Plany Łodzi w kontekście nowej perspektywy unijnej nie imponują. Największym projektem o wartości pół miliarda złotych jest przebudowa tzw. Skrzyżowania Marszałków. W jego skład wchodzą też modernizacje zajezdni i linii tramwajowej w al. Rydza-Śmigłego oraz modernizacja i zakup taboru.
Łódzka sieć tramwajowa należy do największych w kraju. Składa się z 142 km tras – 208 km toru pojedynczego o rozstawie 1000 mm. Miasto kończy budowę nowego efektownego dworca tramwajowego w centrum w ramach przebudowy trasy W-Z. Elementem inwestycji jest również wydłużenie trasy do zakładów Dell na Olechowie oraz dostawa 22 pięcioczłonowych Swingów, które mają przyjechać do końca roku (na razie jednak Pesa ma problem z terminową realizacją zamówień). Oprócz tego w 2013 r. sprowadzono 14 dwukierunkowych wagonów M8C z Bielefeld, a w 2014-2015 r. cztery GT8N z Helsinek. Obecnie MPK ma do dyspozycji 484 wagony w wieku średnio 30 lat. Tylko 7% to wagony niskopodłogowe. Oprócz tego trwa budowa nowego węzła przy dworcu Łódź Fabryczna z torowiskiem w ul. Składowej i ul. POW.
W ramach nowej perspektywy unijnej Łódź zamierza realizować II etap trasy W-Z, polegający przede wszystkim na
przebudowie tzw. Skrzyżowania Marszałków (al. Rydza-Śmigłego, al. Piłsudskiego i Kopcińskiego). – Głównym celem inwestycji w transport zbiorowy jest poprawa stanu infrastruktury istniejących linii tramwajowych – ich przebudowa oraz poprawa jakości usług transportu zbiorowego poprzez budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego. Zostanie zmniejszone zatłoczenie motoryzacyjne w mieście oraz zwiększona płynność ruchu, w szczególności poprzez kompleksowe rozwiązanie układu torowo-drogowego – wyjaśnia Marcin Masłowski, rzecznik prasowy prezydenta Łodzi.
Jak dodaje, planowana długość nowych bądź zmodernizowanych linii tramwajowych to 6 km. Inwestycja obejmie również wdrożenie inteligentnych systemów transportowych (ITS). Oprócz kompleksowej przebudowy wspomnianego skrzyżowania projekt zakłada modernizację linii tramwajowej w al. Rydza-Śmigłego. Częścią przedsięwzięcia jest tabor. – Liczba zakupionych lub zmodernizowanych jednostek taboru pasażerskiego w publicznym transporcie zbiorowym komunikacji miejskiej to 25 sztuk – wylicza Masłowski.
Projekt obejmuje również modernizacje zajezdni tramwajowych, co pozwoli na zwiększenie liczby miejsc postojowych. Zakłada się budowę hali obsługi codziennej z torami i kanałami przeglądowymi, zakup i instalację tokarni podtorowej, zakup nowoczesnej myjni z zamkniętym obiegiem wody, budowę hali myjni, wyposażenie nowej hali obsługi codziennej w urządzenia do sprzątania taboru i dostosowanie zapleczy technicznych zajezdni do obsługi nowoczesnych tramwajów. Szacunkowy koszt całego projektu to 534,9 mln zł, przy czym – jak zaznaczają przedstawiciele Łodzi – inwestycja znajduje się na wstępnym etapie jej przygotowania.
Ponadto trwają prace przy studium wykonalności dla projektu pod nazwą Łódzki Tramwaj Metropolitalny. Zakłada on kompleksową modernizację zaniedbanych podmiejskich linii tramwajowych – do Konstantynowa Łódzkiego Lutomierska, Ksawerowa i Pabianic oraz Zgierza i Ozorkowa.
Więcej o planowanych inwestycjach tramwajowych w Polsce na portalu Monitor