Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Mobilność

Hamburg. Ruszają autonomiczne pojazdy

Dalej Wstecz
Autor:

Łukasz Malinowski

Data publikacji:
2020-10-27 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Siemens Mobility

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Hamburg. Ruszają autonomiczne pojazdy
fot. Hamburger Hochbahn AG
Hamburg. Ruszają autonomiczne pojazdy
Hamburg. Ruszają autonomiczne pojazdy
Hamburg. Ruszają autonomiczne pojazdy
Pomimo trudnych warunków wynikających z epidemii koronawirusa w HafenCity w Hamburgu wystartował projekt badawczo-rozwojowy HEAT (Hamburg Electric Autonomous Transportation). Rozpoczęły się jazdy próbne pięciometrowego autonomicznego minibusa z pasażerami, które potrwają do końca listopada. Projekt zostanie w pełni zaprezentowany na przyszłorocznym Światowym Kongresie ITS w Hamburgu.

– Projekt pokazuje, jak wyobrażamy sobie nowoczesna mobilność w Hamburgu. Wprowadzenie autonomicznej jazdy w środowisku miejskim z rowerzystami i pieszymi jest wyzwaniem i – w tej formie – unikalnym na skalę światową. To wielkie osiągnięcie, ale także ważny wkład w kształtowanie mobilności przyszłości. To, co uważam za naprawdę fantastyczne, to fakt, że dzięki uruchomieniu usługi dla pasażerów autonomicznej jazdy mogą teraz doświadczyć także mieszkańcy Hamburga – mówi Dr Anjes Tjarks, hamburska radna.

Autonomiczny minibus przejeżdża przez HafenCity z prędkością do 25 km/h. Oprócz własnego systemu wykrywania środowiska minibus korzysta z dwóch innych źródeł informacji podczas pokonywania około kilometrowej trasy testowej: Po pierwsze, uzyskuje dostęp do innowacyjnej infrastruktury drogowej opracowanej przez Siemens Mobility i zintegrowanej przez Hamburg Verkehrsanlagen (HHVA). Zastosowanie dodatkowych masztów z czujnikami na trasie rozszerza pole widzenia, a tym samym umożliwia wyższe prędkości i przewidywalną jazdę. Po drugie, pojazd korzysta z mapy HD przedstawiającej aktualną trasę, dostarczonej przez miasto Hamburg, z dokładnością do kilku centymetrów. Wszystkie informacje z tych źródeł nakładają się podczas jazdy, aby precyzyjnie zidentyfikować położenie pojazdu i odchylenia od pozycji optymalnej.

Pojazd dostępny dla pasażerów

Projekt badawczy uzyskał teraz niezbędne zezwolenie na obsługę pasażerów. Teraz, po raz pierwszy w Niemczech, autonomiczny minibus może poruszać się po publicznych ulicach śródmieścia z pasażerami z prędkością do 25 km/h. Aż do końca listopada, mieszkańcy Hamburga mogą rezerwować przejazdy autonomicznym transportem za pośrednictwem aplikacji. Wymagana jest maska zakrywająca nos i usta zgodnie z przepisami. Ze względu na środki zapobiegania infekcjom wynikającym z pandemii, pojazd może przewozić do trzech pasażerów jednocześnie, oprócz opiekuna pojazdu i specjalisty pomocy technicznej. Pomimo tych wyzwań konsorcjum projektowe zdecydowało się na uruchomienie przewozów pasażerskich po uzyskaniu zgody.

– Bitkom niedawno wybrał Hamburg jako najbardziej inteligentne miasto w Niemczech pod względem mobilności, a podejście HEAT do sieci doskonale do tego pasuje. Zbliżamy się znacznie do koncepcji projektu badawczego: zapewnienie autonomicznego minibusa jako nowej usługi, gdy korzystanie z większych pojazdów nie jest praktyczne – zaznacza Henrik Falk, CEO Hochbahn, czyli operatora transportu publicznego w Hamburgu.

Infrastruktura pełna czujników

W obecnej fazie projektu pojazd otrzymuje, w tym postoje do wykonania, z centrum kontroli Hochbahn. Centrum sterowania monitoruje operacje i może wydawać odpowiednie polecenia pojazdowi w zależności od aktualnej sytuacji drogowej. Ponadto na pokładzie zawsze będzie znajdować się jeden z czterech specjalnie przeszkolonych stewardów Hochbahn oraz specjalista ds. pomocy technicznej. Do obsługi pasażerów autonomiczny minibus jest również wyposażony w system informacyjny dla pasażerów, który na dwóch monitorach wyświetla informacje o zbliżających się przystankach i czasie ich przyjazdu.

– Po intensywnych testach i dopracowaniu między transport i infrastruktura przydrożna, pasażerowie mogą wreszcie doświadczyć elektrycznego minibusa, a tym samym autonomicznej jazdy. Z niecierpliwością czekamy na opinie pasażerów, które pomogą nam w dalszej optymalizacji do prezentacji pojazdu na targach ITS w przyszłym roku – wyjaśnia Matthias Kratzsch, dyrektor zarządzający ds. Technologii w IAV.

Cechą szczególną projektu HEAT w porównaniu z innymi autonomicznymi pojazdami jest infrastruktura drogowa. Dostarcza dodatkowych danych o tym, co dzieje się na drodze i przekazuje je zwrotnie - w tym informacje o pojazdach, rowerzystach lub pieszych znajdujących się poza polem widzenia jego czujników. Jest to szczególnie istotne, na przykład, gdy na skrzyżowaniu znajdują się obiekty, których nie można zobaczyć lub które są zasłonięte przez większy pojazd. Ponadto komunikacja ta umożliwia omijanie sygnalizacji świetlnej bez podejmowania działań przez obsługującego pojazd.

– Wraz z firmą Hochbahn i wszystkimi jej partnerami kształtujemy przyszłość mobilności w Hamburgu w duchu pionierów. Dziś osiągnęliśmy kamień milowy: rozpoczęcie autonomicznej i bezpiecznej obsługi wahadłowców z pasażerami w ruchu drogowym. Cieszymy się, że możemy być częścią pionierskiego projektu HEAT – podkreśla Manfred Fuhg, dyrektor pionu ITS w Siemens Mobility

Głos pasażerów

Wraz z uruchomieniem operacji pasażerskich, badania towarzyszące DLR wchodzą również w kolejną, decydującą fazę. Po raz pierwszy można przesłuchać pasażerów bezpośrednio w odpowiedzi na ich wrażenia z jazdy. Oprócz doświadczeń pasażerów DLR zbada również, w jaki sposób użytkowanie pojazdów autonomicznych w transporcie publicznym wpływa na czynności operatora, na przykład ze względu na nowe wymagania dotyczące pracy w centrum sterowania.

– Głównym tematem naszych badań są wymagania użytkowników dotyczące rozwiązań mobilności przyszłości. Testowa eksploatacja z HEAT stanowi doskonałą okazję do określenia potrzeb i spostrzeżeń osób korzystających z niego. Analiza faktycznego postrzegania pasażerów pozwala nam określić wymagania dotyczące technologii i projektu usługi w celu optymalizacji doświadczenia użytkownika – dodała prof. Katharina Seifert, dyrektor Instytutu DLR, Instytut Technologii Systemów Transportowych

Jednym z największych wyzwań w projekcie badawczym pozostają ramy prawne dotyczące prowadzenia pojazdu bez osoby obsługującej. Autonomiczna jazda nie jest jeszcze objęta obecnymi ramami prawnymi. Procesy związane z procedurami zatwierdzania są również rozbudowane i zależą w dużej mierze od wymogów regulacyjnych.

– W obecnych ramach prawnych dopuszczenie promu HEAT do przewozu osób jest dużym osiągnięciem, które można było osiągnąć tylko dzięki doskonałej współpracy z władzami Hamburga. Następnym krokiem będzie teraz przetestowanie wyższych poziomów automatyzacji. Wymaga to eksperymentalnej klauzuli w ustawie o ruchu drogowym, która umożliwia jazdę bez osoby obsługującej pojazd, a tym samym postęp techniczny – dodał Matthias Hartwig z IKEM.

Eksploatacja próbna z pasażerami rozpoczęła się 23 października i potrawa do 30 listopada tego roku. Siemens zaangażowany jest w podobne projekty testujące możliwości pojazdów autonomicznych w Wiedniu, Singapurze oraz na własnych terenach w zakładzie w Monachium.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa: Kulisy powstawania totemów rowerowych

Mobilność

Warszawa: Kulisy powstawania totemów rowerowych

Roman Czubiński 21 października 2020

Siemens dostarczy 109 lekkich pojazdów szynowych do Zagłębia Ruhry

Komunikacja

Siemens dostarczy 109 lekkich pojazdów szynowych do Zagłębia Ruhry

inf. pras. Siemens Mobility 13 października 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5