Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Kontraruch jest bezpieczny

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-08-2015
Ostatnia modyfikacja:
23-11-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

FELIETONY I KOMENTARZE
Kontraruch jest bezpieczny
fot. DokVII/lic. CC 3.0kontrapas rowerowy
Umożliwianie rowerzystom legalnej jazdy pod prąd na ulicach jednokierunkowych cały czas budzi kontrowersje. Niesłusznie, bowiem – paradoksalnie – jest rozwiązaniem poprawiającym bezpieczeństwo. Dowodzą tego badania i statystyki z tych miast, które nie boją się zezwalać jednośladom na poruszanie się w kierunku przeciwnym niż samochody.

Dopuszczanie ruchu rowerowego pod prąd na jezdniach jednokierunkowych odbywa się poprzez zastosowanie odpowiedniego oznakowania – pod znakami zakazu wjazdu umieszcza się tabliczkę „nie dotyczy rowerów”. Zmiana oznakowania pionowego często idzie w parze z malowaniem znaków poziomych w postaci podłużnych linii wyznaczających kontrapas oraz symboli roweru ze strzałkami kierunkowymi.

Kontraruch jest powszechny m.in. w Holandii, Niemczech, Węgrzech, Wielkiej Brytanii czy Francji (w tej ostatniej zarządcy drogi mają prawny obowiązek stosowania takiej organizacji ruchu, zaś każde odstępstwo musi zostać przez nich pisemnie uzasadnione). Rozwiązanie dotarło również do Polski, gdzie w największym stopniu upowszechniło się w Gdańsku i Radomiu.

Chociaż praktyka umożliwiania rowerzystom jazdy pod prąd na jezdniach staje się coraz częstsza, cały czas budzi kontrowersje. Sceptycy widzą w niej zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Czy słusznie?

Poprawa bezpieczeństwa

Z policyjnych statystyk nie wynika, jakoby kontraruch sam w sobie był niebezpieczny. W Gdańsku będącym polskim liderem w dziedzinie dopuszczania ruchu rowerowego pod prąd istnieje obecnie ok. 160 ulic jednokierunowych oznaczonych tabliczką „nie dotyczy rowerów”. Do tej pory doszło tam zaledwie do jednego zdarzenia wynikłego z takiej organizacji ruchu.

Paradoksalnie, kontraruch jest rozwiązaniem poprawiającym bezpieczeństwo użytkowników dwóch kółek. Wszystko dzięki eliminacji lewoskrętów – cyklista mający możliwość legalnego pojechania pod prąd może uniknąć trzykrotnego powtarzania tego manewru, wykonując go jedynie raz.


Trzy razy mniejsza liczba lewoskrętów oznacza trzy razy mniejszą liczbę punktów kolizyjnych. A – ulica jednokierunkowa, B – cel podróży.

Warto pamiętać, iż skręt w lewo jest najbardziej skomplikowanym manewrem, który może sprawiać trudności nawet rowerzystom z wieloletnim doświadczeniem. Każdorazowo wymaga zbliżenia się do osi drogi, co wiąże się z przecinaniem toru jazdy aut nadjeżdżających z tyłu.

Znaczną skalę zagrożenia, jakie stwarzają cyklistom skręty w lewo, potwierdzają policyjne statystyki. Nieprawidłowe skręcanie stanowi trzecią z kolei przyczynę zdarzeń z udziałem użytkowników dwóch kółek oraz odpowiada za 30% zgonów odnoszonych przez nich w wypadkach.

Eliminacja lewoskrętów okazuje się szczególnie korzystna na dużych, ruchliwych arteriach, gdzie zbliżający się do osi jezdni rowerzyści muszą przeciąć kilku pasów ruchu, jednocześnie obserwując nadjeżdżające z tyłu (często z nadmierną prędkością i zwartym ciągiem) auta oraz wszystko, co dzieje się z przodu.

Maksimum mobilności

Inną z zalet stosowania kontraruchu jest możliwość maksymalnego wykorzystania mobilności, jaką daje rower. Atrakcyjność dwóch kółek polega między innymi na tym, że – z racji niewielkich rozmiarów – mogą korzystać z udogodnień niedostępnych pojazdom silnikowym, skracając przy tym trasę. Przemieszczający się rowerzysta zużywa własną energię. Zmuszanie go nadkładania drogi tam, gdzie bez większych kłopotów mógłby przejechać, to niepotrzebne utrudnianie komunikacji rowerowej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Francja: Rowerem-karawanem w ostatnią podróż

Mobilność

Francja: Rowerem-karawanem w ostatnią podróż

simetra 31 października 2022

Łódź: Nowy ciąg pieszo-rowerowy przy parku

Mobilność

Łódź: Nowy ciąg pieszo-rowerowy przy parku

Roman Czubiński 01 października 2022

Zobacz również:

Nowe kontraruchy na poznańskich ulicach

Przestrzeń

Nowe kontraruchy na poznańskich ulicach

Redakcja 04 grudnia 2020

Lublin. Będą nowe ulice z kontraruchem

Komunikacja

Lublin. Będą nowe ulice z kontraruchem

Rafał Stawecki 16 sierpnia 2016

21 nowych kontrapasów w Lublinie

Komunikacja

21 nowych kontrapasów w Lublinie

Rafał Stawecki 27 lipca 2015

Pozostałe z wątku:

Francja: Rowerem-karawanem w ostatnią podróż

Mobilność

Francja: Rowerem-karawanem w ostatnią podróż

simetra 31 października 2022

Łódź: Nowy ciąg pieszo-rowerowy przy parku

Mobilność

Łódź: Nowy ciąg pieszo-rowerowy przy parku

Roman Czubiński 01 października 2022

Zobacz również:

Nowe kontraruchy na poznańskich ulicach

Przestrzeń

Nowe kontraruchy na poznańskich ulicach

Redakcja 04 grudnia 2020

Lublin. Będą nowe ulice z kontraruchem

Komunikacja

Lublin. Będą nowe ulice z kontraruchem

Rafał Stawecki 16 sierpnia 2016

21 nowych kontrapasów w Lublinie

Komunikacja

21 nowych kontrapasów w Lublinie

Rafał Stawecki 27 lipca 2015

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5