Od początku 2024 roku mieszkańcy Kutna z Kartą Mieszkańca mogą jeździć komunikacją miejską całkowicie za darmo. Efekt? Ponad 2 miliony przewiezionych pasażerów rocznie, nowoczesny tabor, rozwinięta sieć ładowarek i ambitne plany rozbudowy połączeń. Prezydent miasta podkreśla, że transport publiczny w Kutnie staje się realną alternatywą dla samochodów.
Po wprowadzeniu bezpłatnej komunikacji dla mieszkańców miasta, obserwuje się coraz większe zainteresowanie komunikacją miejską. Ponadto funkcjonujący rozkład jazdy został tak skonstruowany, aby jak najefektywniej zapewnić dojazd mieszkańców do miejsc pracy, szkół, szpitala czy centrów handlowych - mówi Mariusz Sikora, Prezydent Kutna.
Maciej Mikulski, Transport-Publiczny: Kutno to ośrodek leżący w korytarzu transportowym autostrady A1. Jakie znaczenie ma dla miasta sąsiedztwo tej trasy?Mariusz Sikora, Prezydent Kutna: Położenie Kutna przy autostradzie A1 to jeden z kluczowych elementów sukcesu gospodarczego miasta. Doskonała dostępność komunikacyjna na osi północ–południe Polski znacząco zwiększyła atrakcyjność inwestycyjną regionu. Dla firm oznacza to sprawniejszą logistykę, łatwiejszy dostęp do rynków i klientów, a dla miasta – napływ inwestorów, nowe miejsca pracy i dynamiczny rozwój sektora przemysłowego oraz logistycznego.
Pozostając zatem w temacie rozwoju miasta, jak Pan ocenia dotychczasowe inwestycje miasta w transport oraz infrastrukturę transportową?
Dotychczasowe inwestycje w infrastrukturę transportową można ocenić tylko pozytywnie. Unowocześnianie taboru, modernizacja zajezdni autobusowej, nowe wiaty przystankowe czy tablice informacyjne przyczyniają się do poprawienia komfortu pasażerów, likwidacji barier dla osób niepełnosprawnych oraz obniżenia emisji spalin przez autobusy.
Przejdźmy więc do wspomnianych przez Pana autobusów, pozostając jednak przy inwestycjach. Jak miasto rozwinęło komunikację miejską w ostatnich latach? W 2020 roku w ramach programu unijnego zakupiliśmy 6 nowych autobusów elektrycznych marki Solaris. Uruchomione zostały dwie stacje szybkiego ładowania przy ul. 3 Maja i ul. Chrobrego oraz siedem stacji ładowania w siedzibie MZK Sp. z o.o. w Kutnie. Ponadto zakupiliśmy 50 nowych wiat przystankowych i zamontowano 10 szt. elektronicznych tablic informacyjnych. W ramach projektu zrealizowaliśmy również modernizację zatoki autobusowej przy ulicy 3 Maja, stanowiącej węzeł przesiadkowy przy dworcu PKP oraz modernizację placu postojowego autobusów w siedzibie MZK Sp. z o.o. w Kutnie przy ul. Cmentarnej. Wdrożyliśmy także elektroniczny system wspomagania zarządzania przedsiębiorstwem w komunikacji miejskiej. W kwietniu 2020 r. wprowadziliśmy bilet elektroniczny zapisywany na karcie e-biletu. W kolejnych latach tabor był sukcesywnie unowocześniany poprzez wymianę starych autobusów na nowe – średnio około 2 pojazdy rocznie.
Proszę nieco przybliżyć czytelnikom, jak wygląda system komunikacji miejskiej w Kutnie, o którym Pan opowiada. Wyróżniacie się przede wszystkim bezpłatnymi przejazdami dla mieszkańców.Po wprowadzeniu bezpłatnej komunikacji dla mieszkańców miasta, obserwuje się coraz większe zainteresowanie komunikacją miejską. Operatorem publicznego transportu zbiorowego jest Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o. w Kutnie, z którym Miasto Kutno zawarło umowę na świadczenie usługi transportowej. Miasto posiada 100% udziałów w spółce. W 2023 r. przeprowadzono kompleksowe badania potoków pasażerskich, z których wynika, iż liczba przewiezionych pasażerów w skali roku wynosi 2.091.288 osób. Liczba autobusów wchodzących w skład taboru MZK Sp. z o.o. w Kutnie wynosi 33 szt. Należna wartość rekompensaty za rok 2024, wypłacanej przez Miasto Kutno na rzecz Operatora publicznego transportu zbiorowego wynosi 16.157.548,10 zł.
Czy uważa Pan, że potrzeby transportowe mieszkańców Kutna są dobrze zaspokajane? Jakie wyzwania w tym zakresie stoją przed miastem? Najważniejszą decyzją, mającą pozytywny wpływ na zaspakajanie potrzeb transportowych mieszkańców, jest wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej dla mieszkańców Miasta Kutna. Od 1 stycznia 2024 r. wszyscy kutnianie, posiadający Kutnowską Kartę Mieszkańca uprawnieni są do bezpłatnych, nielimitowanych przejazdów komunikacją miejską. Ponadto funkcjonujący rozkład jazdy został tak skonstruowany, aby jak najefektywniej zapewnić dojazd mieszkańców do miejsc pracy, szkół, szpitala czy centrów handlowych. Duży nacisk położono na zabezpieczenie dojazdu z centrum do miejsc pracy w strefie przemysłowej, synchronizując kursy z godzinami pracy przedsiębiorstw. Funkcjonujący układ komunikacyjny umożliwia także sprawne korzystanie z przesiadek zapewniając pasażerom dogodny dojazd do większości rejonów miasta. Planowany jest dalszy rozwój sieci połączeń związany z rozwijającą się strefą przemysłową oraz powstawaniem nowych osiedli mieszkaniowych.
Wspomniał Pan o rozwoju strefy przemysłowej i nowych osiedlach, proszę zatem powiedzieć, jakie jeszcze największe wyzwania Pan widzi w zakresie transportu pasażerskiego, drogowego w Kutnie? Do najważniejszych wyzwań należy zaliczyć:
- pozyskanie zewnętrznego dofinansowania na budowę wiaduktu nad torami PKP w ciągu ul. Grunwaldzkiej, umożliwiającego mieszkańcom łatwiejszy dojazd do zakładów pracy w strefie przemysłowej Sklęczki,
- rozbudowa istniejącej sieci komunikacyjnej,
- obniżenie kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej,
- unowocześnianie taboru.
Jak ocenia Pan działalność Strefy Płatnego Parkowania? Czy realnie wpływa na upłynnienie ruchu w mieście? Jakie przychody ma z jej tytułu miasto? Czy są w planach jej rozszerzenia?Strefa Płatnego Parkowania spełnia swój główny cel – wymuszenie rotacji pojazdów na miejscach parkingowych oraz upłynnienie ruchu w mieście. Miasto w 2024 roku osiągnęło dochód w wysokości 293 486,20 zł. Planujemy rozszerzenie strefy o kolejne miejsca parkingowe, na których jest bardzo duże obłożenie pojazdów.
Jakie Kutno chciałby Pan widzieć pod koniec tej kadencji w zakresie inwestycji drogowych i rozwoju transportu?Najważniejszym wyzwaniem na obecną kadencję w zakresie inwestycji drogowych jest budowa wiaduktu nad torami w ciągu ulicy Grunwaldzkiej, umożliwiająca połączenie tej ulicy z Drogą Krajową Nr 92. Taka inwestycja w znaczny sposób skróciłaby dojazd mieszkańców do zakładów pracy w strefie przemysłowej oraz w kierunku wjazdu na autostradę A1. W zakresie rozwoju transportu publicznego najważniejszym celem jest unowocześnianie taboru oraz rozwój linii komunikacyjnych tak, aby komunikacja miejska stała się realną alternatywą w stosunku do indywidualnego ruchu samochodowego.