Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Jest projekt likwidacji Funduszu Niskoemisyjnego Transportu

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2020-06-16 16:40
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jest projekt likwidacji Funduszu Niskoemisyjnego Transportu
fot. MJ
Grupa posłów PiS złożyła do Sejmu projekt ustawy likwidującej Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Jego funkcję miałby przejąć Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Fundusz Niskoemisyjnego Transportu (FNT) został utworzony w 2018 r. Jego celem jest m.in. finansowanie rozbudowy infrastruktury umożliwiającej stosowanie paliw alternatywnych, tj. biokomponentów, biopaliw ciekłych, innych paliw odnawialnych, energii elektrycznej, wodoru, sprężonego gazu ziemnego (CNG) i skroplonego gazu ziemnego (LNG) w transporcie.

Jak wskazują posłowie, FNT przewiduje współdziałanie trzech podmiotów. Główne decyzje podejmuje Ministerstwo Klimatu, bieżącym zarządzaniem zajmuje się NFOŚiGW, a obsługą bankową – Bank Gospodarstwa Krajowego. Proponowane zmiany mają na celu. Wnioskodawcy proponują likwidację FNT i utworzenie zobowiązania wieloletniego NFOŚiGW, które koresponduje z działaniami podjętymi już przez tę instytucję w celu dofinansowania ze środków zobowiązania wieloletniego OZE i efektywność energetyczna dotychczasowych zadań przewidzianych do wsparcia ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Środki zgromadzone w ramach FNT zostaną przerzucone do NFOŚiGW. Celem zmian jest „uproszczenie, odbiurokratyzowanie i przyspieszenie finansowania ze środków publicznych rozwoju transportu niskoemisyjnego”.

Jak wynika z projektu uchwały, przychodami zobowiązania wieloletniego FNT w ramach NFOŚiGW będą w szczególności środki zgromadzone na rachunku FNT na dzień jego likwidacji, jak również przychody pochodzące z dotychczasowych źródeł przychodów. Zaliczają się do tego opłata zastępcza (od 2021 r. 55% tych wpływów ma trafiać jednak na Fundusz rozwoju przewozów autobusowych), 15% wpływów z tytułu opłaty emisyjnej oraz środki przekazywane przez operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego w wysokości 0,1% uzasadnionego zwrotu z kapitału zaangażowanego w wykonywaną działalność gospodarczą w zakresie przesyłania energii elektrycznej.

Projektowana ustawa określa również szczegółowe zasady podziału opłaty emisyjnej, która w 95% stanowi przychód NFOŚiGW (w 80% – tak jak obecnie – przychód zobowiązanie wieloletniego „przeciwdziałanie emisjom” i w 15% przychód zobowiązania wieloletniego FNT), a w 5% przychód Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
FlixBus reaktywuje kolejne kierunki krajowe i międzynarodowe

Komunikacja

FlixBus reaktywuje kolejne kierunki krajowe i międzynarodowe

inf. pras, oprac. ms 16 czerwca 2020

Smog to kłopot, ale informowanie o nim zaniedbano

Przestrzeń

Smog to kłopot, ale informowanie o nim zaniedbano

Jakub Dybalski 21 lutego 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5