Kraków, wspólnie z władzami województwa małopolskiego, przygotowuje projekt Nowej Huty Przyszłości. Zakłada on zagospodarowanie terenów poprzemysłowych i stworzenie niejako nowej jednostki urbanistycznej. Taki obszar wymaga dobrego skomunikowania. Jedna z koncepcji przewidujebudowę nowej linii kolejowej. W tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej.
Projekt Kraków – Nowa Huta Przyszłości jest wspólnym przedsięwzięciem władz miasta Krakowa oraz województwa małopolskiego. – Ma on za zadanie zagospodarowanie terenów poprzemysłowych i nieużytkowanych znajdujących się głównie w rejonie dawnej strefy ochronnej krakowskiego kombinatu metalurgicznego. Są to okolice dawnych podkrakowskich wsi, Ruszczy, Branic i Przylasku Rusieckiego, które w drugiej połowie ubiegłego wieku zostały włączone w granice miasta – mówi Kamil Popiela z biura prasowego UMK. W sumie to 700 hektarów, które niemal w całości są pokryte planami zagospodarowania.
Obszar ten ma spełniać rolę „dzielnicy 15-minutowej”. Wydzielono tutaj cztery główne obszary funkcjonalne. Jak wskazuje przedstawiciel miasta, na północy zlokalizowano centrum logistyczno-przemysłowe Ruszcza, które w pełni ma wykorzystywać znajdującą się nieopodal dużą bocznicę kolejową przy linii kolejowej nr 95, obsługującą obecnie kombinat. Dalej na południe znajdzie się park naukowo-technologiczny Branice, gdzie według założeń mają lokować się głównie firmy działające w branżach należących do inteligentnych specjalizacji województwa małopolskiego, m.in. IT, zrównoważona energia, chemia, life sciences czy przemysł czasu wolnego. – Obecnie trwają prace przy budowie strefy aktywności gospodarczej „Nowa Huta Przyszłości”, gdzie znajdzie się miejsce dla około 40 firm. Na terenie parku pojawiają się też już pierwsi inwestorzy – mówi Kamil Popiela.
Na południe od Igołomskiej przewidziano natomiast część mieszkaniową – jedno- i wielorodzinną. – W ramach projektu Kraków – Nowa Huta Przyszłości towarzyszyć jej będzie część wypoczynkowa składająca się z dwóch elementów. Pierwszy to prawie 40-hektarowy obszar centrum wielkoskalowych plenerowych wydarzeń kulturalnych „Błonia 2.0”. Drugi to centrum rekreacji i wypoczynku „Przylasek Rusiecki”, w skład którego wejdzie skansen, centrum geotermalne (według historycznych badań znajdują się tam źródła gorącej wody) oraz realizowane obecnie kąpielisko – dodaje przedstawiciel urzędu.
Obecnie, w ramach realizacji projektu, trwa tworzenie odpowiedniej infrastruktury – w tym dróg i wyposażenie działek w media. – Równolegle spółka Kraków Nowa Huta Przyszłości powołana do celu realizacji projektu poszukuje inwestorów dla tych terenów, a także pozyskuje kolejne grunty pod przyszłe inwestycje – dodaje Popiela. – Na wszystkie te cele udało się do tej pory pozyskać dofinansowanie ze środków funduszy europejskich o łącznej kwocie ponad 75 mln zł, a całkowita zakładana w ciągu najbliższych dwóch lat kwota nakładów inwestycyjnych przekracza 100 mln zł – mówi przedstawiciel urzędu.
Taki obszar ten wymaga dobrej komunikacji publicznej. Przez środek parku naukowo-technolgicznego przebiega modernizowana Igołomska. – Wzdłuż niej na teren KNHP ma zostać przedłużona linia tramwajowa od pętli w Pleszowie – wskazuje Kamil Popiela. Do obsługi może też być wykorzystana kolej. – W studium wykonalności Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (wariant 7) w rejonie Parku Naukowo-Technologicznego „Branice” zlokalizowano przystanek kolejowy „Kraków – Nowa Huta Przyszłości w śladzie istniejącej bocznicy kolejowej. Do celów transportowych może zostać wykorzystana tzw. duża obwodnica kolejowa Krakowa, gdzie mogą pojawić się nowe przystanki kolejowe – mówi Kamil Popiela.
We wrześniu 2021 r. miasto planuje rozpisać przetarg na koncepcję połączenia kolejowego do Nowej Huty Przyszłości. – Przebieg i parametry połączenia będą przedmiotem analiz w ramach zamówienia. Linia mogłaby być dodatkowym połączeniem obsługiwanym w ramach SKA. Celem wpisania tego zadania do budżetu miasta jest weryfikacja techniczna i funkcjonalna możliwości realizacji połączenia wskazanego w studium wykonalności Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na terenie Krakowa – mówi przedstawiciel magistratu. Jak wskazuje, w studium zostało ono zweryfikowane pozytywnie pod względem efektywności ekonomicznej. – Należy jednak zaznaczyć, że na razie jest za wcześnie na podawanie terminu realizacji połączenia i nie jest możliwe określenie kosztów ani sposobu finansowania tej inwestycji – zaznacza Popiela.