Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Komunikacja po pandemii: Wyzwaniem wydatki i odbudowa zaufania

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Dybiński

Data publikacji:
2020-06-29 14:10
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Komunikacja po pandemii: Wyzwaniem wydatki i odbudowa zaufania
fot. Gdynia.pl
Komunikacja publiczna jest jednym z czynników oceniania ośrodków pod kątem jakości poruszania się. Każdy kryzys jest także okazją do zmian w funkcjonowaniu transportu miejskiego.

Czy takie następują w polskich dużych ośrodkach? Opowiedzieli nam o tym przedstawiciele Gdyni oraz Warszawy w debacie "Komunikacja w mieście w obliczu pandemii" zorganizowanej przez nasz portal.

- Oprócz gwałtownego spadku przychodów odnotowaliśmy również gwałtowny wzrost wydatków. Uruchomiliśmy wiele rozwiązań, których normalnie nie stosujemy. Intensywna dezynfekcja pojazdów i zmasowana informacja komunikacyjna były najważniejsze - wyznała Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni, która straciła 77 proc. przychodów w kwietniu.

- Musimy wciąż trzymać reżim sanitarny i zmagać się ze zmianą postaw. Turystów w naszym mieście nie brakuje, ale podczas rozprzestrzeniania się epidemii trzeba ich było nakłonić znów do samochodów. Zrezygnowaliśmy w związku z tym z płatności w strefach parkowania - podkreśliła Gruszecka-Spychała.

Elastyczne działania i dobre wzorce ze świata

Trójmiejski ośrodek jest przygotowany na prognozowaną drugą falę pandemii koronawirusa SARS-CoV-2, która może nastąpić jesienią bieżącego roku. - Poradziliśmy sobie sprawnie, powtórka nie będzie wyzwaniem. Działaliśmy z wyprzedzeniem i kopiowaliśmy dobre wzorce ze świata. Byliśmy elastyczni i stosowaliśmy rozwiązania, z których mieszkańcy byli zadowoleni. Staramy się nie być restrykcyjni, ale przyjaźni - zaznaczyła wiceprezydent Gdyni, która intensywnie myśli o przyszłości.

- Chcemy przyjąć takie działania, żeby wybór poruszania samochodem wiązał się z obniżeniem komfortu podróży. Bardzo intensywnie inwestujemy w buspasy. Nasz kontra buspas w Chwarznieńskiej umożliwia dotarcie do wybranego punktu w kilkanaście minut. To w porównaniu z 30 minutami w samochodzie powinno dać do myślenia kierowcom - podsumowała Gruszecka-Spychała.

Duże projekty przebudowy trwałej większych ulic

Jakie pomysły zastosowano z kolei w stolicy i jakie utrudnienia dopadły organizatorów transportu publicznego w największym polskim mieście? - Mieliśmy ten sam problem, co nasi koledzy w Gdyni. Ponosimy wciąż wysokie koszty przy małych wpływach. Musieliśmy podjąć trudne decyzje ograniczające wydatki w mieście. To dla nas ogromny cios. Połowa mieszkańców Warszawy jeździła przed pandemią komunikacją miejską i teraz wyzwaniem dla nas będzie nakłonienie ich ponownie do tej formy przemieszczani - podkreślił Tomasz Dombi, zastępca dyrektora ds technicznych ZDM Warszawa.

- Przygotowujemy nowe pasy dla autobusów. Obserwujemy dane w kluczowych punktach Warszawy. Natężenia ruchu wracają do norm sprzed pandemii, więc staramy się wzmocnić takie ciągi jak Puławska czy Bitwy Warszawskiej 1920. Staramy się poprawić przejazd tramwajów przez największe skrzyżowania przez niewielką modyfikację w sterownikach. Chcemy poprawić prędkość handlową pojazdów. Potrzeba ich jednak mniej i dlatego kierujemy je na bardziej użytkowane trasy - wyjaśnił Dombi.

Warszawa nie porzuca intensywnych działań w kierunku poprawy jakości powietrza. - Zrzucamy parkowanie z chodnika na jezdnie. Prowadzimy duże projekty przebudowy trwałej większych ulic w Warszawie. Rada Miasta Stołecznego przyznała nam środki na przebudowę Ronda Czterdziestolatka i Alei Jana Pawła, które zyskają trasy rowerowe. To zmieni oblicze przestrzeni w pobliżu Dworca Centralnego. Przestrzeń dla pieszych zyska Plac Pięciu Rogów, gdzie pojawi się czternaście dużych, dorodnych drzew. Częściowo ograniczymy ruch, który pozostanie dla wybranych mieszkańców i kilku miejskich autobusów - podsumował zastępca dyrektora ds technicznych ZDM Warszawa.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Połowa Polaków właściwie nie ma jak dojechać do miasta

Przestrzeń

Połowa Polaków właściwie nie ma jak dojechać do miasta

Jakub Dybalski 07 lutego 2018

Samorządy nie doceniają znaczenia integracji dla rozwoju transportu?

Komunikacja

Samorządy nie doceniają znaczenia integracji dla rozwoju transportu?

Roman Czubiński 12 listopada 2015

Autobusy ŁKA w Głownie zamiast w Strykowie

Komunikacja

Autobusy ŁKA w Głownie zamiast w Strykowie

Kasper Fiszer 21 października 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5