Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Głośne warszawskie tramwaje. To nie przez wózki

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-09-27 13:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Głośne warszawskie tramwaje. To nie przez wózki
fot. WU
Ostatnio coraz więcej mieszkańców stolicy skarży się na głośne, „piszczące” na łukach tramwaje. Pojawiły się sugestie, że to wina sztywnych wózków w nowych pojazdach. Tramwaje Warszawskie zdecydowanie odrzucają takie wnioski. – Nasze obserwacje nie potwierdzają hipotezy, że najbardziej emitują hałas nowe wagony. Jest wiele łuków, na których te wagony akurat w ogóle nie emitują hałasu – mówi Michał Powałka, rzecznik prasowy spółki.

Spółka przyznaje, że problem hałasu emitowanego przez tramwaje faktycznie występuje. Najwięcej głosów dotyczy placu Unii Lubelskiej i skrzyżowania ulic 11 Listopada oraz Targowej.

Winne sztywne wózki?


W Gazecie Stołecznej pojawiła się sugestia, że problem hałasu to wina specyfikacji nowych tramwajów, a konkretnie wózków z kołami na sztywno przymocowanymi do podwozia. Miał tego wymagać ZTM w celu zwiększenia swobody przemieszczania się pasażerów.

Organizator transportu zdecydowanie odrzucił te oskarżenia. „Nieprawdą jest, jak stanowczo twierdzi w swoim „demaskatorskim” artykule jeden ze stołecznych dzienników, że to Zarząd Transportu Miejskiego ponosi winę za to, że tramwaje hałasują i piszczą na łukach. Obarczanie organizatora transportu winą za sprawy czysto techniczne, za które odpowiedzialny jest operator oraz właściciel infrastruktury szynowej, jest nie tylko nieuprawnione, ale wręcz absurdalne” – napisał w oświadczeniu ZTM. Urzędnicy przyznają, że opiniowali wymagania i postawili warunek całkowicie niskiej podłogi, szerokich przejść oraz siedzeń dostępnych z poziomu podłogi. W żadnym razie jednak nie określali rodzaju wózków, jakie mają znaleźć się w tramwaju.

Tramwaje Warszawskie: Nie mamy sztywnych wózków

Ułożenie ostatecznej specyfikacji technicznej zamówienia należy do przewoźnika. Tramwaje Warszawskie podkreślają, że nowe pojazdy, które mają rzekomo powodować najwięcej problemów, nie mają całkowicie sztywnych wózków. – Obecnie w spółce Tramwaje Warszawskie nie mamy tramwajów ze sztywnym wózkiem. W każdym tramwaju wózek posiada pewien stopień swobody w stosunku do pudła, co pozwala na minimalne skręty wózka w płaszczyźnie poziomej względem pudła tramwaju. Wagony różnią się tym, że w jednych ten stopień swobody jest większy, a w drugich mniejszy – informuje Michał Powałka, rzecznik prasowy spółki. – W nowych wagonach koła nie są przymocowane bezpośrednio do tramwaju. Koła są przymocowane do wózka, a wózek poprzez elementy elastyczne do pudła tramwaju – dodaje Powałka.

Spółka podkreśla, że ten typ tramwaju i wózków jest stosowany w większości europejskich miast. Ma to bezpośrednie przełożenie na wygodę pasażerów. – Zastosowanie w 281 tramwajach rozwiązania z wózkiem o ograniczonym stopniu swobody wiąże się z zapewnieniem większego komfortu podróżowania. Przejścia wzdłuż tramwaju mają wówczas szerokość ok. 750 mm, a w przypadku gdy wózek będzie typowo skrętny szerokość ta dla warunków warszawskich spada do 500 mm – przekonuje Powałka.

Szukają rozwiązań


Choć spółka nie wypiera się występowania problemu hałasu, jej przedstawiciele twierdzą, że nie jest to kwestia nowych tramwajów. – Nasze obserwacje nie potwierdzają hipotezy, że najbardziej emitują hałas nowe wagony. Jest wiele łuków, na których te wagony akurat w ogóle nie emitują hałasu. Tak więc nie ma znaczenia, czy wagon ma skrętny wózek, czy nie – mówi Michał Powałka.

Jednocześnie TW zapowiadają dalsze działania na rzecz zmniejszenia występowania problemu. – Obecnie w celu ograniczenia zjawiska powstawania hałasu prowadzimy badania modyfikatorów tarcia do stosowania na główkę szyny. Pierwsze próby dały pozytywne wyniki. Będziemy też wprowadzać zintensyfikowanie smarowania obrzeży kół – mówi Powałka.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa: Co z biletomatami w nowych tramwajach?

Komunikacja

Warszawa: Co z biletomatami w nowych tramwajach?

Witold Urbanowicz 16 września 2016

Tramwaj na Tarchominie zbliża się do półmetka. Otwarcie wcześniej?

Przestrzeń

Tramwaj na Tarchominie zbliża się do półmetka. Otwarcie wcześniej?

Witold Urbanowicz 09 września 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5