Partnerzy serwisu:
Mobilność

Hulajnogi uregulowane. Prezydent podpisał nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym

Dalej Wstecz
Autor:

simetra

Data publikacji:
2021-04-16 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Kancelaria Prezydenta RP

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Hulajnogi uregulowane. Prezydent podpisał nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym
fot. Michel Grolet unsplash
Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym. Nowe przepisy regulują m.in. zasady korzystania z hulajnóg elektrycznych oraz innych urządzeń transportu osobistego.

Jak przypomina kancelaria prezydenta celem ustawy jest wprowadzenie do Prawa o ruchu drogowym rozwiązań mających na celu uporządkowanie zasad wykorzystania hulajnóg elektrycznych, urządzeń transportu osobistego (UTO) takich jak np.: deskorolka elektryczna oraz urządzeń wspomagających ruch takich jak np.: rolki, deskorolka, hulajnoga – napędzanych siłą mięśni na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach ruchu.

Ustawa określa szczegółowo rodzaje pojazdów i urządzeń, kategoryzuje je i ustanawia odpowiednio do rodzaju urządzenia: reguły obowiązujące osoby nimi poruszające się, ograniczenia prędkości, zasady wyprzedzania, rodzaje lub części dróg na jakich mogą się poruszać, zakazy dotyczące zachowania w ruchu, dopuszczalne miejsca zatrzymywania się i postoju oraz sankcje – administracyjne i karne związane z naruszeniami tych reguł.

W ustawie Prawo o ruchu drogowym na nowo zdefiniowane zostały pojęcia takie jak: droga, uczestnik ruchu, pojazd czy pieszy. Dodano także nowe definicje – hulajnogi elektrycznej, urządzenia wspomagającego ruch oraz urządzenia transportu osobistego.

Czym jest hulajnoga, a czym UTO?

Hulajnogę elektryczną zdefiniowano jako pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe. Przepis nie dopuszcza przebywania na hulajnodze elektrycznej więcej niż jednej osoby. Z kolei zgodnie z definicją urządzenia wspomagającego ruch jest to urządzenie lub sprzęt sportowo-rekreacyjny, przeznaczony do poruszania się osoby w pozycji stojącej, napędzany siłą mięśni.

W uzasadnieniu do projektu ustawy doprecyzowano, że przez urządzenie wspomagające ruch należy rozumieć wrotki, rolki, deskorolki, hulajnogi i inne urządzenia lub sprzęt sportowo-rekreacyjny, napędzane siłą mięśni osoby poruszającej się tym urządzeniem. Osoba poruszająca się przy użyciu takiego urządzenia nie jest pieszym ani kierującym pojazdem, stanowi odrębną grupę w ramach pojęcia uczestników ruchu drogowego. Ustawa określa również szczegółowe zasady poruszania się tych osób. Co istotne, osoba poruszająca się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch jest obowiązana korzystać z chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów. W strefie zamieszkania ma prawo korzystać z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdami.

Urządzenia transportu osobistego to z kolei pojazdy napędzane elektrycznie, bez siedzenia i pedałów, przeznaczone wyłącznie dla kierującego – z wyłączeniem hulajnogi elektrycznej, są to na przykład elektryczne deskorolki i elektryczne urządzenia samopoziomujące. Ustawa stanowi, że maksymalna dopuszczalna prędkość poruszania się takim urządzeniem to 20 km/h, podobnie jak w przypadku poruszania się elektryczną hulajnogą.

Obowiązki kierującego hulajnogą i UTO

Ustawa reguluje również szczegółowe zasady kierowania hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

Kierujący hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z:
  • drogi dla rowerów, drogi dla rowerów i pieszych lub pasa ruchu dla rowerów (jeżeli są one wyznaczone dla kierunku w którym się porusza lub zamierza skręcić),
  • jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, gdy brakuje drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów,
  • chodnika lub drogi dla pieszych, wyjątkowo, gdy chodnik usytuowany jest wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.
Kierujący urządzeniem transportu osobistego jest obowiązany korzystać z:
  • 1) drogi dla rowerów lub z drogi dla rowerów i pieszych, jeżeli jest wyznaczona dla kierunku w którym się porusza lub zamierza skręcić,
  • 2) chodnika lub drogi dla pieszych, wyjątkowo, gdy brakuje drogi dla rowerów.
Kierujący urządzeniem wspomagającym ruch jest obowiązany korzystać z chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów. Ponadto osobę tę na drodze dla rowerów obowiązuje ruch prawostronny. Obowiązek ten nie dotyczy poruszania się w strefie zamieszkania, bowiem w strefie tej osoba poruszająca się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch będzie mogła korzystać z całej szerokości drogi i będzie miała pierwszeństwo przed pojazdem. Natomiast podkreślenia wymaga, że w strefie zamieszkania pieszy ma pierwszeństwo zarówno przed pojazdem, jak i przed osobą poruszającą się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch.

Na chodniku z prędkością pieszego

Każda osoba inna niż pieszy korzystająca z chodnika albo drogi dla pieszych będzie obowiązana jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, a także będzie obowiązana do zachowania szczególnej ostrożności, ustępowania pierwszeństwa pieszemu oraz nieutrudniania jego ruchu, natomiast pieszy poruszający się po drodze dla rowerów będzie obowiązany ustąpić miejsca osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego.

Ustawa wprowadza także regulację dotyczącą dopuszczenia postoju roweru, hulajnogi elektrycznej lub urządzenia transportu osobistego na chodniku w miejscu do tego przeznaczonym. W przypadku braku takiego miejsca wskazane pojazdy muszą być pozostawione jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni oraz równolegle do tej krawędzi.

W ustawie dodano regulację w której określone zostały maksymalne stawki kwotowe opłat za usunięcie z drogi i parkowanie hulajnogi elektrycznej lub urządzenia transportu osobistego (123 zł za usunięcie oraz 23 zł za każdą dobę przechowywania).

Ustawa wejdzie w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Gdynia: Jest porozumienie z operatorem hulajnóg

Przestrzeń

Gdynia: Jest porozumienie z operatorem hulajnóg

Redakcja 15 kwietnia 2021

Jak wyglądał sharing w 2020 roku? Hulajnogi dogoniły rynek rowerów

Przestrzeń

Jak wyglądał sharing w 2020 roku? Hulajnogi dogoniły rynek rowerów

Przemysław Farsewicz 20 lutego 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5