Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kraków: Scania CN113ALB kończy liniową służbę

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
05-02-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Tomasz Knapik / MPK

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Kraków: Scania CN113ALB kończy liniową służbę
fot. Tomasz Knapik
W czwartek 5 lutego autobusy Scania 113ALB zostały oficjalnie wycofane z obsługi regularnych linii autobusowych w Krakowie. Autobusy, eksploatowane od 1992 r., były prawdopodobnie pierwszymi fabrycznie nowymi autobusami kupionymi na Zachodzie.

W swój ostatni kurs autobus tej marki wyjechał z przystanku Dworzec Główny Zachód przy ul. Pawiej do pętli os. Podwawelskie. Do przejazdu ostatnim kursem upoważniał okolicznościowy bilet, który pasażerowie otrzymywali przed wejściem do autobusu. To, że Scania 113ALB nie wyjedzie już na regularną linię potwierdził swoim podpisem na specjalnym certyfikacie, przekazanym przedstawicielom firmy Scania, Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA.

Autobus, który oficjalnie zakończył eksploatację serii Scanii 113ALB, kursował w Krakowie od 1996 roku i przejechał 1 023 395 km. Jest jednym z dwóch ostatnich egzemplarzy tej marki, które obecnie posiada MPK. Ich wycofanie z regularnej komunikacji stało się możliwe dzięki zakupom pod koniec ubiegłego roku nowych autobusów, m.in. autobusu hybrydowego Solaris Urbino 18 Hybrid.

Warto podkreślić, że autobusy Scania 113ALB służyły krakowianom ponad 22 lata. 13 sztuk tych pojazdów MPK sprowadziło do Krakowa w 1992 r. do nieistniejącej już zajezdni w Czyżynach. Po raz pierwszy wyjechały na krakowskie ulice w lipcu 1992 roku na linię nr 114 z Górki Narodowej do Ruczaju oraz linię nr 119, łączącą Borek Fałęcki z Dworcem Głównym. Były to wtedy pierwsze nowoczesne i fabrycznie nowe pojazdy, które krakowski przewoźnik kupił poza granicami Polski. Trzeba pamiętać, że były to czasy zmian ustrojowych w kraju i przeprowadzenie takiego zakupu nie było proste. W tym czasie udało się to zrobić tylko w Krakowie.

Scania 113ALB zdecydowanie wyróżniała się na krakowskich ulicach nie tylko wyglądem, ale także konstrukcją i rozwiązaniami technicznymi, które znacznie wyprzedzały poziom techniki reprezentowany przez eksploatowane wówczas w Polsce pojazdy.

Płynną i dynamiczna jazdę zapewniła automatyczna skrzynia biegów GAV, która w porównaniu z powszechnie używanymi skrzyniami mechanicznymi, była dużym postępem. Scania 113ALB była także pierwszym pojazdem w Krakowie wyposażonym w silnik spełniający europejskie normy EURO1, co sprawiało, że jadąc, nie wytwarzała – jak inne autobusy – kłębów dymu z rury wydechowej. Autobusy były pojazdami przeznaczonymi do eksploatacji w trudnych warunkach, jakie występują w Szwecji. Dlatego też podróż w zimie tym autobusem była bardzo przyjemna i zdecydowanie różniła od podróży pojazdami starej generacji.

Autobusy Scania 113ALB jako pierwsze w Krakowie były także wyposażone w system, który umożliwiał wyświetlanie informacji dla pasażerów o numerze linii i kierunku jazdy na specjalnych kasetowych tablicach z przewijanymi taśmami.


fot. Tomasz Knapik

Zakup autobusów Scania 113ALB w 1992 r. rozpoczął wieloletnią współpracę krakowskiego przewoźnika ze szwedzkim koncernem, w efekcie której do Krakowa trafiły w sumie 134 autobusy miejskie różnych typów. Warto przypomnieć, że Scania 113ALB to kolejny typ autobusów, który MPK wycofuje z regularnej komunikacji. Kilka lat temu, we wrześniu 2007 r., Kraków jako pierwsze duże miasto w Polsce pożegnał Ikarusy, które przez wiele lat były podstawowym środkiem transportu w polskich miastach.

Obecnie dzięki systematycznym zakupom nowych autobusów MPK SA posiada wyłącznie pojazdy niskopodłogowe. Ponad 200 autobusów jest wyposażonych w silniki spełniające najwyższe europejskie normy ochrony środowiska EURO5, EURO5EEV i EURO6. Warto podkreślić, że Kraków jako pierwsze miasto w Polsce w kwietniu 2014 r. uruchomił regularną linię autobusową, obsługiwaną autobusami elektrycznymi.

Ostatni liniowy zjazd do zajezdni nie oznacza jednak, że nie zobaczymy nigdy więcej Scanii CN113ALB na krakowskich ulicach. Potwierdzono bowiem dzisiaj informację o zachowaniu jednej sztuki Scanii CN113ALB o numerze taborowym PE100 jako eksponat muzealny.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Scania zamyka fabrykę w Słupsku. Miasto ma duży problem

Komunikacja

Kraków wyremontował historyczne Scanie dla Szwecji

Przestrzeń

Scania prezentuje nowy autobus Interlink

Przestrzeń

Scania prezentuje nowy autobus Interlink

inf. prasowa 27 stycznia 2022

Scania ma dane online z 500 tys. pojazdów

Mobilność

Zobacz również:

Scania zamyka fabrykę w Słupsku. Miasto ma duży problem

Komunikacja

Kraków wyremontował historyczne Scanie dla Szwecji

Przestrzeń

Scania prezentuje nowy autobus Interlink

Przestrzeń

Scania prezentuje nowy autobus Interlink

inf. prasowa 27 stycznia 2022

Scania ma dane online z 500 tys. pojazdów

Mobilność

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij