Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Głównym planem Łodzi przebudowa Skrzyżowania Marszałków

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2015-10-26 12:37
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Głównym planem Łodzi przebudowa Skrzyżowania Marszałków
fot. Roman Czubiński
Plany Łodzi w kontekście nowej perspektywy unijnej nie imponują. Największym projektem o wartości pół miliarda złotych jest przebudowa tzw. Skrzyżowania Marszałków. W jego skład wchodzą też modernizacje zajezdni i linii tramwajowej w al. Rydza-Śmigłego oraz modernizacja i zakup taboru.

Łódzka sieć tramwajowa należy do największych w kraju. Składa się z 142 km tras – 208 km toru pojedynczego o rozstawie 1000 mm. Miasto kończy budowę nowego efektownego dworca tramwajowego w centrum w ramach przebudowy trasy W-Z. Elementem inwestycji jest również wydłużenie trasy do zakładów Dell na Olechowie oraz dostawa 22 pięcioczłonowych Swingów, które mają przyjechać do końca roku (na razie jednak Pesa ma problem z terminową realizacją zamówień). Oprócz tego w 2013 r. sprowadzono 14 dwukierunkowych wagonów M8C z Bielefeld, a w 2014-2015 r. cztery GT8N z Helsinek. Obecnie MPK ma do dyspozycji 484 wagony w wieku średnio 30 lat. Tylko 7% to wagony niskopodłogowe. Oprócz tego trwa budowa nowego węzła przy dworcu Łódź Fabryczna z torowiskiem w ul. Składowej i ul. POW.

W ramach nowej perspektywy unijnej Łódź zamierza realizować II etap trasy W-Z, polegający przede wszystkim na przebudowie tzw. Skrzyżowania Marszałków (al. Rydza-Śmigłego, al. Piłsudskiego i Kopcińskiego). – Głównym celem inwestycji w transport zbiorowy jest poprawa stanu infrastruktury istniejących linii tramwajowych – ich przebudowa oraz poprawa jakości usług transportu zbiorowego poprzez budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego. Zostanie zmniejszone zatłoczenie motoryzacyjne w mieście oraz zwiększona płynność ruchu, w szczególności poprzez kompleksowe rozwiązanie układu torowo-drogowego – wyjaśnia Marcin Masłowski, rzecznik prasowy prezydenta Łodzi.

Jak dodaje, planowana długość nowych bądź zmodernizowanych linii tramwajowych to 6 km. Inwestycja obejmie również wdrożenie inteligentnych systemów transportowych (ITS). Oprócz kompleksowej przebudowy wspomnianego skrzyżowania projekt zakłada modernizację linii tramwajowej w al. Rydza-Śmigłego. Częścią przedsięwzięcia jest tabor. – Liczba zakupionych lub zmodernizowanych jednostek taboru pasażerskiego w publicznym transporcie zbiorowym komunikacji miejskiej to 25 sztuk – wylicza Masłowski.

Projekt obejmuje również modernizacje zajezdni tramwajowych, co pozwoli na zwiększenie liczby miejsc postojowych. Zakłada się budowę hali obsługi codziennej z torami i kanałami przeglądowymi, zakup i instalację tokarni podtorowej, zakup nowoczesnej myjni z zamkniętym obiegiem wody, budowę hali myjni, wyposażenie nowej hali obsługi codziennej w urządzenia do sprzątania taboru i dostosowanie zapleczy technicznych zajezdni do obsługi nowoczesnych tramwajów. Szacunkowy koszt całego projektu to 534,9 mln zł, przy czym – jak zaznaczają przedstawiciele Łodzi – inwestycja znajduje się na wstępnym etapie jej przygotowania.

Ponadto trwają prace przy studium wykonalności dla projektu pod nazwą Łódzki Tramwaj Metropolitalny. Zakłada on kompleksową modernizację zaniedbanych podmiejskich linii tramwajowych – do Konstantynowa Łódzkiego Lutomierska, Ksawerowa i Pabianic oraz Zgierza i Ozorkowa.

Więcej o planowanych inwestycjach tramwajowych w Polsce na portalu Monitor

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
MPK-Łódź czeka na dofinansowanie na zakup tramwajów i elektrobusów

Prawo & Finanse

MPK-Łódź czeka na dofinansowanie na zakup tramwajów i elektrobusów

Witold Urbanowicz 18 marca 2016

Opole chce 56 nowych autobusów. W tym też hybrydy

Komunikacja

Opole chce 56 nowych autobusów. W tym też hybrydy

Martyn Janduła 18 marca 2016

Nowe węzły przesiadkowe w pomorskich miastach

Przestrzeń

Nowe węzły przesiadkowe w pomorskich miastach

Tomasz Larczyński/Jakub Madrjas 17 marca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5