Nie kończy się proces kurczenia się siatki autobusowych połączeń regionalnych, który ma charakter ogólnopolski, ale szczególnie widoczny wydaje się w województwie podkarpackim. Bardzo dużym echem odbiła się rezygnacja Arrivy z utrzymywania jej oddziałów operujących w Bieszczadach, ale problemy komunikacyjne mają także – a może przede wszystkim – mieszkańcy gmin o charakterze mniej turystycznym. Pojawiły się one znów wraz z niedawnym zakończeniem funkcjonowania komunikacji świadczonej przez spółkę Sankros, która wcześniej utworzyła swoje kursy m.in. w miejsce połączeń obsługiwanych przez zlikwidowany PKS Krosno.
Wójt porozumiał się z Krosnem, a także znalazł nowego przewoźnika prywatnegoOdczuli to mieszkańcy podkrośnieńskiej gminy Wojaszówka (Sankros uruchamiał tam kursy do Pietruszej Woli i Rzepnika), których dotknęła także likwidacja linii konkurencyjnego Nikitransu Odrzykoń (Podzamcze – Głębokie) – Krosno. – Mieszkańcy zgłaszali problem chwilowego i częściowego braku połączeń komunikacyjnych – przynaje Adam Stachowicz, inspektor w Urzędzie Gminy Wojaszówka. Podkreśla przy tym, że zawieszone już połączenie do Odrzykonia zostało wcześniej otwarte na wniosek wójta gminy.
W jego opinii większość powstałych utrudnień udało się już zlikwidować. – Wykonywane wcześniej przez Sankros kursy do miejscowości Pietrusza Wola i Rzepnik na prośbę wójta przejęła firma FTUH „Bodek” – wskazuje przedstawiciel samorządu. Największe korzyści mają płynąć jednak z dokonanego w grudniu zeszłego roku rozszerzenia siatki połączeń krośnieńskiej komunikacji miejskiej o wsie położone w gminie Wojaszówka. – Wójt gminy, znając sytuację, jaka miała miejsce, przedsięwziął kilka lat temu rozmowy z prezydentem Krosna, aby w przyszłości uruchomić m.in. linię Krosno – Głębokie – Podzamcze. Na mocy porozumień gmina Wojaszówka przystąpiła do projektu „Rozwój transportu niskoemisyjnego na obszarze Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Krosno”, który to projekt realizowany jest w ramach RPO Województwa Podkarpackiego na lata 2014 – 2020 – tłumaczy.
Po dostawach autobusów sieć MKS Krosno znów będzie rozszerzana – W wyniku tych działań wyremontowano bądź wybudowano w 2018 r. przystanki oraz wiaty, a 17 grudnia 2018 r. uruchomiono trzy linie autobusowe obsługiwane przez Miejską Komunikację Samochodową w Krośnie – mówi Adam Stachowiak. Rozpoczęły wówczas funkcjonować linie 3 (Krosno – Odrzykoń-Głębokie), wydłużona 5 (Krosno – Odrzykoń ul. Jana Pawła II) i 23 (Krosno – Wojaszówka – Przybówka). Nasz rozmówca zapewnia przy tym, że komunikacja uruchamiana wspólnie przez miasto Krosno i gminę Wojaszówka będzie w najbliższym czasie istotnie rozwijana.
I tak linia 3 od 15 kwietnia do 23 listopada wydłużona zostanie do przysiółka Odrzykoń Podzamcze, a niebawem utworzona zostanie nowa trasa relacji Krosno – Odrzykoń – Bratkówka – Wojkówka – Łączki Jagiellońskie – Łęki Strzyżowskie (Bartne) oznaczona symbolem 12. – Jej realizacja jest przewidywana po dostarczeniu kolejnej partii nowych autobusów, które mają być przekazane do MKS Krosno w lutym tego roku – zapowiada nasz rozmówca. O opóźnieniach dostaw
pisaliśmy niedawno na łamach naszego portalu.
Wciąż niełatwo dojechać do stolicy województwaProblemem pozostaje przy tym brak połączeń regionalnych w relacji Krosno – Strzyżów – Rzeszów. – Spowodowane jest to prowadzonymi znaczącymi pracami remontowymi drogi na trasie Strzyżów – Krosno i brakiem zainteresowania ze strony przewoźników uruchomieniem kursów ze względu na potencjalne duże opóźnienia w realizacji rozkładu jazdy – ocenia Adam Stachowiak. – W związku z powyższym kursy komunikacyjne do Rzeszowa odbywają się trasą Krosno – Korczyna – Lutcza – Rzeszów, przede wszystkim drogą krajową nr 19 – dodaje nasz rozmówca.