Władze Gorzowa Wielkopolskiego planują w nowej unijnej perspektywie finansowej, 2014-20, budowę nowej linii tramwajowej, a także m.in. modernizację istniejącej infrastruktury tramwajowej, jak również zakupy i remonty taboru. Zaplanowana jest też budowa węzła przesiadkowego w rejonie gorzowskiego dworca kolejowego.
Jak przypomina, w rozmowie z „Transportem Publicznym”, Tadeusz Tomasik, dyrektor Wydziału Transportu Publicznego w Urzędzie Miasta Gorzowa, działania dotyczące rozwoju systemu transportu publicznego w Gorzowie wynikają z zapisów uchwały Rady Miasta Gorzowa w sprawie uchwalenia Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta Gorzowa i gmin sąsiadujących, z którymi Miasto Gorzów zawarło porozumienie w zakresie organizacji publicznego transportu zbiorowego, na lata 2014-25.
Zapisane w planie transportowym przedsięwzięcia obejmują realizację w najbliższych latach szeregu inwestycji rozwijających transport zbiorowy. Będą to przede wszystkim inwestycje w sieć tramwajową, ale nie tylko. Planowane jest także m.in. wdrożenie nowych kanałów dystrybucji biletów oraz utworzenie w mieście inteligentnego systemu sterowania ruchem ulicznym.
Najwięcej – na zakup nowych tramwajówNajbardziej kosztowną inwestycją transportową ma być zakup 18 nowych tramwajów niskopodłogowych, o pojemności ok. 150 pasażerów. Szacowany koszt tego przedsięwzięcia to 135 mln zł. Do innych głównych inwestycji transportowych, które mają być zrealizowane w ramach perspektywy 2014-20, Tadeusz Tomasik zalicza:
• Budowę nowej trasy tramwajowej na odcinku od ul. Walczaka – ulicami: Pomorską, Piłsudskiego, Górczyńską i Okulickiego – do nowej pętli przy ul. Fieldorfa-Nila oraz od Ronda Górczyńskiego przez ulicę Czartoryskiego do Szpitala przy ul. Dekerta oraz al. Odrodzenia Polski i ul. Roosevelta. Szacunkowa długość to 6,45 km toru podwójnego. Koszt – 99,4 mln zł.
• Modernizację 4,25 km tras tramwajowych eksploatowanych tras tramwajowychj. Koszt – 48,3 mln zł.
• Modernizację 18 tramwajów, polegającą m.in. na wstawieniu niskiej podłogi. Koszt – 54 mln zł.
• Modernizację innych elementów infrastruktury transportowej, w tym np. modernizacja zajezdni tramwajowej. Koszt – 31 mln zł.
• Zakup i wdrożenie inteligentnego systemu zarządzania ruchem ITS, z zastosowaniem preferencji w ruchu dla komunikacji miejskiej. Koszt – 12 mln zł.
• Zakup i wdrożenie systemu informacji pasażerskiej, w tym dynamicznej informacji na przystankach i w pojazdach, w internecie i urządzeniach mobilnych. Koszt – 5,1 mln zł.
• Urządzenie intermodalnego zintegrowanego dworca autobusowego w pobliżu dworca kolejowego. Koszt – 22 mln zł.
– Dzięki tym działaniom transport tramwajowy stanie się jeszcze bardziej dostępny dla mieszkańców, a nowe linie tramwajowe wyposażone w tabor dostosowany do obsługi osób o ograniczonej zdolności ruchowej sprawią, że zostanie zwiększona dostępność podróżowania dla osób niepełnosprawnych. Nowe linie tramwajowe, połączą największe osiedla w mieście i częściowo zastąpią funkcjonujące obecnie linie autobusowe. Realizacja wszystkich, zaplanowanych przedsięwzięć uzależniona jest naturalnie od wielkości funduszy unijnych, jakie pozyskamy – informuje Tadeusz Tomasik.
W maju przeprowadzone zostały badania wielkości popytu na usługi komunikacji miejskiej i podmiejskiej na terenie Gorzowa oraz gmin wchodzących w skład porozumienia komunalnego. Badania stanowią element realizacji planu transportowego. Analiza wyników ma dać odpowiedź odnośnie zapotrzebowania pasażerów na usługi transportowe, mogą zatem wpłynąć na przemodelowanie siatki komunikacji publicznej.
Mieszkańcy obronili linię na PiaskiWarto przypomnieć, że w ubiegłym roku w projekcie gorzowskiego planu transportowego pojawiła się propozycja – wariantowa – likwidacji linii tramwajowej na osiedle Piaski.
Mieszkańcy na etapie konsultacji społecznych sprzeciwili się jednak temu pomysłowi i koncepcja ta została z planu transportowego wykreślona.