Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kraków: Budowa linii do Górki Narodowej nabiera tempa

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2020-09-11 10:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kraków: Budowa linii do Górki Narodowej nabiera tempa
mat. UM Kraków
Trwa budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej. Zanim zostanie wykonane ponad 5,5-kilometrowe torowisko na północy miasta i towarzysząca mu infrastruktura drogowa, musi zostać przebudowany spory obszar – między pętlą Krowodrza Górka a peryferiami miasta przy drodze krajowej nr 7.

Realizacja linii tramwajowej do Górki Narodowej rozpoczęła się 8 lipca. Pierwszy etap prac trudno nazwać widowiskowym, ale jest to faza konieczna, żeby móc przystąpić do robót zasadniczych: budowane są objazdy, prowadzone prace rozbiórkowe i wstępne sondażowe badania archeologiczne, przekładane podziemne sieci uzbrojenia terenu. Od niedawna prowadzone są też wykopy fundamentów pod segmenty konstrukcji betonowej, tzw. wanny, którą linia będzie poprowadzona pomiędzy ulicami Kuźnica Kołłątajowska a Banacha. Takie rozwiązanie ma zmniejszyć uciążliwości dla mieszkańców okolicznych budynków.

Usuwana jest też roślinność, która koliduje z planowaną inwestycją. W zamian nasadzona zostanie taka sama liczba drzew – łącznie 3477. Mimo rozbudowanej infrastruktury przedsięwzięcia, zdecydowana większość roślin pojawi się w rejonie nowej linii tramwajowej i układu drogowego. Aż 2680 sztuk zostanie nasadzonych w granicach inwestycji. Pozostałe drzewa będą posadzone na działkach wskazanych przez Zarząd Zieleni Miejskiej.

Wykonawca sukcesywnie przejmuje też pod realizację zadania teren od dawnych właścicieli, w tym budynki, które muszą zniknąć i zrobić miejsce dla nowej linii tramwajowej i towarzyszącej jej infrastruktury drogowej. Warto wiedzieć, że projekt przewiduje wyburzenia jedynie trzech budynków mieszkalnych i dwóch usługowych. Pierwsze wyburzenia rozpoczną się w październiku, a kolejne na przełomie listopada i grudnia.

Wcześniej natomiast, bo już w drugiej połowie września, firmy wykonawcze zajmą się przekładaniem koryta potoku Sudół. Jest to konieczne, by w tym rejonie zmieściła się estakada, po której pojedzie linii tramwajowa na północ, w kierunku ul. Pachońskiego. Z myślą o bytujących w obszarze inwestycji zwierzętach, na obiektach mostowym na rzekach Sudół i Białucha zostaną zastosowane tzw. suche półki, które umożliwią migrację szczególnie płazom. Podobne rozwiązanie powstanie w rejonie rzeczki Bibiczanka. Tam też, a więc w rejonie, gdzie inwestycja przecina użytek ekologiczny Dolina Prądnika, zaprojektowano „ciche torowisko”, znane też jako „pływająca szyna”. Takie rozwiązanie, wraz z matami antywibracyjnymi, ma za zadanie maksymalne wytłumienie hałasu i drgań – ze względu na wymagające przyrodniczo otoczenie.

Pod koniec września i w październiku rozpocznie się też budowa ciepłociągu w jezdni północnej uli. Opolskiej oraz w rejonie ul. Nad Sudołem. Na jesień zaplanowano pierwsze wyburzenia przy ul. Białoprądnickiej, a także realizację przepustu w rejonie ul. Górnickiego.

Linia tramwajowa KST Krowodrza Górka – Górka Narodowa będzie miała ponad 5 km długości. Pozwoli na wygodny przejazd z północnych obrzeży do centrum miasta w niewiele ponad 20 minut. W ramach zadania powstaną aż 23 perony tramwajowe. Do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie łącznie 447 miejsc postojowych działających w systemie P&R. W ramach budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej zostanie zastosowanych szereg proekologicznych rozwiązań. Poza wspomnianymi udogodnieniami w rejonie potoków i stref chronionych, ustawione będą ekrany akustyczne, żeby zminimalizować uciążliwości związane z trasą tramwaju i drogami, które powstaną w ramach inwestycji. Ponad 60 procent torowiska będzie zielona.

Zadanie realizowane jest w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych Tor-Krak. Wartość kontraktowa zadania to 327 mln zł. Zgodnie z kontraktem, wykonawca będzie miał 26 miesięcy na zakończenie wszystkich prac.

Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020, na łączną kwotę ok. 151 mln zł.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5