Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Kapsch: Prawo nie pozwala wykorzystywać technologii dla miast

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2018-06-06 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kapsch: Prawo nie pozwala wykorzystywać technologii dla miast
ul. Nowy Świat w Warszawiefot. Adrian Grycuk, lic. CC BY-SA 3.0 pl
Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego dużo miejsca poświęcono możliwościom wdrażania nowoczesnych technologii dotyczących transportu w miastach. Jak przekonywała przedstawicielka Kapsch Telematic Services, istnieje duże pole do optymalizacji stosowanych rozwiązań dzięki wykorzystaniu automatycznych systemów kontroli, jednak praktycznie nie da się ich wdrożyć. Niedoskonałe jej zdaniem są bowiem zapisy ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Za największą barierę do rozwoju nowoczesnych technologii z obszaru smart cities Ewa Wolniewicz-Warska, head of sales w Kapsch Telematic Services, uznała ograniczenia prawne. – Włodarze miast bardzo chętnie sięgaliby już teraz po to, co rozmaite firmy, także i nasza, oferują w zakresie udogodnień technologicznych – zapewniała. To przyniosłoby bowiem w jej opinii poszczególnym samorządom bardzo wymierne korzyści.

Jak duża jest wykrywalność zdarzeń przez straże miejskie?

– Podam bardzo klarowny przykład, jak stosując pewne rozwiązania, można zoptymalizować działania [miasta]. Przykład ten dotyczy Warszawy: na odcinku ulicy Nowy Świat pomiędzy rondem De Gaulle'a a Świętokrzyską funkcjonuje system monitorowania naruszeń wjazdu. Fragment ten jest zamknięty dla powszechnego ruchu, mogą przejeżdżać tamtędy tylko pojazdy uprawnione – opisywała, dodając, że opisywany system nie może jednak służyć kontroli kierowców.

Jak relacjonowała prelegentka, zbadano skalę naruszeń przepisów w skali doby. – Ekstrapolacja wyników na cały rok wskazuje na ok. 167 tys. takich przypadków – wyliczała. – Tymczasem w roku 2017 straż miejska wystawiła tam 134 mandaty, czyli mniej niż jeden promil [prawdopodobnej skali zjawiska] – dodała. – Dlaczego więc nie można używać tych narzędzi technologicznych, które w zasadzie już istnieją? – pytała przedstawicielka Kapsch Telematic Services.

Rozwiązania prawne w Polsce różnią się od tych w innych krajach Europy

– Prawo [o ruchu drogowym] w Polsce jest bowiem [w tym zakresie] inne niż gdziekolwiek w Europie czy na świecie – oceniła. – Nie pozwala ono bowiem na wykorzystywanie [przez straże gminne] jakiejkolwiek automatyki do wykrywania jego naruszeń – stwierdziła, wskazując na zmiany, jakie weszły w tym zakresie w życie wraz z początkiem 2016 r. Jak podkreślała panelistka, nowe rozwiązania zostały zaaprobowane przez większość posłów dwóch głównych sił politycznych w kraju.

– Sytuacja jest więc patowa – oceniła Ewa Wolniewicz-Warska. – Mamy supermożliwości technologiczne do optymalizacji i wolę samorządów do korzystania z nich, bo to dałoby środki do kasy miejskiej, zdyscyplinowało tych, którzy łamią przepisy i zapewniło wpływy do budżetów. Nie ma jednak takiej możliwości – podsumowała.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Będzie polska aplikacja do szukania wolnego parkingu?

Mobilność

Będzie polska aplikacja do szukania wolnego parkingu?

jd/inf. pras. 27 kwietnia 2018

Na ulice Warszawy wracają fotoradary

Przestrzeń

Na ulice Warszawy wracają fotoradary

Jakub Dybalski 21 grudnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5