Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Poznań. Społeczny projekt Ronda Kaponiera. Poprawiony gniot?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-08-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Poznańscy społecznicy i specjaliści od transportu przygotowali projekt poprawiający organizację ruchu na przebudowywanym właśnie Rondzie Kaponiera. Obecny, reprezentujący ich Włodzimierz Nowak z Kongresu Ruchów Miejskich, nazywa „gniotem” i wytyka szereg błędów, które po zakończeniu inwestycji będą kłopotem dla wszystkich użytkowników ronda.

„Od początku czerwca alarmuję, że zaprojektowano gniot, skandaliczną organizację ruchu przepuszczono w tajemnicy, bez konsultacji, po roku jakoś wyciągnęli ją przyjaciele ze Stowarzyszenia "Inwestycje dla Poznania", ale nie obiła się szerokim echem” – napisał na Facebooku Nowak.

Chodzi o jedną z najważniejszych i jednocześnie najbardziej opóźnionych inwestycji w Poznaniu. Rondo Kaponiera leży w centrum miasta. Jego modernizacja ruszyła cztery lata temu. Miało być gotowe na Euro 2012. Potem, po podzieleniu inwestycji na dwie części, przebudowa miała się zakończyć w 2013 r. Trwa do dziś. Koszty szacowane na nieco ponad 200 mln zł, przez ten czas wzrosły dwukrotnie. Niedawno miejscy urzędnicy poinformowali, że w tym roku raczej nie uda się jej skończyć.

W czwartek Nowak wysłał do prezydenta Jacka Jaśkowiaka list, w którym namawia do zmiany założeń projektu i przedstawia projekt przygotowany przez poznańskich społeczników i architektów, m.in. specjalizujących się w zagadnieniach transportu publicznego Jeremiego Rychlewskiego i Michała Beima. „Przygotowaliśmy koncepcję relatywnie do skali inwestycji łatwą do wykonania, nieznacznie wydłużającą czas prac i nieznacznie zwiększającą koszty wykonania, a znacznie poprawiającą walory użytkowe Ronda Kaponiera dla wszystkich uczestników ruchu. Prosimy o jej przeanalizowanie oraz zakomunikowanie szczegółowo mieszkańcom Poznania informacji z jakimi opóźnieniami i kosztami wiązałoby się wykonanie poszczególnych jej elementów” czytamy w liście.

Rowery z samochodami

Co się nie podoba społecznikom? Największy kłopot na rondzie, zgodnie z realizowanym właśnie projektem, będą mieli rowerzyści, dla których nie wytyczono dróg rowerowych. Przejeżdżając przez nie mają korzystać ze śluz. Ruch zaprojektowano w ten sposób, że przejeżdżając prosto lub w lewo nie będą mieli możliwości przejechania ronda „na raz”. Dodatkowo, czekając w śluzach, będą blokować samochody, co – mimo 3–4 pasów ruchu – skutecznie będzie blokować przepustowość. Kierowcy więc również nie skorzystają.


aut. Jakub Chrzanowski

Piesi, którzy na rondzie mają się przede wszystkim przesiadać między różnymi środkami transportu, mają się poruszać między przystankami korzystając z przejść podziemnych. Zrezygnowano z przejść w poziomie jezdni. Likwidacja osobnego pasa dla tramwajów u północnego wylotu ronda może spowodować tramwajowe korki.

Rowery osobno, auta osobno

Co więc proponują aktywiści w projekcie nazwanym „Kaponiera 2016”? Nowak zaznacza, że zmiany nie są rewolucyjne, nie naruszają zbudowanej już struktury konstrukcji. W znacznej mierze polegają na przemodelowaniu organizacji ruchu. Przede wszystkim na odseparowaniu ruchu rowerowego i samochodowego, łącznie z likwidacją śluz. Drugi ważny element, to wytyczenie przejść dla pieszych w poziomie jezdni, co można według społeczników zrobić bez pogorszenia sytuacji przejeżdżających przez rondo samochodów.

„Skończymy z betonem! Poprzednie władze forsowały swoje przestarzałe wizje, nie słuchając ani mieszkańców, ani ekspertów. Obecnie mamy dylemat – uruchomić Kaponierę w szkodliwej wersji, czy choćby zmieniając wykończenie Kaponiery tchnąć nową jakość w serce Poznania. Niekomfortowa sytuacja i wizja zwiększonych kosztów, rozumiemy to. Ale odpowiedzialne władze miasta nie mogą pozwolić, by duchowy beton bezsensownie zalał centrum Poznania” – pisze Nowak, zwracając wcześniej uwagę, że obecny projekt nie był konsultowany z mieszkańcami.


aut. Jakub Chrzanowski

Miasto nie odniosło się jeszcze do proponowanych przez społeczników zmian, choć w czerwcu obecny wiceprezydent Maciej Wudarski deklarował, że przyjrzy się możliwości poprawy projektu. – Oprócz PIM nad tym rozwiązaniem pracuje również oficer rowerowy z Urzędu Miasta, a także Zarząd Dróg Miejskich. To, co konkretnie uda się zrobić w tej sprawie, jest przedmiotem ustaleń m.in. z wykonawcą. Zastanawiamy się, co można poprawić – powiedział w tym tygodniu Paweł Śledziejowski, szef Poznańskich Inwestycji Miejskich, cytowany przez serwis ePoznań.pl.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poznań. Kaponiera wciąż w budowie

Przestrzeń

Poznań. Kaponiera wciąż w budowie

Olga Plesińska 30 marca 2016

NIK: Przebudowa ronda Kaponiera w Poznaniu do prokuratury

Prawo & Finanse

Kaponiera: Idzie nowe. Ale tylko dla rowerzystów, nie pieszych

Przestrzeń

Poznań: Czterech chętnych na operatora Ronda Kaponiera

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Poznań. Kaponiera wciąż w budowie

Przestrzeń

Poznań. Kaponiera wciąż w budowie

Olga Plesińska 30 marca 2016

NIK: Przebudowa ronda Kaponiera w Poznaniu do prokuratury

Prawo & Finanse

Kaponiera: Idzie nowe. Ale tylko dla rowerzystów, nie pieszych

Przestrzeń

Poznań: Czterech chętnych na operatora Ronda Kaponiera

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5