Partnerzy serwisu:
Mobilność

Jak Niemcy przestawiają się na elektrobusy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-10-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Jak Niemcy przestawiają się na elektrobusy
Fot. SolarisSolaris w Niemczech
– Niemieckie miasta Wiesbaden i Darmstadt już spierają się w sądzie z obywatelami, którzy wnieśli pozew o zanieczyszczenie powietrza, dlatego u nas bardzo poważnie traktuje się wytyczne niedawnego szczytu klimatycznego w Paryżu, oraz cele związane ze zwalczaniem hałasu i zanieczyszczenia powietrza zawarte w Białej Księdze Mobilności – mówi Martin Koller odpowiedzialny za elektromobilność w VDV, czyli niemieckim stowarzyszeniu na rzecz transportu publicznego.

Po Niemczech jeździ dziś ok. 22 tys. autobusów różnego typu. Ich średni wiek to ok. 7,6 roku dla autobusów miejskich i 9,3 roku dla autobusów międzymiastowych, czyli, jak uważa sam Koller, dość dużo. Niemiec był gościem niedawnej konferencji „Autobus przyszłości”, którą w Kielcach, tuż przed targami Transexpo, zorganizowała Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej.

W ostatnich latach przedsiębiorstwa komunikacyjne dość mocno zmodernizowały swój tabor. Dziś 56 proc. autobusów odpowiada normom emisji spalin na poziomie minimum Euro 5. Unijne i krajowe plany niskoemisyjne (do 2020 r. emisja CO2 ma zostać ograniczona o 40 proc. w stosunku do stanu z 1990 r.) coraz częściej są realizowane przez wymiane taboru na elektryczny. Niedawna reforma przekazała większość odpowiedzialności za publiczny transport zbiorowy landom. W efekcie w większości z nich istnieją albo programy wprost wspierające zakupy autobusów hybrydowych lub bateryjnych, albo władze landu wspierają finansowo organizatorów transportu.

Sprawa załatwiona w cztery miesiące

– W ciągu najbliższych czterech lat przedsiębiorstwa zrzeszone w VDV chcą kupić łącznie 1050 nowych autobusów elektrycznych – wskazywał Koller. – Takie pojazdy nie wyprą jeszcze z rynku efektywnych pojazdów z napędem diesela, ale dzięki temu przedsiębiorstwa transportowe przyczyniają się do rozwoju nowych technologii i pomagają w realizacji celów środowiskowych. To główna motywacja – tłumaczył.

Imponujące, przynajmniej z polskiego punktu widzenia, jest zaangażowanie w ten projekt. W VDV powołano grupę roboczą ds. standaryzacji automatycznego ładowania, która w cztery miesiące (!) opracowała dyrektywy i wytyczne w tej sprawie. Oznacza to, że dziś każde miasto kupujące elektryki wie czego żądać, by system działał podobnie jak w innym miejscu Niemiec. To wygodna i dla samorządów i dla producentów.

Drogi prąd dla elektrobusów

Wspomniane miasta od kilku lat współpracują z producentami wspierając pomysły elektrobusowe, choć chodzi tu raczej o prototypy, niż o produkcję seryjną. Stąd testy np. ładowanego indukcyjnie Solarisa w Brunszwiku, czy próbowanego w Bonn Soleo o bardzo pojemnej baterii dającej zasięg ponad 300 km. W sumie 21 miast ma różnorodne programy dotyczące testów różnych rozwiązań elektrycznych w autobusach.

– Bardzo ciekawa inicjatywą jest porozumienie Berlina i Hamburga, które chcą wspólnie kupować ok. 200 elektrobusów rocznie i zachęcają inne miasta do włączenia się do tego porozumienia – mówi Koller. – Żeby to jednak było możliwe producenci muszą zaoferować takie pojazdy, a z tym jest kłopot. MAN, Mercedes i Scania deklarują, że tak duże ilości autobusów mogą zaoferować dopiero od 2018 r. Jeśli porównamy to do produkcji Solarisa czy holenderskiego VDL, mają duże rezerwy – dodaje.

Dużym kłopotem, który w istotny sposób hamuje rozwój elektromobilności, jest coś tak przyziemnego, jak… cena prądu.

– Metro i tramwaje korzystają w Niemczech z obniżonej stawki za elektryczność. Te przedsiębiorstwa płacą za prąd mniej więcej 2,6 eurocenta za przejechany kilometr. W przypadku elektrobusów ta cena skacze do 9 eurocentów za przejechany kilometr. To dużo więcej – wyliczał Koller. Zamiast dofinansowania, władze lokalne mogłyby wpłynąć na obniżenie tych stawek w transporcie publicznym. To byłaby istotna forma wsparcia – dodawał.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

MZK Bydgoszcz testuje kolejny autobus elektryczny

Komunikacja

MZK Bydgoszcz testuje kolejny autobus elektryczny

Redakcja/inf. pras. 07 lipca 2023

Gmina Boguszów-Gorce unieważnia przetarg na elektrobus

Komunikacja

Warszawa z dofinansowaniem do zakupu 12 elektrobusów

Komunikacja

Warszawa z dofinansowaniem do zakupu 12 elektrobusów

Redakcja/inf. pras. 20 stycznia 2023

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

MZK Bydgoszcz testuje kolejny autobus elektryczny

Komunikacja

MZK Bydgoszcz testuje kolejny autobus elektryczny

Redakcja/inf. pras. 07 lipca 2023

Gmina Boguszów-Gorce unieważnia przetarg na elektrobus

Komunikacja

Warszawa z dofinansowaniem do zakupu 12 elektrobusów

Komunikacja

Warszawa z dofinansowaniem do zakupu 12 elektrobusów

Redakcja/inf. pras. 20 stycznia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5