Na budowanej właśnie II linii metra zostanie wdrożony nowy system informacji pasażerskiej. Zmieni się wiele: począwszy od kroju pisma, poprzez piktogramy, a na tle tablic kończąc. Wyjścia ze stacji zostaną ponumerowane dla ułatwienia orientacji, a pomarańczowe mapki linii metra na tle zniekształconej siatki ulic zastąpią schematy komunikacji szynowej.
Katalog informacji pasażerskiej na zlecenie Metra Warszawskiego i w porozumieniu z Zarządem Transportu Miejskiego przygotowała firma ILF Consulting Enigneers Polska. - Katalog został już odebrany od wykonawcy i przyjęty. Różni się on całkowicie od systemu na I linii. Jedyny wspólny mianownik między oba systemami to samo metro - mówi Igor Krajnow, rzecznik prasowy ZTM-u.
Autorzy systemu informacji zaproponowali zasadnicze zmiany w oznakowaniu. - Jest zdecydowanie dokładniejszy i dużo bardziej nowoczesny. Jako przykład - na peronach będą mapy pokazujące metro jako nieodłączną część całego systemu komunikacji a nie "kreskę" wzdłuż Wisły [jak na pomarańczowych schematach] - wymienia Igor Krajnow. Przy czym w pociągach shematy będą bardziej ogólnie (bez konkretnych linii tramwajowych) niż na stacjach.
Dla rozróżnienia linii wprowadzono oznaczenia M1 i M2. - Utrzymane zostało określenie koloru dominującego dla całej II linii - czerwonego - informuje Igor Krajnow. Tablice z nazwami stacji będą wyglądały jednak inaczej: nie ciemne tło i jasne litery, tylko odwrotnie. - Jasna czcionka na ciemnym tle jest znacznie mniej kontrastowa, niż - w tym wypadku - czerwona czcionka, która będzie używana na białym tle - przekonuje Krajnow. Oprócz czerwonych liter, u góry tablic będzie znajdować się czerwony pasek.
To nie koniec zmian. - Pojawi się kilka elementów, które bardzo ułatwią pasażerom rozeznanie przestrzenne, jeżeli chodzi np. odnalezienie konkretnego wyjścia. Każde wyjście będzie miało swój oddzielny numer, co ułatwi np. umawianie się w konkretnym miejscu czy też orientację pasażerom, którzy słabiej znają Warszawę - mówi Igor Krajnow, rzecznik prasowy ZTM-u. Lokalizację danego wyjścia będzie można sprawdzić na schemacie, następnie pasażerowie będą kierowani za pomocą tablic z nazwami ulic i numerami. - Dzięki temu nowemu systemowi pasażer będzie prowadzony niejako za rękę przez stację - przekonuje Krajnow. Wszystkie informacje będą też w języku angielskim.
- Nowością bardzo ważną jest również to, że system jest koncepcją otwartą, do której miasto ma pełne prawa i może ją swobodnie modyfikować i obrabiać - mówi rzecznik ZTM-u. To zasadnicza zmiana względem tego, co jest na I linii, gdzie prawa autorskie pozostały przy twórcy, którym jest Ryszard Bojar. To znacznie utrudnia wszelką ingerencję (autor zastrzegł sobie pełnię praw do użytej kolorystyki).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.