Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kielce. 10 mln zł na drogi dla rowerów. To absolutne minimum

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Stawecki

Data publikacji:
2016-03-10 07:59
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kielce. 10 mln zł na drogi dla rowerów. To absolutne minimum
fot. openstreetmap
Stolicę świętokrzyskiego czekają rowerowe zmiany. W najbliższych latach powstanie tam blisko 20 km nowej infrastruktury dla cyklistów. Nowe trasy w znacznej części zostaną sfinansowane z funduszy Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Kielce nie słyną jako miasto szczególnie przyjazne użytkownikom dwóch kółek. Obecnie istnieje tam ponad 51 km dróg dla rowerów i ciągów pieszo–rowerowych, jednak – zdaniem miejscowych cyklistów – pozostawiają one wiele do życzenia. Dobudowanie 15 km nowych dróg dla rowerzystów w ubiegłym roku tylko nieznacznie poprawiło sytuację. Ponad połowa tras w dalszym ciągu posiada nawierzchnię z kostki brukowej. Nie brakuje błędów projektowych w postaci zbyt wysokich krawężników czy braku przejazdów rowerowych przez jezdnie. Urzędnicy opierają się również przed stosowaniem rozwiązań innych, niż separacja ruchu.

- Niechęć do wydatków na infrastrukturę rowerową to nie jedyny grzech administracji Kielc. Ostatnio wiele miast wprowadza m.in. kontraruch rowerowy, co można zrobić przez dodanie tabliczki „nie dotyczy rowerów” pod znakami zakazu wjazdu. Niestety, ta prosta, tania i jednoznacznie dopuszczona przez znowelizowane rozporządzenia metoda w stolicy świętokrzyskiego się nie przyjęła. Zdaniem miejskiego inżyniera ruchu, jazda rowerem pod prąd – możliwa od wielu lat w Radomiu, Krakowie czy Wrocławiu - u nas się nie sprawdzi - komentuje Grzegorz Borek ze Stowarzyszenia Kieleckie Inwestycje.

10 mln na drogi dla rowerów

Nadzieję na zmiany dają plany budowy 14 nowych tras rowerowych na terenie miasta. Ich łączna długość wyniesie prawie 20 km. Ścieżki zostaną zostanie sfinansowana z funduszy Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Całość ma kosztować 10 mln zł, z czego 8 mln wyłoży Unia Europejska w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.

Strategia, w ramach której przewidziano stworzenie nowych dróg dla rowerzystów, została już przyjęta przez marszałka województwa. Obecnie czeka na akceptację Ministerstwa Rozwoju.

14 odcinków nowej infrastruktury rowerowej ma pełnić funkcje zarówno komunikacyjne, jak i rekreacyjne. Priorytetem była poprawa bezpieczeństwa oraz poprawa spójności istniejącej sieci. Planowane trasy umożliwią również dojazd do sąsiadujących z Kielcami gmin.
Nowe drogi rowerowe powstaną m.in. na ulicach Orkana, Jaworskiego, Warszawskiej (połączenie z drogą rowerową na ul. Witosa), Klonowej czy al. Solidarności.

Rowerowa rewolucja?

Zdaniem urzędników, budowa prawie 20 km ścieżek to znaczny skok w rozwoju kieleckiej infrastruktury rowerowej. Rowerzyści prezentują jednak nieco odmienne zdanie.

- Urzędnicy w ciągu najbliższych 3 lat chcą wydać 10 mln na nowe trasy. Czynią to jednak wyłącznie z powodu nieuzyskania zgody na przesunięcie pieniędzy ze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych na inne cele. To żadna rewolucja – mówi Grzegorz Borek. – Inne miasta co roku przeznaczają na drogi dla rowerów wielokrotnie wyższe kwoty, w dodatku z własnego budżetu. Kielce nie robią nic ponad absolutne minimum. Wydają pieniądze na rowerzystów, gdyż w przeciwnym wypadku by je stracili – dodaje.

Czy Kielce staną się dużo bardzo przyjazne cyklistom? Dowiemy się wkrótce. Projekt ma zostać zrealizowany najpóźniej do końca 2018 roku. Jeśli Ministerstwo Rozwoju nie opóźni jego akceptacji, pierwsze przetargi pojawią się już w marcu.

Z mapą istniejącej oraz planowej infrastruktury rowerowej w Kielcach można zapoznać się tutaj.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Obowiązkowa karta rowerowa dla dorosłych to nietrafiony pomysł

Prawo & Finanse

Obowiązkowa karta rowerowa dla dorosłych to nietrafiony pomysł

Rafał Stawecki 08 kwietnia 2016

Województwo dolnośląskie ma standardy rowerowe

Prawo & Finanse

Województwo dolnośląskie ma standardy rowerowe

Rafał Stawecki 05 kwietnia 2016

Kontraruch opanowuje polskie miasta. W 2015 r. również Łódź

Przestrzeń

Kontraruch opanowuje polskie miasta. W 2015 r. również Łódź

Justyna Urbaniak 17 października 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5