Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Instytut Sobieskiego: Rok 2019 będzie trudny dla transportu

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-01-16 12:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Instytut Sobieskiego: Rok 2019 będzie trudny dla transportu
fot. Pkskrosno97, CC BY-SA 3.0
Dr Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego, opublikował prognozę rozwoju transportu publicznego w 2019 r. w Polsce, wskazując cztery główne tendencje. Nie jest optymistyczna. Według niego pogłębi się upadek transportowy poza wielkimi miastami, a rządzący staną przed wyzwaniem skąd wziąć pieniądze na realizację obietnic złożonych w czasie kampanii.

Wykluczenie z usług transportu publicznego na koniec 2019 r. obejmie większość sołectw leżących poza aglomeracjami miejskimi. Aby temu zapobiec należy doprowadzić do nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, czytelnie wskazując odpowiedzialnego za transport regionalny (powiat lub województwo), zapewniając źródło finansowania (udział w PIT lub CIT), standardy (dostępność, liczba i godziny kursów, rodzaj taboru) oraz mechanizmy: transparentne przetargi na wieloletnie świadczenie usługi (8-10 lat)” – pisze Beim, wskazując pierwsze z czterech wyzwań transportowych, czekających Polskę w 2019 r.

Wykluczenie transportowe, tak jak pozostałe problemy, nie jest zjawiskiem nowym, ale pogłębiającym się od lat. Beim zwraca uwagę, że PKS-y upadają niezależnie od tego, czy są firmami prywatnymi czy o charakterze publicznym (pada właśnie państwowe PKS Gniezno), władze państwowe i samorządowe są zwykle bierne w reakcji na to zjawisko.

Drugim kłopotem, który przewiduje ekspert, jest wzrost ofiar wypadków na polskich drogach. Jest nieunikniony, między innymi z powodu wspomnianego wcześniej wykluczenia transportowego i rosnącej liczby samochodów. Przyczyny sięgają jeszcze rządów poprzedniej koalicji, gdy prawnie ograniczono możliwość korzystania z fotoradarów, a obecnie niewiele się w tej sprawie poprawia.

Rok 2019 będzie też czasem konieczności realizacji obietnic z samorządowej kampanii wyborczej. Chodzi to o obietnice Zjednoczonej Prawicy. „Przykładowo: Jerzy Kwieciński (najważniejsza osoba decyzyjna w Polsce jeżeli chodzi o fundusze europejskie) deklarował na konferencji z Patrykiem Jakim, że są oczywiście unijne pieniądze na 3 i 4 linię metra w Warszawie, tylko obecna władza (PO) ich nie chce. Przy takiej deklaracji, trudno, aby Rafał Trzaskowski nie zgłosił się po wskazane środki” – pisze Beim.

Czwarta kwestia którą podnosi ekspert to duże wyzwania czekające polską kolej. „Z jednej strony intensyfikacja prac torowych, przy jednoczesnych opóźnieniach na budowach, utrudniać będzie funkcjonowanie przewozów, zwłaszcza towarowych, z drugiej strony rosnąć będzie popyt na tę usługę”.

Urzędnicy odpowiedzialni za kolej muszą poradzić sobie z rosnącymi kosztami inwestycji. Nie jest dobrym pomysłem, według Beima, sugerowana od czasu do czasu nacjonalizacja kolei regionalnych, bo utrudni to wykorzystanie funduszy europejskich i może pogorszyć jakoś usługi. Za to sugeruje wpisanie, ocenianego bardzo dobrze, programu „Kolej Plus” do Krajowego Programu Kolejowego. Inaczej pozostanie on wyłącznie papierową obietnicą wyborczą.

Instytut Sobieskiego to konserwatywny think-tank założony w 2003 r., zajmujący się działalnością analityczną, wydawniczą i edukacyjną.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Koszalin kupuje dwa autobusy podmiejskie

Komunikacja

Koszalin kupuje dwa autobusy podmiejskie

Witold Urbanowicz 25 lutego 2019

Tramwaj wraca do Francji. Rewolucja dla miast

Przestrzeń

Tramwaj wraca do Francji. Rewolucja dla miast

Witold Urbanowicz 16 września 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5