Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Jaka taryfa biletowa na czas remontów?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-02-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Jaka taryfa biletowa na czas remontów?
fo. KF
W czasie modernizacji ulic czy linii tramwajowych na pasażerów czekają duże utrudnienia. Muszą się oni przesiadać do autobusów zastępczych albo jechać naokoło, co znacznie wydłuża czas przejazdu. W miastach, w których taryfa oparta jest nie na biletach jednorazowych, a czasowych, rodzi to często realną podwyżkę opłaty za przejazd. Niektórzy organizatorzy wydłużają wtedy ważność biletów. W jaki sposób?

Utrudnienia powstające w okresie intensywnych prac remontowych najbardziej odczuwają podróżni. Wydłuża się bowiem ich droga do pracy czy szkoły – muszą iść na bardziej oddalony przystanek, jechać objazdem lub przesiadać się z tramwajów do autobusów zastępczych, które często utykają w korkach. Czasami sprawia to, że podróż przedłuża się tak, że przekroczony zostaje próg taryfowy dla biletów czasowych. Pasażerowie tracą więc podwójnie: podróż jest bardziej skomplikowana, a do tego droższa.

Tak dzieje się w większości miast i przy okazji niemal wszystkich remontów. Jednak gdy skala utrudnień jest wyjątkowo duża i obejmuje w zasadzie cały obszar obsługiwany przez organizatora, on lub radni miasta podejmują czasem decyzję o wprowadzeniu częściowego wydłużenia czasu obowiązywania biletów – tak, by wydłużenie czasu jazdy nie wpłynęło na cenę biletu.

Łódź: zawsze ważny dłużej

Takie rozwiązanie przyjęła w czerwcu Rada Miasta Łodzi. Choć jej decyzja była nieco spóźniona, bowiem weszła w życie w połowie lipca – dwa tygodnie po rozpoczęciu robót na ważnych ciągach: Kilińskiego, Zielonej czy Kopernika – ułatwi ona życie podróżującym aż do listopada 2015 roku. Tyle potrwa bowiem największa z realizowanych od tego roku inwestycji – przebudowa tzw. trasy W-Z, głównej arterii tramwajowej łączącej wschód z zachodem miasta.

Podobnie jak w latach 2007 – 2008, kiedy miasto modernizowało trasę Łódzkiego Tramwaju Regionalnego, udogodnienie polega na bezwarunkowym wydłużeniu czasu ważności kasowanych biletów jednorazowych – 20-minutowego do 40 minut, zaś 40-minutowego do godziny.

Poznań: dłużej tylko w godzinach pracy


Inaczej skonstruowana jest natomiast podobna „promocja” w Poznaniu. Liczne prace całkowicie zmieniły tam organizację ruchu w centrum miasta, wciąż nie jest bowiem w pełni przejezdny m.in. węzeł Kaponiera. Bilety kwadransowe uprawniają tam do końca kwietnia tego roku do jazdy przez 25 minut, a półgodzinne – przez 45 minut. Wydłużenie nie obowiązuje jednak cały czas, a jedynie w porach standardowych dojazdów do pracy czy szkoły: od 6:00 do 19:00 w dni robocze i od 8:00 do 14:00 w soboty.

Podjętą przez miasto decyzję należy bez wątpienia docenić – jest ona ukłonem w stronę korzystających z transportu zbiorowego, który być może pomógł zachęcić ich do pozostania jego użytkownikami także w trudnym czasie zmiany organizacji ruchu. Sposób, w jaki wdrożono wydłużenie, budzi jednak wątpliwości. Podróż w godzinach wieczornych, a zwłaszcza w niedziele, kiedy tramwaje kursują w Poznaniu nawet co 30 minut, może być dłuższa niż w dzień roboczy z powodu konieczności dłuższego oczekiwania na przesiadkę. Zniechęcać może też konieczność zapamiętywania kilku stawek i posiadania kilku rodzajów biletów w przypadku podróżowania w tej samej relacji o różnych porach. Niejasne są też zasady honorowania biletów skasowanych przed 19:00, ale tak, że czas ich obowiązywania kończy się po tej godzinie.

Wydaje się więc, że wzorzec łódzki należy uznać za lepszy – tym bardziej, że podróże w godzinach dziennych w dni robocze stanowią znakomitą większość wszystkich podróży komunikacją miejską, a tym samym ograniczanie terminu wydłużenia nie przyniesie w skali budżetu miasta znaczących oszczędności.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa ciągle czeka na nowy system biletowy

Prawo & Finanse

Warszawa ciągle czeka na nowy system biletowy

Redakcja 01 czerwca 2023

Ceny biletów a zarobki. Które miasto najdroższe?

Przestrzeń

Gdańsk: Nowa taryfa przyjęta. Podwyżki cen biletów od kwietnia

Komunikacja

Zobacz również:

Francja: Loty muszą być drogie!

Prawo & Finanse

Francja: Loty muszą być drogie!

Mateusz Kieruzal 03 września 2023

Ceny biletów a zarobki. Które miasto najdroższe?

Przestrzeń

Unijna ekopolityka spowoduje wzrost cen lotów

Komunikacja

Unijna ekopolityka spowoduje wzrost cen lotów

Mateusz Kieruzal 15 lutego 2023

Pozostałe z wątku:

Warszawa ciągle czeka na nowy system biletowy

Prawo & Finanse

Warszawa ciągle czeka na nowy system biletowy

Redakcja 01 czerwca 2023

Ceny biletów a zarobki. Które miasto najdroższe?

Przestrzeń

Gdańsk: Nowa taryfa przyjęta. Podwyżki cen biletów od kwietnia

Komunikacja

Zobacz również:

Francja: Loty muszą być drogie!

Prawo & Finanse

Francja: Loty muszą być drogie!

Mateusz Kieruzal 03 września 2023

Ceny biletów a zarobki. Które miasto najdroższe?

Przestrzeń

Unijna ekopolityka spowoduje wzrost cen lotów

Komunikacja

Unijna ekopolityka spowoduje wzrost cen lotów

Mateusz Kieruzal 15 lutego 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5