Na Śląsku i Zagłębiu rośnie popularność komunikacji miejskiej. Zarząd Transportu Metropolitalnego podsumował sprzedaż biletów w pierwszym półroczu 2025 r. Odnotowano wzrost o ponad 6 proc. względem analogicznego okresu ubiegłego roku.
– Analiza wykazała tendencję rosnącą. Od stycznia do czerwca 2024 r. sprzedaliśmy ok. 19,4 mln biletów, a w pierwszym półroczu tego roku było to już ok. 20,7 mln biletów – wskazuje dyrektor ZTM Michał Wadowski. – To więcej o ponad 6 proc. – dodaje Michał Wadowski.
Największy wzrost sprzedaży ZTM odnotował wśród biletów Dziennych i Metrobiletów 24 h. Ten pierwszy to bilet ważny na całej sieci komunikacji miejskiej Transport GZM do godziny 23:59 (przez jeden „dzień kalendarzowy”). Ten drugi to bilet również ważny na całej sieci w komunikacji miejskiej Transport GZM, ale przez 24 godziny i dodatkowo upoważnia do podróży na liniach kolejowych obsługiwanych przez Koleje Śląskie i POLREGIO na obszarze GZM oraz na odcinku linii kolejowej Tarnowskie Góry – Siewierz. Sprzedaż biletów Dziennych wzrosła o prawie 70 proc. (do prawie 160 tys. sztuk biletów), a Metrobiletów 24 h o ponad 90 proc. (do prawie 9,5 tys. sztuk biletów).
Dane ZTM mówią także wiele o zmieniających się nawykach pasażerów dotyczących miejsc, gdzie kupują oni bilety. Porównując ze sobą pierwsze 6 miesięcy roku 2024 i 2025, coraz popularniejszymi kanałami sprzedaży stają się aplikacja Transport GZM (wzrost o ok. 40 proc.), biletomaty (wzrost o ok. 37 proc.) oraz kasowniki w autobusach, tramwajach i trolejbusach (wzrost o ok. 11 proc.). Na znaczeniu stracił z kolei portal internetowy (spadek o ok. 17%) oraz kioski (spadek o ok. 8 proc.). – Naszą szczególną uwagę zwraca aplikacja Transport GZM. Już prawie połowa wartości wszystkich sprzedawanych biletów, bo ok. 46 proc., pochodzi właśnie z tego źródła. To cieszy podwójnie, bo Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przywiązuje dużą wagę i podejmuje wiele prac na rzecz tego, aby aplikacja była coraz bardziej przyjazna użytkownikom – przyznaje Michał Wadowski. – Dobrym przykładem mogą być ostatnie aktualizacje. Dzięki nim w aplikacji można m.in. sprawdzić rzeczywisty czas odjazdu, zapisać ulubione przystanki lub odebrać powiadomienie o upływie ważności biletu – dodaje Michał Wadowski.
Wzrost sprzedaży w kasownikach oraz w biletomatach ZTM tłumaczy tym samym – możliwością zapłacenia za bilety kartami płatniczymi. W autobusach, tramwajach i trolejbusach jest coraz więcej urządzeń, które dają taką opcję podróżnym. Z kolei w przypadku automatów największe znaczenie miało uruchomienie w nich możliwości wniesienia opłaty kartą płatniczą – miało to miejsce we wrześniu ubiegłego roku. ZTM przeanalizował również pierwsze dane ze sprzedaży biletów przez nowe, solarne biletomaty. Wynika z nich, że w urządzeniach pasażerowie dokonali już ponad 35 tys. transakcji na łączną kwotę ponad 308 tys. zł. Najchętniej wybieraną metodą płatności była karta płatnicza – wraz z BLIK stanowiły ok. 58 proc. wszystkich transakcji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.