Partner serwisu
Komunikacja

Jak sprawdza się bezpłatna komunikacja miejska w Tczewie?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
11-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
11-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Tczew

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Jak sprawdza się bezpłatna komunikacja miejska w Tczewie?
fot. UM Tczew
Miasto Tczew prezentuje raport stworzony przez firmę Marcin Gromadzki Public Transport Consulting, dotyczący m.in. skutków wprowadzenia bezpłatnej komunikacji miejskiej w Tczewie.

Jak informuje samorząd Tczewa, miasto zna już skutki zniesienia odpłatności za usługi komunikacji miejskiej – zdaniem samorządu są one bardzo dobre i zdecydowanie warte rozpropagowania.

Zmiany oparte na danych

Z dniem 1 września 2023 r. wprowadzona została w Tczewie bezpłatna komunikacja miejska – bezwarunkowo, dla wszystkich pasażerów. Dwa dni później (3 września), wraz z wejściem w życie zmian w rozkładzie jazdy pociągów, zmianie uległy rozkłady jazdy wszystkich linii autobusowych.

Warto podkreślić, że wdrożone zmiany zaprojektowano na podstawie analiz wyników kompleksowych badań marketingowych, jakie przeprowadzono w listopadzie 2022 r. W nowym rozkładzie jazdy przewidziano już pewne zmiany w popycie, jakie mogły wystąpić po zniesieniu opłat: zwiększono liczbę autobusów w ruchu w dniu powszednim z 21 do 26, zaprojektowano kursy dla 2 autobusów przegubowych (zamiast tylko jednego wcześniej), wprowadzono dużą liczbę autobusów trzydrzwiowych i przyjęto mechanizm stopniowego dochodzenia do całkowitej obsługi miasta już tylko takimi pojazdami w klasie maxi. Wprowadzono też pewne korekty tras, m.in. dotyczące linii 7 i 17 w rejonie Cmentarza Komunalnego przy ul. Rokickiej i uruchomiono nową linię 5. Wszystkie te zmiany wpłynęły na wzrost rocznej liczby oferowanych pasażerom wozokilometrów – z 1,1 do blisko 1,5 mln.

Co ciekawe, drobne zmiany planowano także w trasach linii 2 i 12, ale przed ich wprowadzeniem zapytano pasażerów tych linii o zdanie i wobec braku jednoznacznego przekonania o potrzebie zmian, odstąpiono od ich realizacji.

Wzrosty liczby pasażerów

Miasto dysponuje już wynikami badań marketingowych przeprowadzonych po zniesieniu odpłatności usług. W stosunku do jesieni 2022 r., kiedy to jeszcze obowiązywała odpłatność usług, w skali miesiąca nastąpił wzrost z 407 324 do 638 211 pasażerów, czyli o 230 907 osób, stanowiących aż 56,7% stanu z 2022 r.

Jeżeli z tych zarejestrowanych 230 907 nowych przejazdów, nawet tylko połowę zrealizowali dotychczasowi użytkownicy samochodów, to o 115 453 podróże miejskie zmniejszyło się wykorzystanie samochodów w mieście. Jeśli przyjmiemy, że średnio w jadącym po mieście samochodzie mamy 1,2 osoby, to z Tczewa ubyło 96 211 przejazdów samochodów w skali miesiąca.  W dniu powszednim popyt wzrósł o 9 231 osób (55,6%), w sobotę o 5 559 osób (60,5%), a w niedzielę – o 2 964 osoby (rekordowe 68,4%).

Wzrost nastąpił na wszystkich liniach. Procentowo najmniejszy był na liniach 2 i 12 – 36,5 i 39,0% (tych bez wprowadzenia zmian tras), a największy – na przeciwbieżnych względem siebie liniach 7 i 17 – 84,5 i 96,6% oraz na linii 1 – 86,5%. Najlepszą pod względem liczby pasażerów na 1 wozokilometr stała się linia 1, zapewniająca szybki dojazd z osiedla Czyżykowo przez ścisłe centrum miasta do dworca kolejowego. I to jest kolejny spory sukces, bo dobre wykorzystanie tej linii oznacza rezygnację przez część tczewian z dojazdów na dworzec samochodami.

Wartość średnia wykorzystania pojazdów w dniu powszednim – 5,7 pasażerów na 1 wozokilometr – jest dla miasta zadowalająca i w pełni zgodna z przyjętymi założeniami sprzed zniesienia opłat.

Należy przy tym podkreślić, że wykorzystanie autobusów było w miarę równomierne, gdyż wdrożony nowy rozkład jazdy – z rytmicznie wykonywanymi kursami w stałych taktach i dobrą koordynacją rozkładów jazdy różnych linii na wspólnych odcinkach tras – spowodował rozłożenie pasażerów pomiędzy sąsiednie kursy. Pomimo bardzo dobrego średniego wykorzystania i wielu pasażerów ogółem, absolutnie w żadnym autobusie nie wystąpił nawet stan ścisku, wyznaczony na poziomie 75% nominalnej pojemności pasażerskiej.

Nowe autobusy i przewoźnik

Tczew nie poprzestaje na zniesieniu opłat. Miasto czeka na środki na zakup 10 fabrycznie nowych autobusów elektrycznych i uruchomienie finansowania, aby rozpocząć przetarg na ich dostawę.

W 2024 r. ruszy też postępowanie wyboru operatora, który wprowadzi pozostałe 20 fabrycznie nowych autobusów i wraz z przekazanymi mu do i eksploatacji 10 elektrobusami, obsługiwać będzie przez kolejne 10 lat tczewską komunikację miejską. W nowych pojazdach znajdą się wszystkie obecnie dostępne nowinki techniczne i technologiczne. 
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Bocheński (PiS) proponuje bezpłatny transport

Przestrzeń

Warszawa: Bocheński (PiS) proponuje bezpłatny transport

Redakcja/inf. pras. 04 kwietnia 2024

ŁKA bezpłatna dla studentów i uczniów

Komunikacja

ŁKA bezpłatna dla studentów i uczniów

Jakub Rösler 27 marca 2024

Sitno z jedną ofertą na autobusy

Komunikacja

Sitno z jedną ofertą na autobusy

Jakub Rösler 18 marca 2024

Bezpłatna komunikacja miejska także w Wałczu

Prawo & Finanse

Kutno kolejnym miastem z bezpłatną komunikacją miejską

Prawo & Finanse

Kutno kolejnym miastem z bezpłatną komunikacją miejską

Redakcja/inf. pras. 08 stycznia 2024

Kolejne duże polskie miasto z bezpłatną komunikacją miejską

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Warszawa: Bocheński (PiS) proponuje bezpłatny transport

Przestrzeń

Warszawa: Bocheński (PiS) proponuje bezpłatny transport

Redakcja/inf. pras. 04 kwietnia 2024

ŁKA bezpłatna dla studentów i uczniów

Komunikacja

ŁKA bezpłatna dla studentów i uczniów

Jakub Rösler 27 marca 2024

Sitno z jedną ofertą na autobusy

Komunikacja

Sitno z jedną ofertą na autobusy

Jakub Rösler 18 marca 2024

Bezpłatna komunikacja miejska także w Wałczu

Prawo & Finanse

Kutno kolejnym miastem z bezpłatną komunikacją miejską

Prawo & Finanse

Kutno kolejnym miastem z bezpłatną komunikacją miejską

Redakcja/inf. pras. 08 stycznia 2024

Kolejne duże polskie miasto z bezpłatną komunikacją miejską

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5