Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kraków ma blisko 30 km buspasów. Spinają całe południe miasta

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2018-08-03 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
współpraca Roman Czubiński

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kraków ma blisko 30 km buspasów. Spinają całe południe miasta
fot. ZIKiT Kraków
Ważnym elementem układu komunikacyjnego Krakowa stają się buspasy, zwłaszcza w południowej części miasta. Niektóre z nich, jak ten na Wielickiej, gdzie kursuje bardzo dużo autobusów miejskich i prywatnych, znacząco usprawniły komunikację publiczną. – Przekłada się to na ok. 5,5 tysiąca osób, jadących buspasem w ciągu godziny. Ułatwienia dla nich były możliwe przy zmniejszeniu przepustowości dla samochodów osobowych zaledwie o 3% – podkreśla Łukasz Franek, wicedyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Witold Urbanowicz, Transport-publiczny.pl: Jak wygląda obecnie sieć buspasów w Krakowie? Jaką rolę spełniają?

Łukasz Franek, wicedyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu:
Łącznie wydzielone pasy dla autobusów liczą 28,5 km długości. Najważniejszy z nowo wytyczonych to ten na Czarnowiejskiej. Wyznaczyliśmy je także na ul. Focha i Konopnickiej. W ten sposób spięliśmy buspasami całe południe miasta. Na Wielickiej zabraliśmy jeden z trzech pasów ruchu przez całą dobę, na Kamieńskiego – w godzinach szczytu – jeden z dwóch. Ulica się zakorkowała, choć miał na to wpływ także trwający równocześnie remont linii kolejowej.

Przypadek Kamieńskiego nie wzbudził dużych dyskusji, ponieważ udowodniliśmy, że sygnalizacja na jednym ze skrzyżowań i tak nie wpuści więcej pojazdów, niż ich liczba, które zmieszczą się na jednym pasie. Wynika z tego, że czas przejazdu się nie wydłużył, po prostu korek przeniósł się wcześniej.

Nie na wszystkich ulicach takie działanie jest jednak potrzebne: na Focha czy Czarnowiejskiej problemem dla autobusów był dojazd do alej Trzech Wieszczów, w tym kierunku wyznaczono więc buspasy. Wyjazd z Alej jest już bardziej płynny, a poza tym nie ma fizycznej możliwości wytyczenia buspasów w tym kierunku. Jest jeszcze jedna ulica, na której myślimy o takim kroku – ale po obliczeniach nie jesteśmy pewni, czy nie spowoduje to zakorkowania wcześniejszego, jednopasowego odcinka. W takim wypadku to, co zyskalibyśmy na buspasie, autobusy musiałyby odstać wcześniej. Jest jeszcze ciąg Północna – Opolska, ale na razie ma on charakter tranzytowy.

Ze sporą rewolucją wiązało się chyba wytyczenie buspasów w ciągu Alej?

W przypadku Alej nikt nie rozumiał, po co robimy pewne rzeczy. Mamy tam stację pomiarową. Próbowaliśmy sprawdzić, czy prędkość przekłada się na emisję zanieczyszczeń, zmienić układ ciągu oraz wyraźnie wzmocnić pasy autobusowe. Ponieważ buspasy powstawały w kilku etapach, na niektórych odcinkach zdarzało się, że były one węższe od pasów przeznaczonych dla kierowców. Starliśmy całe oznakowanie i wyznaczyliśmy na całej długości nowe pasy o maksymalnej szerokości 3 metrów. Odgrodziliśmy buspasy podwójną linią, by wytworzyć rodzaj buforu, dopuszczalny w świetle przepisów. W efekcie, po pierwsze, buspas jest najszerszy, co pozwala autobusom jeździć szybciej – ich kierowcy nie boją się otarcia o inne pojazdy. Po drugie – nieprzepisowe przekroczenie dwóch linii jest psychologicznie trudniejsze, niż jednej. Wymalowaliśmy też śluzy i przejazdy rowerowe – wzdłuż Alej nie jeździ się rowerami, ale jako szeroki ciąg były one trudne do przekroczenia. Czekamy na wyniki oceny w wykonaniu ekspertów z Politechniki.

Jak sprawdza się buspas na Wielickiej, którego wytyczenie powodowało sporo emocji?

Z buspasa na Wielickiej korzysta w ciągu godziny w szczycie ok. 100 autobusów, w tym 32 miejskie. Reszta to busy i autobusy dalekobieżne. Przekłada się to na ok. 5,5 tysiąca osób, jadących buspasem w ciągu godziny. Ułatwienia dla nich były możliwe przy zmniejszeniu przepustowości dla samochodów osobowych zaledwie o 3%. Więcej emocji było związanych z tym, że na wyznaczenie buspasa nałożyło się zwiększenie liczby samochodów w związku z zawieszeniem ruchu pociągów na czas modernizacji linii kolejowej do Wieliczki. Sztuką jest tłumaczenie takich zależności. Wytyczyliśmy buspas specjalnie na kilka dni przed rozpoczęciem prac – ale nie dostrzeżono, że przewidzieliśmy problem i zapewniliśmy alternatywę. Pojawienie się korków to też dowód na to, jak ważna dla Wieliczki jest linia kolejowa. Na to samo wskazuje tempo, w jakim zapełnił się parking Park&Ride przy pętli Nowy Bieżanów. Po dwóch tygodniach miał już zapełnienie na poziomie 90%.

Jaką rolę w układzie komunikacyjnym odgrywają parkingi przesiadkowe Park & Ride?

Ich liczba jest wciąż niewielka. Mamy jeden przy pętli nowy Bieżanów, drugi w Kurdwanowie i trzeci przy pętli Czerwone Maki. Czwarty to Giełda Balicka. W realizacji są następne dwa, a w planach na kolejne lata – jeszcze 4 czy 5. We wrześniu ma być oddany Nowy Płaszów. Jest też duży projekt na węzeł w Bronowicach. Ten akurat parking będzie adresowany nie tylko do osób przyjeżdżających do Krakowa, ale także do mieszkańców wyjeżdżających z niego – tuż obok znajdzie się budowany właśnie przystanek kolejowy. Bardzo wiele osób na tej trasie jeździ np. do centrum biznesowego w Zabierzowie.



VII Kongres Kolejowy


Już od siedmiu lat przewoźnicy, organizatorzy transportu zbiorowego, politycy, producenci rozwiązań, a także naukowcy i eksperci spotykają się na Kongresie Transportu Publicznego, który organizowany jest przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR i portal TransportPubliczny.pl. W tym roku spotykamy się w Warszawie w dniach 11-12 października w znanych naszym stałym uczestnikom wnętrzach Centrum Nauki Kopernik.

Zapraszamy do zapoznania się z programem i rejestracji udziału na stronie www.kongrestransportupublicznego.pl

Udział w Kongresie jest bezpłatny po rejestracji na stronie i otrzymaniu akredytacji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS