Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jakie tramwaje kupuje Kraków? Specyfikacja

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
19-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
19-12-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Jakie tramwaje kupuje Kraków? Specyfikacja
fot. MPK Kraków
Analizujemy specyfikację nowych tramwajów, jakie zamawia MPK Kraków. Przewoźnik kontynuuje tradycję zamawiania wagonów zdolnych poruszać się bez sieci trakcyjnej, a także celuje w kolejne pojazdy o wysokiej pojemności.

Kilka godzin temu informowaliśmy o tym, że MPK Kraków ogłosiło dziś trzy postępowania przetargowe na zakup nowych tramwajów. W ramach każdego z postępowań przewoźnik może kupić maksymalnie 30 wagonów, co łącznie przekłada się na to, że tabor spółki może powiększyć się o maksymalnie 90 wozów. Postępowania mają na celu zawarcie trzech umów ramowych, osobno dla każdego postępowania, natomiast w kolejnym kroku MPK będzie zawierało umowy wykonawcze na dostawy poszczególnych rodzajów wagonów.

Kolejne 40-metrowce

Przetargi dotyczą zakupu tramwajów o długości od 32 do 34 metrów, zarówno jedno- jak i dwukierunkowych oraz dostawy jednokierunkowych wozów o długości od 42 do 45 metrów.

Najciekawszym przetargiem ogłoszonym przez MPK jest ten dotyczący tramwajów o długości od 42 do 45 metrów. Przewoźnik chce więc rozszerzyć flotę takich pojazdów, bowiem obecnie jako jedyny w Polsce użytkuje tramwaje ponad 40-metrowe - Krakowiaki wyprodukowane przez Pesę.

290 pasażerów na pokładzie

Nowo kupowane tramwaje mają mieć pięć lub sześć wózków skrętnych, które nie mają wystawać poza obrys pudła tramwaju podczas jazdy po prostej i mają mieścić co najmniej 290 pasażerów, z czego minimum 35% na miejscach siedzących, co w zaokrągleniu daje 102 miejsca siedzące. Wagony mają być w pełni niskopodłogowe, co zamawiający rozumie jako podłogę płaską lub też łagodnie zmieniającą nachylenie pod kątem maksymalnie 10%, bez jakichkolwiek stopni. Dopuszcza się, że wysokość podłogi nad wózkami może wynosić 45 cm, w strefie drzwi 30 cm, a w pozostałych miejscach 35 cm, licząc od poziomu główki szyny.

Konstrukcja wagonu musi umożliwiać jego przejazd po torowisku zalanym wodą do wysokości 25 mm nad główką szyny na odcinku min 100 m z prędkością 40 km/h, a do wysokości 85 mm z prędkością 5 km/h. Tramwaj ma być zdolny do kursowania pod napięciem 600V, maksymalnie 800V (chwilowo nawet 1000V) oraz minimalnym 400V.

Szerokość wozów mierzona na wysokości podłogi ma wynosić maksymalnie 2,4 metra, natomiast maksymalna wysokość, bez odbieraka prądu, to 3,6 metra. Przewidziano, że nowe tramwaje nie mogą mieć większego nacisku na oś niż 90 kN, za wyjątkiem wozu wyposażonego w zasobnik energii, który będzie zdolny do kursowania bez sieci trakcyjnej. W tym przypadku naciski na oś nie mogą przekroczyć 100 kN.

3 kilometry bez sieci trakcyjnej wokół Plant

Jak na razie MPK przewiduje, że w system do jazdy bez sieci trakcyjnej zostanie wyposażony tylko pierwszy tramwaj z pierwszej umowy wykonawczej. Oznacza to, że zostanie w nim zamontowany zasobnik energii, dzięki któremu tramwaj ma być w stanie pokonać co najmniej 3 kilometry bez sieci trakcyjnej w ścisłym centrum Krakowa, wokół Plant, o czym Kraków myślał już kilka lat temu. Planowany odcinek do jazdy bez sieci trakcyjnej prezentujemy poniżej.



Pozostałe, maksymalnie 29 wagonów, ma być gotowych do wprowadzenia tego rozwiązania poprzez przygotowanie miejsca na montaż zasobnika energii. Jego montaż ma zająć maksymalnie 8 roboczogodzin w przypadku jednego wozu.

Będzie to więc w identyczne rozwiązanie jak te, które zastosowano w niektórych wagonach Lajkonik użytkowanych przez przewoźnika.

Ośmioro drzwi, z czego sześć podwójnych

Szerokość przejść we wnętrzu wagonu ma wynosić co najmniej 55 centymetrów, natomiast nad wózkami, do wysokości 10 centymetrów, dopuszcza się zwężenie do 42 centymetrów. Siedzenia nad wózkami mają być ułożone w formacie 2+2. MPK chce, żeby wszystkie stałe siedzenia były zamontowane przodem lub tyłem do kierunku jazdy. Tramwaje zostaną wyposażone w 2 miejsca dla wózków dziecięcych oraz jedno miejsce dla wózków inwalidzkich.

Wozy będą klimatyzowane, ogrzewane oraz monitorowane. W wagonach pojawi się też system dynamicznej informacji pasażerskiej, wi-fi oraz kasowniki biletowe, automat biletowy i system zliczania pasażerów. Tramwaje będą miały też co najmniej ośmioro drzwi odskokowo-przesuwnych, z czego sześć podwójnych, o szerokości co najmniej 130 centymetrów. Pierwszy i ostatni człon ma mieć dwoje podwójnych drzwi.

Maksymalna prędkość tramwajów została określona na 70 km/h. Układ napędowy musi być wykonany w oparciu o chłodzone (dopuszcza się chłodzenie płynem chłodniczym) lub samoprzewietrzalne silniki prądu przemiennego, zasilane z falowników, chłodzonych powietrzem, zbudowanych na bazie elementów półprzewodnikowych

Jakie wozy dwukierunkowe?

W przypadku tramwajów krótszych, dwukierunkowych, o długości od 32 do 34 metrów, MPK wymaga, żeby nowe tramwaje miały 4 wózki jezdne, skrętne, a każdy człon tramwaju ma być osadzony na co najmniej jednym wózku. Te pojazdy mają mieścić minimum 235 pasażerów, z czego co najmniej 25% na miejscach siedzących, co przekłada się na minimum 59 miejsc siedzących.

Większość pozostałych parametrów jest identyczna jak w przypadku wozów 40-metrowych, także aspekt jazdy bez sieci trakcyjnej i tego, że pierwszy wagon z pierwszej umowy wykonawczej ma zostać wyposażony w zasobnik energii. Inna będzie liczba z kolei liczba drzwi, bowiem te tramwaje mają mieć siedmioro drzwi odskokowo-przesuwnych, z czego pięcioro drzwi podwójnych. Z racji dwukierunkowości tych wozów, będą one miały drzwi po obu stronach pojazdu oraz dwie identyczne kabiny motorniczego.

Krótkie, jednokierunkowe pojazdy zabiorą 235 pasażerów

Trzeci rodzaj kupowanych wagonów, to tramwaje jednokierunkowe o długości od 32 do 34 metrów. Także te tramwaje mają mieścić co najmniej 235 pasażerów z czego minimum 35% na miejscach siedzących, co przekłada się na minimum 82 miejsca siedzące oraz mają mieć cztery wózki jezdne, skrętne. Pozostałe wymagania są identyczne jak w przypadku wagonów dwukierunkowych - 32 metrowych oraz długich, ponad 40-metrowych.

Wszystkie tramwaje (krótkie oraz długie) mają zapewnić co najmniej 30-letnią eksploatację, ze średnim rocznym przebiegiem nieprzekraczającym 80 tysięcy kilometrów.

Umowy ramowe a później wykonawcze

W przypadku każdego z trzech przetargów MPK planuje zawrzeć po jednej umowie ramowej, lecz ich zawarcie nie obliguje przewoźnika do podpisania konkretnych umów wykonawczych. W ramach każdej z umów mają być zawierane umowy wykonawcze na konkretną liczbę kupowanych tramwajów. Zamawiający wymaga, że każdym z trzech przypadków zawarcie pierwszej umowy wykonawczej musi dotyczyć co najmniej 10 tramwajów.

Poza dostawami tramwajów, MPK wymaga także dostawy wyposażenia oraz narzędzi specjalnych. Każdy z tramwajów ma być objęty minimum 36 miesięczną gwarancją, natomiast gwarancja na zasobnik energii ma wynosić 7 lat.

4 lata na uruchomienie zamówień

Umowy ramowe zostaną zawarte na cztery lata, Dostawa pierwszego wagonu z pierwszej umowy realizacyjnej ma nastąpić pomiędzy 18 a 22 miesiącem od dnia podpisania umowy wykonawczej. Drugi wagon ma dotrzeć do zamawiającego w terminie maksymalnie trzech miesięcy od dostawy pierwszego tramwaju, natomiast ostatni wagon ma zostać dostarczony do 27 miesięcy od dnia zawarcia umowy wykonawczej.

W przypadku kolejnych umów realizacyjnych dostawy pierwszego tramwaju mają odbyć się w ciągu maksymalnie 21 miesięcy od zawarcia danej umowy wykonawczej.

Jednakowe warunki w przetargu na krótkie oraz długie tramwaje

Co ciekawe, zamawiający określił jednakowe warunki udziału w postępowaniu, zarówno jeśli chodzi o wagony 30-metrowe jak i dłuższe, 40-metrowe. W każdym z nich mogą wystartować wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu pięciu ostatnich lat dostarczyli co najmniej 10 tramwajów złożonych z minimum 3 członów każdy, min. 70% niskiej podłogi, napędzanych silnikami prądu przemiennego, spośród których co najmniej dla jednego tramwaju Wykonawca uzyskał dokument potwierdzający dopuszczenie tramwaju do eksploatacji na obszarze UE. Ponadto wykonawca spełni wymagania jeśli wykaże, że świadczył usługi opieki technicznej polegające co najmniej na usuwaniu wad, usterek i awarii oraz wymianie części i podzespołów, przez okres kolejnych 12 miesięcy w ciągu ostatnich 5 lat, dla co najmniej 10 sztuk fabrycznie nowych wieloczłonowych tramwajów, napędzanych silnikami prądu przemiennego, min. 70% niskiej podłogi, z wózkiem/wózkami zabudowanymi w części niskiej podłogi.

W każdym z postępowań o wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 50%, a także okres udzielonej gwarancji na jeden tramwaj - 6%, średnie zużycie energii elektrycznej przez tramwaj na kilometr - 6%, liczba członów - 4% oraz parametry techniczne - 34%. Składają się na nie (wózki, silnik, koła, podłoga, drzwi, okna, siedzenia, falowniki, pojemność).
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków: Jeszcze w grudniu przetarg na zakup do 90 tramwajów

Komunikacja

Kraków: Jeszcze w grudniu przetarg na zakup do 90 tramwajów

Redakcja/inf. pras. 07 grudnia 2023

Kraków: Ostatni, 110. Lajkonik wyjechał na linię

Komunikacja

Kraków: Ostatni, 110. Lajkonik wyjechał na linię

Redakcja/inf. pras. 09 listopada 2023

Kraków: Zbliża się przebudowa Zwierzynieckiej i Kościuszki

Przestrzeń

Kraków: Tramwaj do Górki Narodowej prawie gotowy

Komunikacja

Zobacz również:

Kraków: Jeszcze w grudniu przetarg na zakup do 90 tramwajów

Komunikacja

Kraków: Jeszcze w grudniu przetarg na zakup do 90 tramwajów

Redakcja/inf. pras. 07 grudnia 2023

Kraków: Ostatni, 110. Lajkonik wyjechał na linię

Komunikacja

Kraków: Ostatni, 110. Lajkonik wyjechał na linię

Redakcja/inf. pras. 09 listopada 2023

Kraków: Zbliża się przebudowa Zwierzynieckiej i Kościuszki

Przestrzeń

Kraków: Tramwaj do Górki Narodowej prawie gotowy

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5