Według szacunkowych danych, SKM Trójmiasto przewiozła w 2013 r. ok. 35 mln pasażerów. To gorszy wynik niż w 2012 r., który został zamknięty bilansem prawie 37 mln przewiezionych pasażerów.
Marcin Głuszek, dyrektor Wydziału Marketingu i Umów w PKP SKM, informuje „Rynek Kolejowy”, że spółka zamyka rok 2013 bilansem ok. 35 mln pasażerów. W roku 2012 było ich 36,81 mln. Przyczynę spadku pasażerów spółka upatruje przede wszystkim w licznych działaniach inwestycyjnych, które spowodowały zmniejszenie liczby pociągów uruchamianych przez SKM.
– Miniony rok upłynął pod znakiem istotnych inwestycji na styku infrastruktury SKM i PLK. Budowany był drugi tor na linii 202 pomiędzy stacjami Gdynia Gł. i Chylonia, co skutkowało znaczącym spadkiem przepustowości także naszej linii 250 i zmniejszeniem liczby pociągów na tym odcinku. Poza tym, remontowane były perony w Gdańsku Wrzeszczu i Żabiance, co wpłynęło na konieczność zmniejszenia częstotliwości kursowania pociągów w dni robocze z 7,5 do 10 min oraz wymuszało wprowadzanie zamknięć weekendowych i skracanie w ich ramach relacji wielu pociągów. Zamknięcia weekendowe następowały zresztą także w kilku innych przypadkach, podczas wielu dni wolnych pociągi kursowały w skróconych relacjach. Nie można też zapominać, że w dalszym ciągu nie jeździmy do Pruszcza i Tczewa, co też jest dla nas bardzo dobrą relacją – mówi Marcin Głuszek.
Jak pisaliśmy niedawno, jest duża szansa, że SKM powróci od marca od obsługi odcinka Gdańsk Gł. – Pruszcz Gd. – Tczew. Spółka szacuje, że dzięki powrotowi na tę trasę liczba pasażerów wzrośnie w tym roku o ok. 1 mln pasażerów. Władze SKM mają też nadzieję, że do wzrostu przewozów przysłużą się inwestycje taborowe: wiosną z Bydgoszczy mają dotrzeć pierwsze z 21 zmodernizowanych składów SKM, które remontuje Pesa. Bydgoska fabryka przebuduje w sumie 1/3 parku taborowego SKM.
Warto zauważyć, że spadek przewozów SKM Trójmiasto kontrastuje ze
znaczącym wzrostem liczby pasażerów w 2013 r., który odnotowali głowni przewoźnicy aglomeracyjni w woj. mazowieckim: KM i SKM Warszawa. Przypomnieć należy, że zwłaszcza KM także borykały się z częstymi zmianami rozkładu i ograniczeniem przepustowości wielu linii w związku z inwestycjami na sieci PKP PLK.