Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Kraków. Mieszkańcy zdecydują o metrze w referendum

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-04-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Kraków. Mieszkańcy zdecydują o metrze w referendum
Ludwig Schneider, lic. CC 3.0Kraków
Zgodnie z decyzją radnych Krakowa, w mieście odbędzie się referendum. Projekt uchwały zakłada, że mieszkańcy będą odpowiadać na cztery pytania. Obok kwestii organizacji igrzysk zimowych czy stworzenia w mieście systemu monitoringu wizyjnego, wątpliwości budzi również budowa metra oraz budowa dróg rowerowych.

Projekt uchwały przedstawili przewodniczący klubu PO w radzie miasta Grzegorz Stawowy wraz z Dominikiem Jaśkowcem. Referendum mogłoby się według nich odbyć już 25 maja. Jak stwierdził Stawowy, skoro w mieście zorganizowane zostanie referendum za milion złotych, to obok pytania o Zimowe Igrzyska Olimpijskie w 2022 roku, warto również zapytać o inne, kluczowe dla miasta rzeczy.

Wśród nich wymieniana jest kwestia budowy metra w Krakowie. Jak wskazują radni, obecnie metro nie pojawia się nigdzie w dokumentach oprócz studium, które jest projektem. Gdyby mieszkańcy wyrazili chęć budowy metra, zostałoby ono wpisane w dokumenty finansowe i być może już w przyszłym roku można by wygospodarować pieniądze na wstępne plany.

Obecnie krakowscy urzędnicy oraz naukowcy zastanawiają się, skąd wziąć na projekt pieniądze. Najbardziej prawdopodobna jest budowa metra w stolicy Małopolski w partnerstwie publiczno-prywatnym. Koszt całej inwestycji szacowany jest na około 9-11 mld zł przy założeniu, że pierwsza linia łącząca wschód z zachodem miasta, miałaby około 17 km długości, w tym ok. 8 pod ziemią. Jest też szansa na współfinansowanie inwestycji ze środków unijnych przewidzianych na lata 2014-2020. Aby jednak inwestycja mogła być zrealizowana, dofinansowanie musiałoby wynieść 4-5 mld zł. Resztę dołożyłby inwestor zewnętrzny. Część wyłożonej kwoty odzyskiwałby on poprzez zarządzanie metrem, a pozostałe otrzymywałby od miasta przez 30 lat w formie corocznej dopłaty.

Wśród pytań kluczowych z punktu widzenia miasta pojawiła się też kwestia budowy dróg rowerowych. Według radnych mało konkretny jest zapis o „większych środkach na budowę ścieżek rowerowych”. Bez odpowiednich stawek, czy procentowo określonych środków z budżetu, nie będzie wiadomo, co oznacza termin „większe środki”. Radni twierdzą, że ustalanie stawek w budżecie jest obecnie niezgodne z prawem. A jeśli mieszkańcy powiedzą „nie” budowie infrastruktury rowerowej? Miasto nie będzie jej budować.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5