Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

KIG: Duże możliwości w Programie Infrastruktura i Środowisko

Dalej Wstecz
Autor:

Edyta Wsół

Data publikacji:
2013-09-30 14:26
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

KIG: Duże możliwości w Programie Infrastruktura i Środowisko
Jakub Madrjas
W tym roku zakończy się okres pierwszej pełnej unijnej perspektywy budżetowej, w którym Polska była dużym beneficjentem pomocowych środków UE. Lata 2014-2020 będą miały podobny charakter. Skala wynegocjowanych przez rząd i przyznanych Polsce funduszy UE na ten okres wynosi prawie 73 mld euro, co przy obecnych kursach walut dale około 300 mld zł.

Ze wstępnych informacji Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, na Program Infrastruktura i Środowisko trafi około 24 mld euro. Program ten będzie też współfinansowany ze środków krajowych w łącznej kwocie ponad 4 mld euro. W sumie Polska przeznaczy na POIiŚ w latach 2014-2020 ponad 28 mld euro, czyli około 115 mld zł.

Podobnie jak w obecnej perspektywie, POIiŚ na lata 2014-2020 będzie największym i najważniejszym programem operacyjnym dla dalszego rozwoju Polski. "Od trafności diagnozy wyzwań rozwojowych Polski, prawidłowości sformułowania osi priorytetowych oraz przydatności i efektywności dobranych przedsięwzięć rozwojowych, ujętych w tym programie, jak również ich spójności z działaniami zapisanymi w innych programach operacyjnych zależeć będzie skala korzyści jakie odniesie Polska z realizacji POIiŚ na lata 2014-2020" - uważa Krajowa Izba Gospodarcza.

W powyższych sprawach duże znaczenie ma nowe podejście UE do polityki spójności na lata 2014-2020. Szczególne znaczenie mają dwa dokumenty: Strategia Rozwoju Inteligentnego, Zrównoważonego i Przeciwdziałającemu Wykluczeniu Społecznemu - Europa 2020 oraz V Raport Kohezyjny na temat realizacji polityki spójności w krajach członkowskich UE.

KIG stwierdza, że z dokumentów tych wynika jednoznacznie, iż należy położyć większy nacisk na zintegrowany sposób podejścia do programowania i realizacji rozwoju. "To zintegrowane podejście powinno zakładać koordynację działań na wielu obszarach i w wielu płaszczyznach (nie tylko w obszarze inwestycji) i powinno uwzględniać lepsze wykorzystanie posiadanych potencjałów i zasobów. Poprawa konkurencyjności gospodarki i zapewnienie mocnych długofalowych podstaw jej wzrostu oznacza konieczność zrównoważonego rozwoju wielu jej dziedzin, przy położeniu nacisku na efektywne korzystanie z posiadanych przez kraj zasobów materialnych i ludzkich" - ocenia Krajowa Izba Gospodarcza.

"W ocenie KE dotychczasowe sektorowe podejście do zagadnień rozwojowych okazało się nieefektywne i powinno zostać zastąpione podejściem zintegrowanym. Jest to zatem bardzo ważna przesłanka do oceny poszczególnych projektów programów operacyjnych na lata 2014 - 2020, w tym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Oceniając projekt POIiŚ na lata 2014 - 2020 kierowaliśmy się m.in. tym ważnym kryterium" - informuje Izba.

KIG o inwestycjach infrastrukturalnych

Spośród wielu strategicznych i programowych kwestii KIG chce zasygnalizować dwie o charakterze strukturalnym i systemowym, a mianowicie: inwestycje w infrastrukturę dróg publicznych i infrastrukturę kolejową, a problem braku porównywalnych systemów opłat za korzystanie z tych infrastruktur oraz tworzenie miejsc pracy, jako strategiczne kryterium oceny przedsięwzięć inwestycyjnych w poszczególnych osiach priorytetowych programu.

Odnośnie pierwszej kwestii, KIG uważa, że nie jest możliwa rzetelna ocena efektywności inwestycji infrastrukturalnych w obszarze infrastruktury dróg publicznych i infrastruktury kolejowej bez ujednolicania systemów opłat za korzystanie z nich. A Jest to konieczne, gdyż transport kolejowy i samochodowy funkcjonują w jednym rynkowym obszarze biznesowym.

"W Polsce od lat utrzymuje się w tym względzie stan głębokiej nierównowagi. Opłaty dla przewoźników kolejowych za korzystanie z infrastruktury kolejowej są od 2 do 3 razy wyższe od opłat ich konkurentów - przewoźników samochodowych, korzystających z infrastruktury dróg publicznych. W efekcie od lat cały ogromny przyrost przewozów ładunków jest kierowany na drogi, a przewozy ładunków koleją, pomimo wielomiliardowych inwestycji w kolej spadają, nawet w ujęciu nominalnym" - ocenia KIG.

Kolej zasługuje na lepsze traktowanie

"Kolej, która ma ogromny niewykorzystany potencjał, jest odcinana od rynku przewozów w transporcie lądowym poprzez utrzymywanie przez Państwo nierównych warunków konkurowania z transportem samochodowym. Zmiana tego stanu rzeczy mogłaby spowodować, że w dłuższym okresie czasu kolej mogłaby finansować swoją działalność operacyjną wyłącznie z rynku, bez ubiegania się co roku o dotacje budżetowe. Odrębną sprawą są systemy finansowania inwestycji infrastrukturalnych na drogach i na kolei" - czytamy w opinii KIG.

"Nie możemy zatem zgodzić się z zapisami zawartymi w projekcie POIiŚ na lata 2014-2020 zawartymi na str. 34, które mówią, że w okresie do 2020 roku będziemy mieli do czynienia z dalszym ogromnym przyrostem przewozu ładunków w ilościach 360-450 mln ton i że ten przyrost przewozów nadal będzie kierowany asymetrycznie do poszczególnych gałęzi transportu, tzn. jego największa część w ilości 280-340 mln ton będzie skierowana do transportu samochodowego. Zapisy te są powieleniem podobnych stwierdzeń zawartych w Strategii Rozwoju Transportu do roku 2020" - kontynuuje Izba.

Krajowa Izba Gospodarcza uważa, że takie programowanie rozwoju poszczególnych gałęzi transportu lądowego jest sprzeczne z postulowanym przez UE priorytetem rozwoju kolei jako środka transportu niskoemisyjnego i przyjaznego dla środowiska. Jest też sprzeczne z wieloma deklaracjami rządu o tzw. "stawianiu" na kolej.

KIG zwraca się do minister Elżbiety Bieńkowskiej o spowodowanie uruchomienia procesu weryfikacji Strategii Rozwoju Transportu do 2030 roku i wprowadzenie stosownych zmian w kolejnej wersji POIiŚ. Zmiany w tych dokumentach powinny doprowadzić do stworzenia podstaw programowych i planistycznych dla przywrócenia w Polsce polityki zrównoważonego rozwoju transportu samochodowego i kolejowego.

Czynnikami kluczowymi w tym względzie będą: wprowadzenie porównywalnych (wzajemnie konkurencyjnych) systemów opłat za korzystanie z infrastruktury dróg publicznych i infrastruktury kolejowej oraz wdrożenie postulowanej przez UE proporcji nakładów inwestycyjnych - 60 procent na drogi, 40 procent na kolej.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
MIR: Zadbamy o polskie miasta. W jaki sposób?

Prawo & Finanse

MIR: Zadbamy o polskie miasta. W jaki sposób?

Justyna Urbaniak 28 sierpnia 2014

Lublin: 60 nowych autobusów i 50 trolejbusów do 2020 r.

Komunikacja

Lublin: 60 nowych autobusów i 50 trolejbusów do 2020 r.

Paweł Rydzyński 05 sierpnia 2014

Partnerstwo publiczno-prywatne szansą dla Warszawy?

Prawo & Finanse

Partnerstwo publiczno-prywatne szansą dla Warszawy?

Anna Kostecka 06 marca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5