Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Jak mógłby wyglądać dworzec Olsztyn Główny z kładką na Zatorze [wizualizacje]

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-01-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

W dalszym ciągu toczy się postępowanie administracyjne ws. wpisania dworca Olsztyn Główny do rejestru zabytków. Przyszłość dworca budzi kontrowersje – PKP SA najchętniej zburzyłyby go i zastąpiło go mniejszym obiektem, natomiast społecznicy, obawiając się efektów pracy PKP SA, działają na rzecz ochrony obecnego budynku. Przedstawili właśnie kolejne wizualizacje, pokazujące jak mogłaby się zmienić część dworca PKS oraz jak można byłoby wkomponować kładkę na Zatorze.

Trwa właśnie wspólny przetarg PKP SA i PKP PLK na wykonanie dokumentacji projektowej dla budowy dworca Olsztyn Główny wraz z modernizacją układu torowo-peronowego. W postępowaniu wpłynęły cztery oferty, opiewające na kwoty od 5,1 do 7,4 mln zł brutto.

Przyszłość dworca budzi sporo dyskusji. Plany PKP SA związane z wyburzaniem dworca i wybudowaniem mniejszego obiektu wedle projektu, który ma dopiero powstać, kontestują społecznicy. Na wniosek Forum Rozwoju Olsztyna (FRO) oraz lokalnych oddziałów Stowarzyszenia Architektów Polskich oraz Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków wszczęto postępowanie dotyczące uznania dworca za zabytek, które znajduje się już na ostatniej prostej.

Forum Rozwoju Olsztyna działa nie tylko też na rzecz ochrony obecnie zapuszczonego kompleksu budynków, ale pokazuje też na wizualizacjach, jak ten obiekt mógłby się zmienić, ponownie ciesząc oko mieszkańców i pasażerów. Społecznicy prezentowali już wizje przeobrażeń w części kolejowej dworca, teraz przedstawiają część PKS i sposób wkomponowania kładki prowadzącej na Zatorze.

Na wizualizacjach części PKS uwagę zwraca przestronny hol z dużymi przeszkleniami, wykończony płytami z płukanego betonu i marmuru. – Po remoncie hala dworca PKS mogłaby z powodzeniem służyć podróżnym. Wystarczy w niej miejsca na krzesła, mały bar oraz kasy. Schodami ciągnącymi się wzdłuż mozaiki ściennej można dostać się na antresolę, na której znajdowałaby się poczekalnia oraz lokale handlowe i usługowe. Antresola łączyłaby oba hole dworca (PKP i PKS), sklepy, perony i kładkę prowadzącą na Zatorze – zapewnia architekt Tomasz Birezowski, autor koncepcji.

Uwagę zwraca też przestronna i zadaszona kładka, która dobrze wpisuje się w istniejący obiekt dworcowy. – Jeśli dojdzie do wpisania dworca do rejestru, nic nie będzie stać na przeszkodzie, aby wybudować kładkę. Kładka prowadziłaby z miejskiej działki przy ul. Marii Zientary Malewskiej (na osi ul. Paderewskiego) na pierwsze piętro dworca, które jest obecnie wyłączone z użytkowania. Z kolei na perony można by się dostać windą lub zwykłymi schodami. Kładka nawiązywałaby swoim wyglądem do stylu architektonicznego dworca. Równolegle działałoby przejście podziemne w zmodernizowanym tunelu – mówi Birezowski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5