Partnerzy serwisu:
Mobilność

Bartholet: Kolej linowa sprawdza się też w miastach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-10-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Bartholet: Kolej linowa sprawdza się też w miastach
wiz. Bartholet
Kolej gondolowa, kojarzona zwykle z przewozem turystów na szczyty górskie, może być z powodzeniem stosowana także w dużych metropoliach. Dzisiejszy poziom techniki pozwala wykorzystywać ją nawet w formule transportu na żądanie. Zalety tego środka komunikacji w warunkach miejskich przedstawił podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta Daniel Fässer ze szwajcarskiej firmy Bartholet Maschinenbau AG.

– Kolej linowa to najlepszy środek transportu także w środowisku miejskim – postawił tezę prelegent. Wśród jej atutów wymienił nie tylko niezależność od ruchu ulicznego i związanych z nim trudności technicznych, ale także bezpieczeństwo (potwierdzane przez dane statystyczne), ekologię (dzięki napędowi elektrycznemu i możliwości zastosowania paneli fotowoltaicznych), niewielką skalę ingerencji w infrastrukturę i krajobraz oraz niski poziom hałasu.

Nie tak drogie i skomplikowane, jak się wydaje

Przepustowość oferowanych przez Bartholet systemów wynosi 3600 pasażerów na godzinę w jednym kierunku. – Atutem są też same wrażenia z podróżowania: kolej linowa może stać się atrakcją turystyczną – podkreślił Fässer. Jak przekonywał, wbrew pozorom stosunkowo niski jest też koszt inwestycji i jej uciążliwość dla mieszkańców, a także późniejszy koszt utrzymania infrastruktury. – Średni cykl życia systemu kolei linowej to 20-30 lat. Inwestycji potrzeba stosunkowo niewiele: budowa infrastruktury – ze słupami stawianymi przy pomocy helikopterów – zajmuje zwykle od roku do dwóch – poinformował.

Łatwiejsze, niż w przypadku innych środków transportu, jest budowanie przepraw przez rzeki. W razie potrzeby można budować stacje nad jezdniami lub skrzyżowaniami, a także urządzać w nich centra handlowe. Istnieje też możliwość przepuszczania kolei linowej przez tunele.

Jak zaznaczył Fässer, Bartholet może pochwalić się licznymi referencjami. Zbudowane przez firmę systemy kolei linowej działają, między innymi, w Narviku (Norwegia), Brest (Francja), Uściu nad Łabą (Czechy), Chur (Szwajcaria), Vadistanbul (Turcja), a także na kontynencie południowoamerykańskim.

Linowa taksówka – czy to możliwe?

Szczególne miejsce w portfolio firmy zajmuje opracowany niedawno produkt, umożliwiający wykorzystanie infrastruktury kolei linowej do transportu na żądanie. Taksówka linowa (Rope Taxi) to gondole o pojemności do 10 osób, oczekujące na chętnych na torach odstawczych stacji kolejki. Użytkownik może zamówić transport na konkretną godzinę i wybrać destynację w ramach sieci (dojazd do stacji początkowej spoczywa już jednak na jego barkach). Specjalnie skonstruowane rozjazdy pozwalają na swobodne poruszanie się między odnogami kolei linowej.

– Rozwiązanie jest bezpieczne (dzięki zdalnemu monitoringowi) oraz przyjazne niepełnosprawnym (pozbawione barier przestrzennych). Pasażer ma gwarancję miejsca siedzącego. Kapsuły są wyposażone w autonomiczny napęd bateryjny, a także w system rekuperacji energii – opisywał system Fässer. Pierwsze wdrożenie nowego systemu – między pięcioma stacjami – ma nastąpić w przyszłym roku w Szwajcarii. Bartholet zapewnia zainteresowanym samorządom możliwość zapewnienia finansowania inwestycji z funduszu partnerskiego BCM Global.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Gruzja. Tbilisi odbudowuje kolej linową do parku Mtatsminda

Komunikacja

Gruzja. Tbilisi odbudowuje kolej linową do parku Mtatsminda

Przemysław Farsewicz 09 marca 2024

Praga rozstrzyga konkurs na projekt kolei linowej

Przestrzeń

Praga rozstrzyga konkurs na projekt kolei linowej

Witold Urbanowicz 02 sierpnia 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Gruzja. Tbilisi odbudowuje kolej linową do parku Mtatsminda

Komunikacja

Gruzja. Tbilisi odbudowuje kolej linową do parku Mtatsminda

Przemysław Farsewicz 09 marca 2024

Praga rozstrzyga konkurs na projekt kolei linowej

Przestrzeń

Praga rozstrzyga konkurs na projekt kolei linowej

Witold Urbanowicz 02 sierpnia 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij