Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jastrzębie-Zdrój. Darmowa komunikacja i kłopoty PKM

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
24-08-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Jastrzębie-Zdrój. Darmowa komunikacja i kłopoty PKM
fot. MZK Jastrzębie Zdrój
We wtorek radni Jastrzębia-Zdroju przegłosowali zmiany w budżecie umożliwiające wprowadzenie bezpłatnej komunikacji w tym mieście dla dzieci, uczniów i studentów. Tymczasem wciąż nie wiadomo jaka w ogóle będzie przyszłość komunikacji autobusowej w tym mieście, bo lokalny przewoźnik czyli PKM jest w bardzo trudnej sytuacji finansowej.

Do darmowego biletu konieczne będzie posiadanie Karty Jastrzębianina i zakodowanego na niej darmowego biletu. Uczniowie i studenci będą ją otrzymywać na podstawie legitymacji i będą musieli odnawiać co roku. Dla młodszych dzieci wystarczy oświadczenie rodziców, że mieszkają w Jastrzębiu. Decyzję o tej usłudze podjęto już kilka tygodni temu na forum Międzygminnego Związku Komunikacyjnego Jastrzębie–Zdrój. Decyzje radnych, którzy na ten cel przeznaczyli ponad 430 tys. zł w tym i 1,3 mln zł w przyszłym roku, umożliwiają podpisanie porozumienia między miastem a MZK.

Nowe zasady będą obowiązywały od września, choć już wiadomo, że nie uda się wydać wszystkich potrzebnych kart miejskich. Dlatego przez pierwszy miesiąc uczniowie i studenci będą mogli jeździć po mieście (usługa obowiązuje w jego granicach) na podstawie legitymacji.

Prezydent miasta Anna Hetman wygrała wybory przed trzema laty obiecując m.in. darmową komunikację (co było wtedy dość powszechną obietnicą w różnych miejscach w Polsce, łącznie z Warszawą). Po trzech latach skończyło się na tej usłudze dla dzieci i młodzieży. „To dopiero pierwszy etap realizacji moich zamierzeń. Propozycja wdrożenia komunikacji za 0 złotych dla wszystkich mieszkańców jest wciąż aktualna. Pracujemy nad tym” – napisała po decyzji radnych na swoim facebookowym profilu.

Komunikacja zapętlona

W tle tej zmiany, z której na pewno ucieszą się młodzi mieszkańcy Jastrzębia, jest jednak wciąż nierozwiązany kłopot z lokalnym przewoźnikiem. PKM Jastrzębie, które dziś realizuje połowę zadań zleconych przez MZK, jest, jak informują lokalne media, w bardzo złej sytuacji finansowej. Kilka tygodni temu w MZK, który jest zresztą właścicielem PKM, rozważano likwidację przewoźnika, a lokalni politycy przerzucają się oskarżeniami, kto chciałby, a kto by nie chciał pozbawić pracy 130 osób zatrudnionych u przewoźnika.

O skomplikowanej sytuacji transportowej w Jastrzębiu–Zdroju pisaliśmy już wielokrotnie. MZK rozpisało kilka lat temu przetarg na dziesięcioletnią obsługę linii. Niespodziewanie w 2015 r. wygrał go Warbus, pokonując PKM Jastrzębie. To oznaczało, że lokalny przewoźnik stanął przed widmem upadku, bo nie byłoby dla niego pracy. Lokalni politycy z Jastrzębia–Zdroju rozważali szereg możliwych sposobów, by go ratować, łącznie z wyjściem z MZK, co miałoby doprowadzić do upadku związku komunikacyjnego i konieczności organizowania transportu od nowa. Nie zrobiono tego, bo miasta–członkowie (głównie Jastrzębie–Zdrój) musiałyby wtedy zwrócić kilkanaście milionów złotych funduszy unijnych. Ostatecznie ustalono kompromis, w myśl którego Warbus zlecił połowę przewozów PKM Jastrzębie jako podwykonawcy.

To nie zakończyło jednak kłopotów, bo PKM zarabia za mało, żeby się utrzymać. W dodatku w tym roku przewoźnik zarzucał już Warbusowi, że płaci mu z poślizgiem, z kolei Warbus bronił się, że to jemu MZK płaci z poślizgiem i stąd opóźnienia. Przypomnijmy – MZK jest właścicielem PKM, ale w MZK są przedstawiciele, poza Jastrzębiem, dziewięciu innych gmin, którym niekoniecznie musi zależeć na utrzymywaniu PKM za wszelką cenę. Z drugiej strony 90–tysięczne Jastrzębie, to największy członek związku komunikacyjnego.

Autobusy jeżdżą siłą inercji

Warbus też zresztą na początku roku wydawał się być gotowy zrezygnować z lukratywnego (200 mln zł), choć jednocześnie kłopotliwego kontraktu. Zaproponował przekazanie go w całości dla PKM za symboliczną złotówkę. Jastrzębski przewoźnik musiałby jednak przejąć umowy leasingu 40 autobusów (łącznie z autobusami), płacąc Warbusowi różnicę między ceną zakupu a ceną rynkową, czyli, jak wyliczył warszawski przewoźnik, 4 mln zł. PKM takich pieniędzy nie miał, miasto uznało że nie ma prawnych możliwości płacenia komuś za rezygnację z kontraktu, a MZK tym bardziej nie miało w tym żadnego interesu, więc nie podjęło tematu.

Sytuacja w Jastrzębiu wydaje się patowa. Dla PKM nie widać finansowej nadziei, bo przewoźnik realizuje ledwie połowę zadań, które wykonywał przez lata, w dodatku za niskie stawki, bo jako podwykonawca. A wszelkie zakupy, np. taboru, musi finansować z własnych pieniędzy, bo nie jest przewoźnikiem „miejskim”. Nikt nie chce pozwolić na to, żeby upadł, bo oznacza to bezrobocie dla ok. 130 pracowników, choć w warunkach obecnej umowy, nie ma możliwości, by sensownie działał. Zerwanie umowy to rzecz jasna konieczność wypłaty odszkodowania Warbusowi. Doprowadzenie MZK do upadku również nie wchodzi w grę, bo jest zbyt kosztowne. Na razie, w atmosferze ogólnej awantury, wszystko działa siłą rozpędu. Ale, póki co dzieci, uczniowie i studenci, pojadą za darmo.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Bocheński (PiS) proponuje bezpłatny transport

Przestrzeń

Warszawa: Bocheński (PiS) proponuje bezpłatny transport

Redakcja/inf. pras. 04 kwietnia 2024

Mińsk Mazowiecki: Udane wdrożenie komunikacji miejskiej

Komunikacja

Zobacz również:

Pierwsze miasto wojewódzkie z bezpłatną komunikacją miejską

Komunikacja

Pierwsze miasto wojewódzkie z bezpłatną komunikacją miejską

UM Gorzów Wielkopolski 20 stycznia 2025

Gorzów wprowadza bezpłatną komunikację. Dla kogo?

Komunikacja

Gorzów wprowadza bezpłatną komunikację. Dla kogo?

UM Gorzów Wielkopolski 26 czerwca 2024

Nowy Tomyśl ma już pierwszy elektrobus

Komunikacja

Nowy Tomyśl ma już pierwszy elektrobus

Jakub Rösler 04 czerwca 2024

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Bocheński (PiS) proponuje bezpłatny transport

Przestrzeń

Warszawa: Bocheński (PiS) proponuje bezpłatny transport

Redakcja/inf. pras. 04 kwietnia 2024

Mińsk Mazowiecki: Udane wdrożenie komunikacji miejskiej

Komunikacja

Zobacz również:

Pierwsze miasto wojewódzkie z bezpłatną komunikacją miejską

Komunikacja

Pierwsze miasto wojewódzkie z bezpłatną komunikacją miejską

UM Gorzów Wielkopolski 20 stycznia 2025

Gorzów wprowadza bezpłatną komunikację. Dla kogo?

Komunikacja

Gorzów wprowadza bezpłatną komunikację. Dla kogo?

UM Gorzów Wielkopolski 26 czerwca 2024

Nowy Tomyśl ma już pierwszy elektrobus

Komunikacja

Nowy Tomyśl ma już pierwszy elektrobus

Jakub Rösler 04 czerwca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij