Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Grudziądz: Komunikacja miejska z ITS-em. Przedłużą tramwaje?

Dalej Wstecz
Autor:

Michał Lange

Data publikacji:
2014-04-19 07:54
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Grudziądz: Komunikacja miejska z ITS-em. Przedłużą tramwaje?
fot. ML
Grudziądz to najmniejsze miasto w Polsce, w którym funkcjonuje samodzielny system komunikacji tramwajowej. Za niespełna rok tramwaje pojadą tu po gruntownie zmodernizowanej sieci, która prawdopodobnie już wkrótce doczeka się także rozbudowy. Przemodelowaniu ulegnie ponadto system komunikacji zbiorowej w mieście, a pojazdy realizujące usługi transportu miejskiego otrzymają priorytet na ulicach, stanowiących główne korytarze komunikacyjne.

Miasto coraz otwarciej mówi również o planach przedłużenia jednej z linii, a co więcej myśli też o zakupie 12 sztuk wagonów tramwajowych niskopodłogowych. Sporo jednak zależy od pozyskania w najbliższym czasie źródeł finansowania tych inwestycji.

Pewne jest natomiast, iż za niespełna rok pętla w Tarpnie stanie się węzłem integrującym komunikację tramwajową i autobusową. W wielu miejscach zmodernizowana zostanie ponadto infrastruktura towarzysząca, np. przystanki i perony, wiaty, zaplecza socjalne dla motorniczych oraz układ zasilania tras tramwajowych – sieć trakcyjna i kable zasilające. Pierwsze efekty zmian odczuwają od kilku miesięcy mieszkańcy południowej części miasta, gdzie zakończono już sporą część prac remontowych.

„Zielona fala” oraz priorytet dla transportu zbiorowego


W realizowanym aktualnie na terenie Grudziądza projekcie ujęto także przebudowę i budowę infrastruktury ulicznej – jezdni, chodników i ścieżek rowerowych wraz z przebudową oświetlenia i odwodnienia. Równolegle będą realizowane inwestycje związane z ITS-em – Inteligentnymi Systemami Transportowymi. Powstanie m.in. dynamiczna informacja pasażerska oraz tzw. „zielona fala” dla tramwajów. Planowane jest wyposażenie wszystkich wagonów tramwajowych w urządzenia dynamicznej informacji pasażerskiej. W jej skład będą wchodzić: tablice informacyjne oraz komputery pokładowe, nawigacja GPS, diodowe wyświetlacze informacyjne, podsystem odpowiedzialny za generowanie informacji wyświetlanej na poszczególnych przystankowych tablicach informacyjnych.

W opisanym w Planie Transportowym dla Grudziądza wariancie rozwojowym – odnoszącym sie do publicznej komunikacji zbiorowej w mieście – przyjęto założenie zwiększenia rocznej pracy eksploatacyjnej, co ma nastąpić w efekcie zapewnienia preferencji dla transportu zbiorowego w najpopularniejszych relacjach przemieszczeń mieszkańców Grudziądza, tj. z największych dzielnic mieszkaniowych do centrum. Preferencje te skutkować będą wzrostem konkurencyjności transportu zbiorowego w stosunku do samochodu osobowego. Efekt ten może zapewnić wytyczenie tzw. korytarzy wysokiej jakości obsługi komunikacyjnej, czyli tras z uprzywilejowaniem publicznego transportu zbiorowego w ruchu drogowym. Trasy te powinny być intensywnie wykorzystywane przez komunikację miejską, tzn. należy kierować przez nie większość linii z danego kierunku dojazdowego do centrum miasta.

Komunikacja tramwajowa – osią systemu

– Celem realizowanego aktualnie projektu jest podniesienie atrakcyjności i zwiększenie stopnia wykorzystania przez pasażerów tramwajów. Realizacja inwestycji przyczyni się przede wszystkim do poprawy jakości funkcjonowania komunikacji miejskiej, usprawnienia zarządzania transportem oraz uelastycznienia rozkładów jazdy – ocenia Magdalena Jaworska, rzecznik prasowy Urzędu Miasta-Gminy Grudziądz.


fot. ML

– Założeniem modernizacji sieci tramwajowej jest uatrakcyjnienie komunikacji miejskiej tzn. połączenie komunikacji tramwajowej z autobusową. Będzie to możliwe gdyż na przebudowywanej pętli Tarpno (przy ul. Legionów) będzie wspólna pętla tramwajowo – autobusowa która umożliwi pasażerom kontynuowanie podróży w kierunku miasta tramwajem. Ponadto zastosowanie mat wygłuszających na starym mieście spowoduje polepszenie warunków dla mieszkających na starym mieście – dodaje Łukasz Cybulski, inspektor w Sekcji Inwestycji Zarządu Dróg Miejskich w Grudziądzu.

W treści Planu transportowego zwrócono natomiast jeszcze uwagę na to, iż „planowane w 2014 r. zakończenie modernizacji głównej trasy tramwajowej i ewentualne skrócenie tras linii podmiejskich do pętli-węzłów przesiadkowych, sprzyjać będzie przejęciu przez te linie części przewozów szkolnych, gdyż – jako dedykowane obsłudze przede wszystkim obszarów podmiejskich – uzyskają większą swobodę planowania tras i rozkładów jazdy wyłącznie pod potrzeby gmin ościennych”.

Optymalizacja dzięki ITS

Co więcej, w ramach projektu związanego z modernizacją sieci tramwajowej powstanie Centrala Nadzoru Ruchu przy ul. Dworcowej (wartość inwestycji: 1,1 mln zł). W budynku zlokalizowane będą pomieszczenia Centrali Sterowania Ruchem, Punktu Sprzedaży Biletów, Punktu Informacji Pasażerskiej, socjalne dla kierujących tramwajami i autobusami, toalety oraz serwerownia. Pracownicy Centrali prowadzić będą nadzór i kontrolę położenia pojazdów oraz regulować ruch w przypadku wystąpienia zakłóceń i generować informację dla tablic przystankowych. Inwestycja jest częścią podprojektu, dotyczącego wdrożenia systemu ITS, składającego się ze zintegrowanych w ramach Centrali Nadzoru Ruchu podsystemów:
  • Informacji Pasażerskiej;
  • Sterowania Sygnalizacją Świetlną;
  • Zarządzania Flotą Pojazdów.
W ramach systemu możliwe będzie m.in. prezentowanie komunikatów dotyczących zakłóceń w ruchu lub innych informacji w formie tekstowej. Ponadto warto podkreślić, iż system ten dostarczy organizatorowi miejskiego transportu zbiorowego w Grudziądzu wielu danych dotyczących ruchu pasażerskiego, pozwalających na dalszą optymalizację oferowanych usług.

Ciąg dalszy nastąpi?

Magdalena Jaworska, w imieniu Urzędu Miejskiego w Grudziądzu informuje, iż miasto planuje w najbliższych latach szereg kolejnych inwestycji związanych z komunikacją miejską, których realizacja została ujęta w Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Miasto zgłosiło m.in. następujące projekty:
  • przebudowa kompleksu dworcowego w Grudziądzu w celu utworzenia węzła multimodalnego dla obsługi połączeń miasta i sąsiednich powiatów,
  • przedłużenie linii tramwajowej do Regionalnego Szpitala Specjalistycznego w Grudziądzu,
  • zakup 12 sztuk niskopodłogowych autobusów hybrydowych lub elektrycznych,
  • zakup 12 sztuk wagonów tramwajowych niskopodłogowych.
Całościowo zatem, prowadzone aktualnie, jak również planowane w dalszej perspektywie inwestycje i usprawnienia mają pomóc osiągnąć cele, nakreślone w treści Planu transportowego. Czytamy w nim bowiem, iż "postępująca wymiana taboru, modernizacja głównej trasy tramwajowej oraz przewidywane ograniczenie dostępności centrum dla motoryzacji indywidualnej, zwiększy atrakcyjność komunikacji miejskiej, co skutkować będzie wzrostem liczby przewożonych pasażerów o 4,3% do 2020 r. i o 4,6% do 2025 r."

Podsumowując, przedsięwzięcia podejmowane przez miasto Grudziądz mają przede wszystkim na celu podniesienie atrakcyjności systemu komunikacji zbiorowej, niedopuszczanie do spadku liczby przewożonych pasażerów oraz zwiększenie liczby i udziału podróży realizowanych komunikacją zbiorową. Są więc w pełni zgodne z zasadą zrównoważonego rozwoju transportu. Poprzez konsekwencję w działaniu oraz starannie zaplanowane i odpowiadające bieżącym potrzebom inwestycje i usprawnienia, organizator transportu publicznego oraz władze Grudziądza, wzorem innych polskich miast, stworzą wysoce sprawną oraz efektywnie zarządzaną sieć komunikacyjną w oparciu o miejski transport szynowy.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Podpisano umowę na realizację systemu ITS w Poznaniu

Komunikacja

Podpisano umowę na realizację systemu ITS w Poznaniu

Witold Urbanowicz 27 maja 2013

W Grudziądzu - system ITS od KZŁ Bydgoszcz

Przestrzeń

W Grudziądzu - system ITS od KZŁ Bydgoszcz

KZŁ Bydgoszcz 05 czerwca 2013

Olsztyn zerwał umowę z wykonawcą sieci tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn zerwał umowę z wykonawcą sieci tramwajowej

Jakub Madrjas 13 sierpnia 2013

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5