Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Jaki tramwaj widzą kandydaci na prezydenta Olsztyna. Różne pomysły na rozbudowę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-09-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Jaki tramwaj widzą kandydaci na prezydenta Olsztyna. Różne pomysły na rozbudowę
fot. MJ
Gorący przedwyborczy okres wiąże się z wieloma obietnicami kandydatów ubiegających się o fotel prezydenta. Programy wyborcze w Olsztynie dodatkowo muszą uwzględniać wizję rozwoju najnowszego w mieście środka transportu jakim są tramwaje. O szczegóły zapytało Radio Olsztyn, organizując debatę kandydatów.

Aż siedmiu kandydatów ubiega się o urząd prezydenta w Olsztynie. Prawie wszyscy wzięli udział w debacie zorganizowanej przez Radio Olsztyn. Było ona szczególna, bo poświęcona w całości komunikacji w mieście. Jedną z istotnych kwestii była rozbudowa tramwajów, które po równo 50-letniej przerwie powróciły do Olsztyna. Miasto jest obecnie przed drugim etapem budowy tramwajów i rozbudowy systemu o ok. 7 kilometrów torowiska.

Każdy z kandydatów przyznał, że komunikacja w Olsztynie wymaga dalszej uwagi. Monika Falej z Komitetu Wyborców Wspólny Olsztyn wspomniała, że dla niej priorytetem są piesi, natomiast Beata Bublewicz z Komitetu Koalicji Obywatelskiej przyznała w debacie o zaprzestaniu faworyzowania pasażerów transportu publicznego i rozpoczęciu ery równouprawnienia w transporcie. Z kolei Krzysztof Kacprzycki, reprezentujący Komitet SLD Lewica Razem, podkreślił konieczność poprawy dostępności i częstotliwości autobusów. Michał Wypij z Prawa i Sprawiedliwości skupił się na budowie nowych dróg i optymalizacji sygnalizacji na skrzyżowaniach świetlnych. Kandydat z Kukiz’15, Andrzej Maciejewski, podkreślił brak porządnej aplikacji mobilnej do poruszania się po mieście. Piotr Grzymowicz, obecny prezydent miasta, w kontrze do kandydatów przedstawił działania miasta, które uwzględniają różne formy komunikacji – zmiany pracy sygnalizacji, zakupy nowoczesnych autobusów, budowa dróg do węzłów na południowej obwodnicy.

Istotna z punktu widzenia miasta jest jednak rozbudowa tramwaju, na którą Olsztyn pozyskał już środki unijne. I to o nią przede wszystkim pytało kandydatów Radio Olsztyn. Obecnie system ma 11 km długości, jednak wymaga dalszych inwestycji, aby móc obsłużyć znacznie więcej osiedli. Prawie wszyscy zgodzili się, że tramwaj należy rozbudowywać.

Tramwaje jeszcze bardziej dostępne

– Kierunek został już nadany, więc jak najbardziej trzeba rozwijać linię – mówiła Monika Falej. Wskazała na potrzebę rozważenia budowy tramwaju po ul. Wilczyńskiego, dzięki czemu tramwaj obsłuży bardzo duże osiedle. Kandydatka zgłosiła ponadto do prezydenta kilka uwag związanych z dostępnością nowego środka lokomocji w mieście. – Mam trochę uwag związanych z możliwością wsiadania osób słabiej poruszających się. Mimo wszystko są różnice poziomów, przez co te osoby muszą wykonać znacznie więcej wysiłku podczas wsiadania lub wysiadania – podkreśliła kandydatka.

Brak entuzjazmu wobec tramwaju wyraziła druga pani pretendująca o fotel prezydenta. Beata Bublewicz wskazała, że miasto powinno poczekać z rozbudową tramwaju. – W tej chwili musimy zaczekać aż zostaną ukończone najważniejsze inwestycje w naszym mieście jak obwodnica, ul Partyzantów czy Towarowa. Wtedy, po wysłuchaniu mieszkańców, będzie można postawić diagnozę, co jest nam dalej potrzebne – przekonywała kandydatka. Bublewicz wskazała na konieczność obserwacji nowych zachowań komunikacyjnych mieszkańców i wypracowania priorytetów inwestycyjnych.

Tramwaj zwany pożądaniem

Kandydat SLD, Krzysztof Kacprzycki, podkreślił, że tramwaj stał się bardzo pożądanym środkiem transportu w mieście. – Jeżeli ludzie myślą o zakupie mieszkania, to szukają lokalizacji przy tramwaju. Trzeba powiedzieć wprost, że mieszkania blisko linii tramwajowej są dużo droższe. To pokazuje, że tramwaje są potrzebne – mówił kandydat. Zdaniem Kacprzyckiego należałoby jeszcze bardziej podnieść częstotliwość kursowania składów. Kandydat nie zgodził się z kolei z koniecznością budowy linii tramwajowej wzdłuż ul. Wilczyńskiego. – Wielokrotnie rozmawiałem z mieszkańcami i przedsiębiorcami. Oczekują oni połączenia Pieczewa z Osiedlem Generałów za pomocą autobusów elektrycznych – wyjaśnił.

Tramwajem przez nowe osiedla

Michał Wypij z kolei przedstawił swoje warianty rozbudowy tramwajów, które w większości znane są już z przygotowanych planów miasta. Kandydat chciałby wydłużyć obecną linię numer 3 w głąb kampusu uniwersyteckiego. – Obecnie tramwaj nie może obsługiwać studentów, gdyż robi to bardzo umownie, kończąc przed Kortowem, a studenci chcąc jechać dalej i tak muszą posiłkować się autobusami – mówił Wypij. Wśród pomysłów pojawiła się także linia tramwajowa łącząca kampus uniwersyteckiego z Jarotami – obecnie tramwaje dowożą studentów z kierunku dworca. 

Wśród propozycji Michała Wypija pojawiło się duże osiedle na północnym tarasie Olsztyna, wygrodzone torami kolejowymi. – Chciałbym wykorzystać fakt dynamicznie rozwijającego się osiedla Zatorze i przedłużyłbym tramwaj po ul. Lubelskiej, a następnie przerzucił go po wiadukcie nad torami na wysokości ulicy Poprzecznej na Zatorze. Problemem jest niestety krańcówka na wysokości dworca, więc inwestycja musiałaby dotyczyć przebudowy tego elementu – mówił Wypij. Kandydat wskazywał także na błąd obecnego włodarza miasta związany z niewykorzystaniem dwutorowej linii tramwajowej po ul. Towarowej do obsługi pasażerów. To, jego zdaniem, można szybko naprawić.

Najpierw trzeba zachęcić do tramwajów

Kandydat z Kukiz’15, Andrzej Maciejewski, przywołał dane, mówiące, jakoby z tramwajów w Olsztynie korzystało zaledwie 2% podróżnych. – Musimy uruchomić czynnik motywujący, a takim czynnikiem jest pieniądz – podkreślił Kandydat. Maciejewski wyszedł z pomysłem bezpłatnej komunikacji dla osób rozliczających w mieście PIT. Jako przykład takiego rozwiązania podał 400-tysięczny Talin, stolicę Estonii. – Jest udowodnione, że bezpłatna komunikacja do pewnej wielkości miasta jest opłacalna i ma rację bytu, oczywiście przy zachowaniu i uwzględnieniu elementów jak rozliczenia PIT – mówił kandydat.

Grzymowicz: Nie ma czasu by czekać z tramwajami

Obecny prezydent Piotr Grzymowicz, który stara się o trzecią reelekcję, odniósł się w pierwszej kolejności do słów Beaty Bublewicz z Koalicji Obywatelskiej, która zapowiedziała wstrzymanie się z inwestycją tramwajową. – Miasto rozpoczęło realizację programu unijnego. Zakupiliśmy z niego 12 tramwajów z opcją na 24. Rozstrzygnęliśmy przetarg za 10,5 miliona złotych na rozbudowę ITS-u, więc program został uruchomiony. Musimy teraz osiągnąć założone cele i wskaźniki, bo inaczej będzie trzeba oddać fundusze – zaprotestował Grzymowicz.

Prezydent przypomniał o realizacji przez miasto etapu związanego z budową tramwaju z Pieczewa do Śródmieścia. Podrkeślił przy tym, że opracowywany jest także projekt tramwaju w ciągu ul. Wilczyńskiego oraz do kampusu uniwersyteckiego. Włodarz odniósł się także do kwestii tramwaju na Zatorze. – Nie wiem czy państwo pamiętają, ale odbyła się dyskusja z mieszkańcami na temat zagospodarowania Zatorza. Mieszkańcy powiedzieli, że chcą zintegrowanego programu rozwoju przestrzennego, czyli podobnej analizy, którą zrobiliśmy dla Śródmieścia. Wysłuchaliśmy mieszkańców i właśnie do jej realizacji przystępujemy. Po opracowaniu dokumentu będziemy wiedzieli jaki układ komunikacyjny i jakie środki transportu na Zatorze wprowadzić – wyjaśnił Grzymowicz.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5