Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kaponiera: Idzie nowe. Ale tylko dla rowerzystów, nie pieszych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-11-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Kaponiera: Idzie nowe. Ale tylko dla rowerzystów, nie pieszych
fot. Ziko, lic. GNU/CC 3.0
Jeszcze w sierpniu poznańscy społecznicy i specjaliści od transportu przygotowali alternatywny projekt poprawiający organizację ruchu na przebudowywanym Rondzie Kaponiera. Idea jest szczytna – by rondo służyło nie tylko kierowcom, ale też pieszym i rowerzystom. Miasto postanowiło uwzględnić ich postulaty. Ale tylko częściowo.

To jedna z najważniejszych inwestycji w Poznaniu, prowadzona w sumie od czterech lat. Pierwotnie miała być zakończona na Euro 2012. Inwestycję podzielono jednak na dwie części, a całość miała być gotowa w 2013 roku. Obecna deklaracja wykonawcy mówi o zakończeniu prac w sierpniu 2016 roku.

Jeszcze w sierpniu aktywiści, z Włodzimierzem Nowakiem z Kongresu Ruchów Miejskich na czele,wystosowali do prezydenta Jaśkowiaka list, w którym namawiali do zmiany założeń projektu, który obecnie faworyzuje ruch samochodowy i pomija interesy innych uczestników ruchu. Zgodnie z realizowanym do tej pory projektem największy kłopot na rondzie mieli mieć rowerzyści, dla których nie wytyczono dróg rowerowych. Te urzędnicy postanowili jednak uwzględnić, zmieniając organizację ruchu w tym centralnym punkcie miasta. Rowerzyści, zamiast jechać po ruchliwym rondzie razem z samochodami, będą mieli do dyspozycji osobny pas.

– Cieszę się, że nasz alarm z czerwca przyniósł skutek. Projekt z pasami dookoła jest dobry dla rowerzystów i zgodny z naszymi propozycjami z sierpnia. Nie mam pojęcia kto wpadł na pomysł drugiego projektu, który albo tworzyłby kolizję z prawoskrętem (szybkiem na tak szerokim skrzyżowaniu bez przejść dla pieszych) przy przejeździe przez niego bez sygnalizacji, albo stanowiłby kolejny niepotrzebny punkt postoju, jeśli byłaby tam sygnalizacja (tym samym byłby lepszy dla samochodów, ale gorszy dla rowerów nawet od tego kuriozalnego obecnie budowanego) – komentuje Nowak dodając, że urzędnicy nie uwzględnili jednak interesów pieszych, dla których jedyną możliwością przedostania się na drugą stronę ulicy będzie zejście do podziemi. Podczas gdy Poznań realizuje inwestycję wzorem tych z poprzedniej epoki, inne polskie miasta idą do przodu – likwidując przejścia podziemne w miejscach kluczowych – to m.in. Wrocław czy Warszawa, która planuje wytyczyć przejścia w poziomie jezdni alternatywne dla przejść podziemnych m.in. przy Dworcu Centralnym.

Zdaniem Tadeusza Nawaleńca, zastępcy dyrektora Zarządu Dróg Miejskich ds. inżynierii ruchu, wytyczenie przejść dla pieszych w tym miejscu jest niemożliwe, bo zakorkowałyby rondo.

– Smutne, że Poznań za parę lat znów miałby zamykać Starą Kaponierę, żeby powstała nowa Kaponiera. A jest to nieuchronne ponieważ nowy Bałtyk, sprawi, że będzie się tam poruszało dużo więcej ludzi, niż przed remontem, może nawet więcej niż przed zamknięciem Collegium Iuridicum – twierdzi Nowak dodając, że zostawienie Starej Kaponiery w tym kształcie sprawia, że preferowany będzie ruch samochodowy ponad innymi.

Zmiana dotychczasowej organizacji ruchu podniesie koszty całej inwestycji i będzie oznaczać dodatkowe prace. Póki co szacuje się, że remont pochłonie 335 mln zł, choć początkowo zakładano, że będzie on kosztował nie więcej, niż 120 mln zł.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poznań. Kaponiera wciąż w budowie

Przestrzeń

Poznań. Kaponiera wciąż w budowie

Olga Plesińska 30 marca 2016

NIK: Przebudowa ronda Kaponiera w Poznaniu do prokuratury

Prawo & Finanse

Poznań. Społeczny projekt Ronda Kaponiera. Poprawiony gniot?

Przestrzeń

Poznań: Czterech chętnych na operatora Ronda Kaponiera

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Poznań. Kaponiera wciąż w budowie

Przestrzeń

Poznań. Kaponiera wciąż w budowie

Olga Plesińska 30 marca 2016

NIK: Przebudowa ronda Kaponiera w Poznaniu do prokuratury

Prawo & Finanse

Poznań. Społeczny projekt Ronda Kaponiera. Poprawiony gniot?

Przestrzeń

Poznań: Czterech chętnych na operatora Ronda Kaponiera

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5