Przewozy Regionalne i PKP Intercity to spółki, które odnotowały największy spadek liczby pasażerów spośród wszystkich przewoźników w roku 2013 – łącznie ponad 20 mln pasażerów. Na szczęście nie wszystkim operatorom poszło tak źle. Ogółem kolej straciła ponad 3,5 mln podróżnych. Niestety nic nie wskazuje na to, że w tym roku będzie znacząco lepiej. Wyjątkiem jest Mazowsze, gdzie kolej przewiozła rekordową liczbę pasażerów.
Największe spadki u największychW roku 2013 z usług kolej skorzystało niewiele ponad 270 mln pasażerów. Spadek o 2,3% (3,5 mln pasażerów) względem roku poprzedniego może nie wydawać się czymś strasznym, ale dotknął on dwóch największych przewoźników. Najwięcej pasażerów straciły Przewozy Regionalne, którym ubyło aż 16,5 mln podróżnych. PKP Intercity odnotowało stratę na poziomie 4,5 mln pasażerów. W przypadku pierwszej spółki daje to spadek o 16% zaś w przypadku drugiego przedsiębiorstwa o niemal 13%.
Rok 2013 przyniósł nam więc ostateczne potwierdzenie narastającego od miesięcy głębokiego kryzysu w dwóch największych przedsiębiorstwach kolejowych. Obydwa kierowane z central w Warszawie przedsiębiorstwa zwracają uwagę na podobne przyczyny spadku liczby pasażerów. Trwające prace modernizacyjne i niskie maksymalne prędkości na wielu liniach kolejowych znacząco pogarszając konkurencyjność przewozów kolejowych względem innych środków transportu. Przewozom Regionalnym nie udało się wyjść z katastrofy jaką okazało się usamorządowienie i zmiana struktury właścicielskiej.
Warto zwrócić jednak uwagę na to, że nowi przewoźnicy regionalni nie byli w stanie pozyskać takiej liczby pasażerów, jaka odeszła z Przewozów Regionalnych. Łącznie w roku 2013 Koleje Dolnośląskie, Wielkopolskie i Śląskie pozyskały ponad 9,8 mln pasażerów, co w przybliżeniu stanowi połowę straty Przewozów Regionalnych.
Mazowsze górąNajlepiej w roku 2013 poradzili sobie przewoźnicy z województwa mazowieckiego. Koleje Mazowieckie osiągnęły najlepsze wyniki w historii swojej działalności i po raz pierwszy przewiozły ponad 60 mln pasażerów. Z usług warszawskiej SKM skorzystało ponad 22 mln osób. Łącznie obaj przewoźnicy pozyskali ponad 8,6 mln pasażerów. Wyniki te to oczywiście efekt wykorzystania potencjału jaki daje aglomeracja warszawska. Nic tak nie zachęca pasażerów do korzystania z transportu kolejowego jak korki na drogach i wspólny bilet (z tym ostatnim mogą być jednak problemy o czym pisaliśmy m.in.
tutaj).
W ujęciu procentowym największy wzrost przewozów rok do roku odnotowały Koleje Śląskie, ale biorąc pod uwagę przejęcie połączeń od Przewozów Regionalnych w grudniu 2012 nie może to dziwić. Nie zmienia to również faktu, że ostatnie kilkanaście lat przyniosło niemal całkowity rozpad systemu funkcjonowania kolei na obszarze konurbacji śląskiej i oddanie go w znacznej mierze transportowi indywidualnemu.
Koleje MazowieckieZdaniem przedstawicieli Kolei Mazowieckich do
znaczącej poprawy wyników w roku 2013 przyczyniły się inwestycje taborowe oraz wydatki na infrastrukturę towarzyszącą. – Rok 2013 dla Kolei Mazowieckich był zdecydowanie dobrym rokiem. Spółka wzmocniła swoją pozycję drugiego przewoźnika pasażerskiego w kraju i lidera tych przewozów na Mazowszu – podkreślała w rozmowie z Rynkiem Kolejowy Donata Nowakowska.
SKM Warszawa–
Miniony rok 2013 był dobrym rokiem dla Szybkiej Kolei Miejskiej. Z podróży pociągami SKM skorzystało ponad 27 milionów i 858 tysięcy osób, co przy przeszło 17 milionach w 2012 r. jest potwierdzeniem, że SKM wpisała się w pejzaż komunikacji stolicy i stała się środkiem z którego chętnie korzysta się na co dzień, nie tylko jadąc do pracy. Warszawiacy po prostu polubili podróże Elfem i Impulsem; korzystali z pociągów częściej nawet w weekendy – mówi rzeczniczka przewoźnika Magdalena Lerczak.
SKM w TrójmieścieMarcin Głuszek, dyrektor Wydziału Marketingu i Umów w PKP SKM, informuje, że
spółka zamyka rok 2013 bilansem ok. 35 mln pasażerów. W roku 2012 było ich 36,81 mln. Przyczynę spadku pasażerów spółka upatruje przede wszystkim w licznych działaniach inwestycyjnych, które spowodowały zmniejszenie liczby pociągów uruchamianych przez SKM.
WKDRok 2013 dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej upłynął przede wszystkim na wprowadzaniu nowego taboru. Początkowo sprawiał on spore kłopoty i nie zbierał dobrych opinii wśród podróżnych. – Niewątpliwie najważniejszym wydarzeniem 2013 roku było zakończenie przedsięwzięcia inwestycyjnego związanego z zakupem 14 nowych pojazdów, współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego –
powiedział prezes WKD Grzegorz Dymecki.
Całe zestawienie na stronie Rynku Kolejowego