Radni Sejmiku Województwa Małopolskiego przegłosowali uchwałę, zgodnie z którą pod koniec 2013 roku zostanie powołana samorządowa spółka Koleje Małopolskie. Początkowo będzie ona zajmowała się obsługą połączeń w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.
O powołaniu spółki poinformował również Marek Sowa, Marszałek Województwa Małopolskiego. – To kolejny etap poprawy sytuacji na kolei w woj. małopolskim – napisał na Twitterze.
O Kolejach Małopolskich kilkakrotnie już pisaliśmy. W obliczu kłopotów Kolei Śląskich, które miały miejsce rok temu, sprawa nieco ucichła. Dzisiaj jest już pewne, że droga województwa małopolskiego to tworzenie własnych samorządowych kolei, które początkowo zajmą się obsługą zmodernizowanych tras. W pierwszej kolejności będzie to obsługa połączenia z Wieliczki do Krakowa, które zostanie wydłużone do Portu Lotniczego Kraków-Balice po zakończeniu przebudowy linii biegnącej obecnie w okolice terminalu międzynarodowego. Kolejne relacje, jakie są przewidziane w ramach SKA, to Tarnów – Kraków – Trzebinia, Skawina – Kraków – Miechów lub Podbory Skawińskie – Kraków – Sędziszów. Wybór ostatniej trasy jest zależny od budowy łącznicy kolejowej w Krakowie Krzemionkach.
– Przyszłość przewozów regionalnych jest trudna, nie realizują programu rozwoju. Dlatego województwa szukają innych rozwiązań, które byłyby alternatywą, ale również gwarancją przewozów regionalnych – mówił podczas sesji sejmiku Roman Ciepiela, wicemarszałek województwa małopolskiego.
– Tak też zrobiło województwo mazowieckie, dolnośląskie, wielkopolska, tak spółki samorządowe wykonują znaczną część przewozów regionalnych, tak samo SKM w woj. pomorskim. Nie przyspieszaliśmy tego procesu wierząc, że lepsza organizacja kolei regionalnych będzie wystarczająca. Nasza inicjatywa ma dać szansę na stworzenie alternatywy do kolei regionalnych, na którego będziemy mieć wpływ bezpośredni pod względem kontroli między innymi finansowym – dodał.
Cały tekst na "Rynku Kolejowym"