Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Jak usprawnić Służewiec. Więcej chodników, przejście pod torami?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-03-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Jak usprawnić Służewiec. Więcej chodników, przejście pod torami?
fot. WU
Kwestia poprawy obsługi komunikacyjnej zagłębia biurowego na Służewcu wielu spędza sen z powiek. Miasto zleci wykonanie kolejnego opracowania, które zawierać będzie m.in. rekomendacje w sprawie polityki parkingowej, poprawy warunków ruchu pieszego i rowerowego, a także poprawy dostępności przystanku kolejowego Służewiec. – Jeżeli chodzi o priorytety, jestem na tak, ale boję się jednak o czas – żebyśmy nie ugrzęźli w kolejnej masie analiz – podkreśla Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Niedawno poznaliśmy wyniki badań ankietowych dotyczących preferencji pracowników dojeżdżających do Służewca. Większość z nich, co w warszawskich warunkach nie zaskakuje, korzysta z transportu publicznego. Wyniki pokazują też, co należałoby zrobić, żeby zmienić zachowania komunikacyjne.

Biuro Drogownictwa i Komunikacji zapowiedziało zlecenie opracowania komunikacyjnego dla obszaru ograniczonego obszarem linia kolejowa – al. Żwirki i Wigury – ul. Racławicka – ul. Miłobędzka – Gimnastyczna – ul. Wołoska – ul. W. Rzymowskiego – Modzelewskiego – Bokserska – linia kolejowa. Jako podstawowe zadania wskazano poprawę dostępności przystanku kolejowego Służewiec, rekomendacje w zakresie prowadzenia polityki parkingowej oraz usprawnienie obsługi komunikacyjnej. Wśród priorytetów wymienia się transport zbiorowy, poprawę warunków ruchu pieszego i rowerowego oraz uporządkowanie parkowania. – To trzy priorytety, które wynikają z głosów pracowników – mówi Waldemar Lasek z Biura Drogownictwa i Komunikacji.

Powstanie drugi peron na Służewcu?

W założeniach do opracowania przedłożono możliwe rozwiązania wyjściowe. Dla stacji Warszawa Służewiec przejście w poziomie przez tory bądź przejście podziemne w kierunku zachodnim w rejon ulicy Suwak. Najnowszy pomysł dotyczy dobudowania peronu wschodniego. – Osoby jadące od południa nie musiałyby przekraczać toru kolejowego –mówi Lasek. Jak pisaliśmy, przechodzenie przez tory z uwagi na niedostatki węzła jest nagminnym problemem w tym miejscu.

Jeżeli chodzi o parkingi, opracowanie wskaże propozycje zmian w organizacji ruchu oraz uzasadnienie dla wprowadzenia bądź braku zasadności wprowadzenia strefy płatnego parkowania. W tym pierwszym przypadku zarysowana będzie też propozycja takiej strefy, która powinna opierać się o naturalne bądź sztuczne granice (w innym razie istnieje ryzyko, że parkujące samochody przeniosą się dalej. – Jest zgoda wszystkich stron na radykalne rozwiązanie. Wszyscy są za płatnym parkowaniem – mówiKarina Koziej z inicjatywy Lepszy Służewiec, skupiające mieszkańców, pracowników, najemców i właścicieli budynków na terenie Służewca.

Kontapasy autobusowe

W kwestii usprawnienia obsługi komunikacyjnej rozważanych jest kilka wariantów. Wszystkie uwzględniają planowane inwestycje do 2020 r.: przebudowę ul. Marynarskiej i budowę wiaduktu w ciągu ul. Postępu, przedłużenie ul. Suwak do ul. Cybernetyki na południu i – na wniosek dzielnicy – do Konstruktorskiej na północy. Pierwszy wariant zakłada działania w zakresie zmiany organizacji ruchu mające na celu m.in. uporządkowanie parkowania, zmiany programów sygnalizacji, oraz realizacji ciągów pieszych i rowerowych, a także wprowadzenie nowych przystanków i linii komunikacji publicznej.

Drugi wariant, oprócz wskazanych wcześniej działań, przewiduje wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na Konstruktorskiej (w kierunku Suwak) i Domaniewskiej (w kierunku Wołoskiej). W trzecim wariancie te kierunki są odwrócone. Wszystkie warianty, w ramach podwariantu, powinny też zakładać przedłużenie ul. Woronicza do Żwirki i Wigury. Natomiast warianty drugi i trzeci powinny też zawierać podwariant z uprzywilejowaniem komunikacji publicznej w postaci kontrapasu autobusowego działającego w godzinach szczytu.

Zadaniem wyłonionej w przetargu firmy będzie też przeprowadzenie konsultacji społecznych. Wykonawca powinien też przedstawić wariant autorski. Ponadto zostanie opracowany wariant wynikowy uwzględniający uwagi zamawiającego oraz wnioski z konsultacji społecznych.

A czas płynie

Strona społeczna podkreśla, że Służewcowi potrzebne są przede wszystkim przemyślane inwestycje. – Po raz pierwszy widzimy – co nas cieszy – że miasto chce słuchać mieskzańców, a nie tylko narzucać wielomilionowe inwestycje, które nie tylko nie poprawiają sytuacji, ale wręcz ją pogarszają – mówi Koziej. Wskazuje tutaj przebudowę ul. Marynarskiej, która wpompuje tutaj ruch tranzytowy, utrudniając połączenia wewnątrz Służewca.

Sporo miejsca w rozmowach o Służewcu poświęca się komunikacji pieszej – w wielu miejscach grzęźnie się jeszcze w błocie. Wskazuje to jednak na pewną niemoc miasta. – Wydaje się, że miasto jest zaskoczone postulatem poprawy ciągów chodników czy ścieżek rowerowych – mówi Koziej. – Wydaje się, że piętnaście lat, od kiedy Służewiec tak się rozwija, to wystarczający okres na położenie chodników. Wśród priorytetów słusznie stawiany jest transport publiczny. Boję się jednak o czas – żebyśmy nie ugrzęźli w kolejnej masie analiz – podsumowuje Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa. Na Służewcu ulica za szlabanem

Przestrzeń

Warszawa. Na Służewcu ulica za szlabanem

Jakub Dybalski 18 czerwca 2018

Kiedy i co tramwaj zmieni na biurowym Służewcu

Komunikacja

Kiedy i co tramwaj zmieni na biurowym Służewcu

Witold Urbanowicz 13 stycznia 2018

Kolej tyłem do Służewca. Jak lepiej wykorzystać szynę

Komunikacja

Służewiec z nową ulicą, którą sfinansują deweloperzy

Przestrzeń

Warszawa. Służewiec udrażniany dzięki firmom

Przestrzeń

Warszawa. Służewiec udrażniany dzięki firmom

Jakub Dybalski 23 lutego 2017

Zobacz również:

Warszawa. Na Służewcu ulica za szlabanem

Przestrzeń

Warszawa. Na Służewcu ulica za szlabanem

Jakub Dybalski 18 czerwca 2018

Kiedy i co tramwaj zmieni na biurowym Służewcu

Komunikacja

Kiedy i co tramwaj zmieni na biurowym Służewcu

Witold Urbanowicz 13 stycznia 2018

Kolej tyłem do Służewca. Jak lepiej wykorzystać szynę

Komunikacja

Służewiec z nową ulicą, którą sfinansują deweloperzy

Przestrzeń

Warszawa. Służewiec udrażniany dzięki firmom

Przestrzeń

Warszawa. Służewiec udrażniany dzięki firmom

Jakub Dybalski 23 lutego 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5