą ozdobą wrocławskic ulic, a także popularnego turystycznego autobusu-kabrioletu o nazwie „Fredruś”. W tym roku stowarzyszenie ponownie zajmuje się renowacją kilku pojazdów. Właśnie kończy się renowacja ostatniego wrocławskiego autobusu marki Ikarus, który został wycofany z eksploatacji w 2014 r. Pojazd przeszedł gruntowną renowację, którą w całości została sfinansowana przez sponsorów oraz członków Klubu. Trwa remont Jelcza PR110, dzięki czemu będziemy mogli sobie przypomnieć, jak podróżowało się w latach 80 XX w. Obecnie finalizowane są prace blacharskie i pojazd jest szykowany do lakierowania. Klubowicze przygotowują się też do uruchomienia tramwaju Linke-Hofmann Standard z 1929 r. Ponadto dzięki uprzejmości MPK Wrocław stowarzyszenie wzbogaciło się o jeden zmodernizowany wagon typu 105Na oraz samochód pogotowia dźwigowego na podwoziu Star 299. – Chcemy, aby nasza kolekcja była jak najbardziej zróżnicowana, aby pokazać przyszłym pokoleniom bogactwo historii wrocławskiej komunikacji miejskiej – mówi Kołodziejczyk.

Pojazdy można wynająć od Klubu zarówno do przejazdów turystycznych, jak na przykład na sesje zdjęciowe. Zarobione w ten sposób pieniądze finansują remonty tramwajów i autobusów, zakup części i materiałów oraz narzędzi.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław przymierza się do remontu torów na Szczytnickiej

Przestrzeń

Wrocław wyremontuje sieć trakcyjną na Powstańców Śląskich

Przestrzeń

Legendarny kurier patronem tramwaju we Wrocławiu

Przestrzeń

Legendarny kurier patronem tramwaju we Wrocławiu

Redakcja/inf. pras. 26 czerwca 2023

Wrocław: Rusza pilny remont Mosty Piaskowego. Tramwaje na objeździe

Przestrzeń

Wrocław: Wybrano wykonawcę remontu torów na Legnickiej

Przestrzeń

Zobacz również:

Wrocław przymierza się do remontu torów na Szczytnickiej

Przestrzeń

Wrocław wyremontuje sieć trakcyjną na Powstańców Śląskich

Przestrzeń

Legendarny kurier patronem tramwaju we Wrocławiu

Przestrzeń

Legendarny kurier patronem tramwaju we Wrocławiu

Redakcja/inf. pras. 26 czerwca 2023

Wrocław: Rusza pilny remont Mosty Piaskowego. Tramwaje na objeździe

Przestrzeń

Wrocław: Wybrano wykonawcę remontu torów na Legnickiej

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5