Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Janikowo: Towarowa kolej linowa na nizinach

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
22-05-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Janikowo: Towarowa kolej linowa na nizinach
fot. Kasper Fiszer.Wagony próżny i pełny w okolicach Janikowa
W ciągu ostatniego dwudziestolecia zamknięte zostały wszystkie towarowe koleje linowe w Polsce – z jednym wyjątkiem. Wciąż czynna jest trasa biegnąca z kopalni skały wapiennej w Piechcinie do zakładów sodowych w Janikowie niedaleko Inowrocławia. Jej trasa liczy około 7 km.

Jedną z bardzo nielicznych kolei linowych na polskich terenach nizinnych jest kolej Janikowo – Piechcin. Tym, co wyróżnia ją spośród kilku tras o charakterze rekreacyjnym, jest jej niezwykłe przeznaczenie – to prawdopodobnie jedyny w kraju czynny system transportu towarowego tego typu. Wiszące nad ziemią niewielkie wagoniki, które wpisują się w łagodny krajobraz Kujaw, służą bowiem transportowi towarowemu i obsługują zakłady sodowe w Janikowie.

Podstawową zaletą tej niegdyś znacznie powszechniej stosowanej w przemyśle technologii transportu jest uniezależnienie przewozów od warunków ruchu drogowego i możliwość poprowadzenia ciągu po obszarze o trudnych warunkach terenowych. To cecha wyjątkowo istotna w przypadku kolei zakładów w Janikowie, bo jej trasa wiedzie m.in. nad Jeziorem Pakoskim. Szlak przechodzi też bezkolizyjnie nad drogami, a charakter transportu linowego pozwala na utrzymanie łańcucha dostaw w tempie uniezależnionym od warunków zewnętrznych.

Niegdyś kolej miała także drugie, dłuższe ramię

Trasa otwartej w roku 1960 kolei rozpoczyna się w Piechcinie, gdzie wagony załadowywane są w kopalni skały wapiennej. Jedyna istniejąca dziś odnoga biegnie do zakładów sodowych w Janikowie należących obecnie do grupy Ciech SA. Linia ma około 7 km długości. Niegdyś funkcjonowało także dłuższe ramię do zakładu Soda Mątwy, jednak przed laty zostało rozebrane. Istniejąca trasa jest nadal wykorzystywana i uruchamiana w miarę potrzeb zakładu.

Kolej linową obsługują 164 wagony poruszające się w technologii kolei dwulinowej. Oznacza to, że jedna lina nie porusza się i stanowi rodzaj toru, po którym toczą się wagony. Te napędzane są zaś drugą liną o charakterze pociągowym.

Trzy inne koleje linowe zamknięte w ciągu 20 lat

Kilka podobnych systemów zostało zamkniętych w ciągu ostatniego dwudziestolecia. W kwietniu 1996 r. przestała funkcjonować niemal dziesięciokilometrowa kolej linowa cementowni Saturn. W 2005 r. zamknięta została trzykilometrowa kolej kamieniołomu bazaltu „Księginki” w Zarębie koło Lubania. Na przełomie wieków przestała kursować także kolej innej kopalni bazaltu – w Rębiszowie. Szereg innych przemysłowych kolei linowych zlikwidowano jednak jeszcze w poprzednim ustroju, wśród nich m.in. kolej Goleszów – Leszna Górna (w 1984).
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gruzja. Tbilisi odbudowuje kolej linową do parku Mtatsminda

Komunikacja

Gruzja. Tbilisi odbudowuje kolej linową do parku Mtatsminda

Przemysław Farsewicz 09 marca 2024

Praga rozstrzyga konkurs na projekt kolei linowej

Przestrzeń

Praga rozstrzyga konkurs na projekt kolei linowej

Witold Urbanowicz 02 sierpnia 2022

Czechy: Wypadek w Libercu. Spadł wagon kolei linowej

Komunikacja

Czechy: Wypadek w Libercu. Spadł wagon kolei linowej

Witold Urbanowicz 31 października 2021

Bartholet: Kolej linowa sprawdza się też w miastach

Mobilność

Bartholet: Kolej linowa sprawdza się też w miastach

Roman Czubiński 17 października 2021

Zobacz również:

Gruzja. Tbilisi odbudowuje kolej linową do parku Mtatsminda

Komunikacja

Gruzja. Tbilisi odbudowuje kolej linową do parku Mtatsminda

Przemysław Farsewicz 09 marca 2024

Praga rozstrzyga konkurs na projekt kolei linowej

Przestrzeń

Praga rozstrzyga konkurs na projekt kolei linowej

Witold Urbanowicz 02 sierpnia 2022

Czechy: Wypadek w Libercu. Spadł wagon kolei linowej

Komunikacja

Czechy: Wypadek w Libercu. Spadł wagon kolei linowej

Witold Urbanowicz 31 października 2021

Bartholet: Kolej linowa sprawdza się też w miastach

Mobilność

Bartholet: Kolej linowa sprawdza się też w miastach

Roman Czubiński 17 października 2021

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij