Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia: Jaka przyszłość tramwajów?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
15-12-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia: Jaka przyszłość tramwajów?
fot. MJ
Powołanie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, skupiającej 41 samorządów, ma usprawnić funkcjonowanie komunikacji miejskiej na terenie rozległej konurbacji. Pozostaje jednak wiele starych problemów – m.in. związanych z podziałem kosztów czy przyszłością rozległej sieci tramwajowej. – Niektóre gminy są bardzo złej sytuacji i transport nie będzie dla nich priorytetowy – już też mamy przecież wnioski z miast o ograniczenie pracy przewozowej tramwajów czy autobusów. Chcielibyśmy to odwrócić, ale na to są potrzebne pieniądze – bez nich nie możemy mówić o dobrej komunikacji publicznej – nie ukrywa Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Witold Urbanowicz, Transport-publiczny.pl: KZK GOP, które przestanie funkcjonować od nowego roku, to wyjątkowa struktura, skupiająca wiele miast i gmin. Zdarzały się jednak tarcia związane z finansowaniem, samorządy miały różne wizje komunikacji. Czy zmiany w organizacji komunikacji pozwolą na rozwiązanie tych powtarzających się problemów?

Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii:
Liczymy na to, że pieniędzy będzie więcej. Niemniej jednak trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że sytuacja niektórych miast jest bardzo trudna bądź są one po prostu niechętne do zwiększania finansowania komunikacji publicznej. Ze swojej strony będziemy przekonywać włodarzy miast do tego, żeby zwiększać środki i zarazem poprawiać jakość, a nie tylko zasypywać dziurę wynikającą np. z inflacji czy wzrostu cen energii.

Metropolia daje szansę wyrównania tych różnić między gminami. Zaczęliśmy w tym roku od infrastruktury i wprowadzenia funduszu solidarności o wartości 100 mln zł. Duża część środków poszła na drogi i budowę ścieżek rowerowych. W kolejnych latach będziemy chcieli zwiększać wydatki związane z transportem, mobilnością i łączeniem miast.

Jak rozwiązano kwestię wyliczania składek na komunikację?


W tej chwili są trzy różne systemy rozliczania składek. Sytuacja ulegnie jednak zmianie. W statucie metropolii, uchwalonym jednogłośnie przez wszystkie 41 gmin, jest jasny zapis: stawka ma być wyliczona wg dochodowości linii przebiegających przez poszczególne miasta. Od nowego roku nie powinno być już więc sporów.

Czy jednak w związku z tym nie powstaje zagrożenie, że niektóre linie tramwajowe znikną – np. jednotorowe z niską częstotliwością?

W tej chwili nie jestem w stanie powiedzieć, czy coś zniknie, czy zostanie zbudowane. Odpowiedź na to da opracowywane studium transportowe i koncepcja kolei metropolitalnej. Mamy jednak już pierwsze dane: średnie napełnienie jednego wagonu tramwajowego to 27 osób, a autobusu – 40 osób. Widać przepaść, tym bardziej, że koszt funkcjonowania jest odwrotny: tramwaj to ok. 13 zł za km, a autobus to ok. 6-7 zł. Tę dysproporcję trzeba zmienić, zbadać skąd dokąd pasażerowie się przemieszczają i zadać sobie pytanie dlaczego ludzie nie korzystają z tramwaju. Być może przebieg historyczny sprzed 100 lat nie odpowiada obecnym potrzebom.

Miasta i przewoźnicy skarżą się na 50-60% wzrost kosztów energii. Czy to problem dla metropolii w zakresie finansowania tramwajów, jak i współpracy z koleją?

To będzie stanowiło zagrożenie. W ciągu dwóch lat cena wzrosła 60%, co przekłada się na wzrost kosztów funkcjonowania tramwajów w wysokości ok. 2,5 mln zł rocznie. Tramwaje Śląskie mają umowę do przyszłego roku z ceną w miarę przyzwoitą, ale przecież ceny dalej rosną. Na pewno wysokie ceny energii będą tym elementem, który będzie hamowały rozwój transportu. Niektóre gminy są bardzo złej sytuacji i transport nie będzie dla nich priorytetowy – już też mamy przecież wnioski z miast o ograniczenie pracy przewozowej tramwajów czy autobusów. Chcielibyśmy to odwrócić, ale na to są potrzebne pieniądze – bez nich nie możemy mówić o dobrej komunikacji publicznej.


Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Więcej autobusów wróci na chorzowski rynek

Komunikacja

Więcej autobusów wróci na chorzowski rynek

Transport GZM 08 sierpnia 2025

Płatność kartą już we wszystkich pojazdach Transport GZM

Komunikacja

GZM. Więcej kontroli, mniej gapowiczów

Komunikacja

GZM. Więcej kontroli, mniej gapowiczów

Transport GZM 06 sierpnia 2025

Sosnowiec. Tramwaje i autobusy wracają na stałe trasy

Mobilność

Zobacz również:

Więcej autobusów wróci na chorzowski rynek

Komunikacja

Więcej autobusów wróci na chorzowski rynek

Transport GZM 08 sierpnia 2025

Płatność kartą już we wszystkich pojazdach Transport GZM

Komunikacja

GZM. Więcej kontroli, mniej gapowiczów

Komunikacja

GZM. Więcej kontroli, mniej gapowiczów

Transport GZM 06 sierpnia 2025

Sosnowiec. Tramwaje i autobusy wracają na stałe trasy

Mobilność

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij