Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Gdynia bierze się za Węzeł Karwiny. Rusza przetarg

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2020-07-28 16:27
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Gdynia

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Gdynia bierze się za Węzeł Karwiny. Rusza przetarg
fot. UM Gdynia
Rusza postępowanie, które wyłoni wykonawcę jednej z największych inwestycji ostatnich lat w Gdyni – Węzła Karwiny. Firma wyłoniona w drodze przetargu zaprojektuje i wybuduje m.in. parking przesiadkowy przy stacji PKM Karwiny, przebuduje fragmenty ulic Wielkopolskiej, Sopockiej i Strzelców oraz przygotuje nową infrastrukturę dla komunikacji miejskiej, na czele z nowymi buspasami. Wszystko po to, by skutecznie zachęcać gdynian do łączenia środków transportu.

Gdynia przygotowuje inwestycję, która usprawni przemieszczanie się mieszkańców południowych dzielnic i zachęci do łączenia różnych środków transportu oraz korzystania z komunikacji zbiorowej. Dojazd rowerem lub autem do przystanku autobusowego lub stacji PKM będzie szybszy i łatwiejszy dzięki Węzłowi Karwiny. Dokładnie 27 lipca ruszył przetarg w formule „zaprojektuj i wybuduj”, który wyłoni wykonawcę jednej z największych miejskich inwestycji.

– Węzeł Karwiny to bardzo wyczekiwana inwestycja infrastrukturalna w naszym mieście. To projekt o wartości 100 milionów złotych i warto podkreślić, że udało nam się uzyskać na ten cel dofinansowanie ze środków europejskich w wysokości 54 milionów złotych. Obejmuje swoim obszarem wiele działań, które ułatwią przemieszczanie się mieszkańcom całej Gdyni, w szczególności Małego Kacka, Karwin i Dąbrowy – zapowiada Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Nowa jakość komunikacji

W bezpośrednim sąsiedztwie istniejącej stacji PKM Gdynia Karwiny powstanie nie tylko parking „park & ride”, ale i nowe chodniki, drogi rowerowe, buspasy oraz infrastruktura dla autobusów i trolejbusów. Dużej przebudowy doczekają się lokalne drogi, w tym przede wszystkim strategiczna dla drogowego układu tej części Gdyni ul. Wielkopolska oraz ulice Sopocka i Strzelców.

– W ciągu jednej z najważniejszych gdyńskich arterii powstaną wyczekiwane buspasy, dwie pętle autobusowe i chodniki wraz z małą architekturą. Przeprowadzimy też wymianę nawierzchni oraz oświetlenia. Powstanie mnóstwo zieleni, która wypełni każdą wolną przestrzeń i znakomicie uzupełni inwestycję, której charakter jest związany przede wszystkim z poprawą jakości komunikacji – wymienia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. – To miejsce scali przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, parking typu „park & ride” dla samochodów osobowych i rowerzystów, a także przystanki autobusowe komunikacji miejskiej. Wszystkie ciągi komunikacyjne będą też dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością – podsumowuje wiceprezydent Łucyk.

W ramach jednej z największych gdyńskich inwestycji ostatnich lat wykonawca wybuduje nowy parking przesiadkowy przy ul. Korzennej, który pomieści 120 samochodów (w tym 20 miejsc przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami) oraz 50 rowerów. Co warte podkreślenia, 30 z nich będzie można przechowywać w specjalnych boksach. Ci, którzy będą jedynie podwozić innych do pobliskiej stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, skorzystają z wyznaczonych kilku stref „kiss & ride” do krótkiego postoju.

Nowa infrastruktura zmieni funkcjonowanie autobusów i trolejbusów. Niemal na końcu ul. Strzelców, na wysokości skrzyżowania z ul. Dragonów powstanie nowa pętla autobusowa z zapleczem sanitarnym dla kierowców. Dodatkowo na terenie między jezdniami ul. Wielkopolskiej powstanie też tzw. pętla odstawcza, na której po zakończonych kursach będą stacjonować pojazdy. Informacji o przyjazdach i odjazdach autobusów będzie można zresztą zaczerpnąć z nowych tablic informacji pasażerskiej, które powstaną na kilku przystankach w obrębie inwestycji.

Najważniejsza zmiana, która skutecznie zachęci do przesiadki do autobusów i trolejbusów, to 2,7 kilometra nowych buspasów w ciągu ruchliwej ulicy Wielkopolskiej, które pozwolą na ominięcie korków w kilku newralgicznych miejscach, w obu kierunkach jazdy.

Węzeł dla wszystkich

Istniejący już wiadukt przy stacji PKM zostanie tak przebudowany, aby umożliwić swobodne poruszanie osobom z niepełnosprawnościami. Upraszczając: łatwiej i bezpieczniej będzie dotrzeć do kładki nad torami, windy czy schodów. Dodatkowa korzyść dla wspomnianych już wcześniej rowerzystów to nowe drogi rowerowe, m.in. na rozbudowanym, ok. 700-metrowym odcinku ul. Strzelców, na przebudowanym fragmencie ul. Sopockiej z miejscami postojowymi, ale też nowy, bezpieczny przejazd rowerowy przez skrzyżowanie Wielkopolska/Nowodworcowa.

Prace przy samej infrastrukturze drogowej uzupełnia jeszcze rozbudowa ul. Korzennej oraz przebudowa skrzyżowań ul. Wielkopolskiej z ulicami: Myśliwską, Gryfa Pomorskiego, Żródło Marii i Starodworcową. Całość inwestycji dopełniają oczywiście nasadzenia zieleni czy nowe oświetlenie. W zakres robót włączono również finansowaną przez PEWiK Gdynia przebudowę sieci wodociągowej i renowację kanalizacji sanitarnej. Najważniejsza będzie jednak nowa jakość korzystania z komunikacji zbiorowej – czy to z nowoczesnych składów PKM, czy z zeroemisyjnych gdyńskich trolejbusów.

– Budowa węzła na Karwinach to idealny przykład na to, jak pozyskiwane przez Gdynię środki unijne zmieniają oblicze miasta. Mówimy o zmianie przyzwyczajeń transportowych mieszkańców, o łączeniu różnych środków transportu. Realizacja tej ogromnej inwestycji w strategicznym komunikacyjnie miejscu to najlepsza możliwa droga na zapewnienie warunków dla sprawnego i proekologicznego przemieszczania się mieszkańców. Usprawnimy nie tylko codzienny dojazd do pracy czy szkoły gdynian, ale dajemy też nowe możliwości mieszkańcom sąsiednich gmin. Sieć węzłów powstających w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych to nasza wspólna korzyść i spoiwo metropolii – podkreśla Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.

Przypomnijmy, że Węzeł Karwiny jest inwestycją realizowaną w ramach środków unijnych. Dzięki zaangażowaniu zespołu zajmującego się pozyskiwaniem finansowania zewnętrznego w październiku 2019 roku udało się zwiększyć kwotę dofinansowania o ponad 14,5 miliona złotych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5