Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Gdynia bierze się za Węzeł Karwiny. Rusza przetarg

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
28-07-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Gdynia

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Gdynia bierze się za Węzeł Karwiny. Rusza przetarg
fot. UM Gdynia
Rusza postępowanie, które wyłoni wykonawcę jednej z największych inwestycji ostatnich lat w Gdyni – Węzła Karwiny. Firma wyłoniona w drodze przetargu zaprojektuje i wybuduje m.in. parking przesiadkowy przy stacji PKM Karwiny, przebuduje fragmenty ulic Wielkopolskiej, Sopockiej i Strzelców oraz przygotuje nową infrastrukturę dla komunikacji miejskiej, na czele z nowymi buspasami. Wszystko po to, by skutecznie zachęcać gdynian do łączenia środków transportu.

Gdynia przygotowuje inwestycję, która usprawni przemieszczanie się mieszkańców południowych dzielnic i zachęci do łączenia różnych środków transportu oraz korzystania z komunikacji zbiorowej. Dojazd rowerem lub autem do przystanku autobusowego lub stacji PKM będzie szybszy i łatwiejszy dzięki Węzłowi Karwiny. Dokładnie 27 lipca ruszył przetarg w formule „zaprojektuj i wybuduj”, który wyłoni wykonawcę jednej z największych miejskich inwestycji.

– Węzeł Karwiny to bardzo wyczekiwana inwestycja infrastrukturalna w naszym mieście. To projekt o wartości 100 milionów złotych i warto podkreślić, że udało nam się uzyskać na ten cel dofinansowanie ze środków europejskich w wysokości 54 milionów złotych. Obejmuje swoim obszarem wiele działań, które ułatwią przemieszczanie się mieszkańcom całej Gdyni, w szczególności Małego Kacka, Karwin i Dąbrowy – zapowiada Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Nowa jakość komunikacji

W bezpośrednim sąsiedztwie istniejącej stacji PKM Gdynia Karwiny powstanie nie tylko parking „park & ride”, ale i nowe chodniki, drogi rowerowe, buspasy oraz infrastruktura dla autobusów i trolejbusów. Dużej przebudowy doczekają się lokalne drogi, w tym przede wszystkim strategiczna dla drogowego układu tej części Gdyni ul. Wielkopolska oraz ulice Sopocka i Strzelców.

– W ciągu jednej z najważniejszych gdyńskich arterii powstaną wyczekiwane buspasy, dwie pętle autobusowe i chodniki wraz z małą architekturą. Przeprowadzimy też wymianę nawierzchni oraz oświetlenia. Powstanie mnóstwo zieleni, która wypełni każdą wolną przestrzeń i znakomicie uzupełni inwestycję, której charakter jest związany przede wszystkim z poprawą jakości komunikacji – wymienia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. – To miejsce scali przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, parking typu „park & ride” dla samochodów osobowych i rowerzystów, a także przystanki autobusowe komunikacji miejskiej. Wszystkie ciągi komunikacyjne będą też dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością – podsumowuje wiceprezydent Łucyk.

W ramach jednej z największych gdyńskich inwestycji ostatnich lat wykonawca wybuduje nowy parking przesiadkowy przy ul. Korzennej, który pomieści 120 samochodów (w tym 20 miejsc przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami) oraz 50 rowerów. Co warte podkreślenia, 30 z nich będzie można przechowywać w specjalnych boksach. Ci, którzy będą jedynie podwozić innych do pobliskiej stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, skorzystają z wyznaczonych kilku stref „kiss & ride” do krótkiego postoju.

Nowa infrastruktura zmieni funkcjonowanie autobusów i trolejbusów. Niemal na końcu ul. Strzelców, na wysokości skrzyżowania z ul. Dragonów powstanie nowa pętla autobusowa z zapleczem sanitarnym dla kierowców. Dodatkowo na terenie między jezdniami ul. Wielkopolskiej powstanie też tzw. pętla odstawcza, na której po zakończonych kursach będą stacjonować pojazdy. Informacji o przyjazdach i odjazdach autobusów będzie można zresztą zaczerpnąć z nowych tablic informacji pasażerskiej, które powstaną na kilku przystankach w obrębie inwestycji.

Najważniejsza zmiana, która skutecznie zachęci do przesiadki do autobusów i trolejbusów, to 2,7 kilometra nowych buspasów w ciągu ruchliwej ulicy Wielkopolskiej, które pozwolą na ominięcie korków w kilku newralgicznych miejscach, w obu kierunkach jazdy.

Węzeł dla wszystkich

Istniejący już wiadukt przy stacji PKM zostanie tak przebudowany, aby umożliwić swobodne poruszanie osobom z niepełnosprawnościami. Upraszczając: łatwiej i bezpieczniej będzie dotrzeć do kładki nad torami, windy czy schodów. Dodatkowa korzyść dla wspomnianych już wcześniej rowerzystów to nowe drogi rowerowe, m.in. na rozbudowanym, ok. 700-metrowym odcinku ul. Strzelców, na przebudowanym fragmencie ul. Sopockiej z miejscami postojowymi, ale też nowy, bezpieczny przejazd rowerowy przez skrzyżowanie Wielkopolska/Nowodworcowa.

Prace przy samej infrastrukturze drogowej uzupełnia jeszcze rozbudowa ul. Korzennej oraz przebudowa skrzyżowań ul. Wielkopolskiej z ulicami: Myśliwską, Gryfa Pomorskiego, Żródło Marii i Starodworcową. Całość inwestycji dopełniają oczywiście nasadzenia zieleni czy nowe oświetlenie. W zakres robót włączono również finansowaną przez PEWiK Gdynia przebudowę sieci wodociągowej i renowację kanalizacji sanitarnej. Najważniejsza będzie jednak nowa jakość korzystania z komunikacji zbiorowej – czy to z nowoczesnych składów PKM, czy z zeroemisyjnych gdyńskich trolejbusów.

– Budowa węzła na Karwinach to idealny przykład na to, jak pozyskiwane przez Gdynię środki unijne zmieniają oblicze miasta. Mówimy o zmianie przyzwyczajeń transportowych mieszkańców, o łączeniu różnych środków transportu. Realizacja tej ogromnej inwestycji w strategicznym komunikacyjnie miejscu to najlepsza możliwa droga na zapewnienie warunków dla sprawnego i proekologicznego przemieszczania się mieszkańców. Usprawnimy nie tylko codzienny dojazd do pracy czy szkoły gdynian, ale dajemy też nowe możliwości mieszkańcom sąsiednich gmin. Sieć węzłów powstających w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych to nasza wspólna korzyść i spoiwo metropolii – podkreśla Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.

Przypomnijmy, że Węzeł Karwiny jest inwestycją realizowaną w ramach środków unijnych. Dzięki zaangażowaniu zespołu zajmującego się pozyskiwaniem finansowania zewnętrznego w październiku 2019 roku udało się zwiększyć kwotę dofinansowania o ponad 14,5 miliona złotych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Tallin: Jest umowa na budowę naziemnej części dworca Rail Baltiki

Przestrzeń

Tallin: Jest umowa na budowę naziemnej części dworca Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 22 maja 2025

Tallin: Ruszył przetarg na główną część węzła Rail Baltiki [wizualizacje]

Przestrzeń

Jest umowa na budowę części węzła Rail Baltiki w Tallinie

Przestrzeń

Jest umowa na budowę części węzła Rail Baltiki w Tallinie

Przemysław Farsewicz 18 września 2024

Zobacz również:

Puławy. Na terenie dawnego dworca PKS powstanie węzeł przesiadkowy

Komunikacja

Będzin planuje duży węzeł przesiadkowy przy stadionie

Komunikacja

Będzin planuje duży węzeł przesiadkowy przy stadionie

Przemysław Farsewicz 31 stycznia 2025

Pozostałe z wątku:

Tallin: Jest umowa na budowę naziemnej części dworca Rail Baltiki

Przestrzeń

Tallin: Jest umowa na budowę naziemnej części dworca Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 22 maja 2025

Tallin: Ruszył przetarg na główną część węzła Rail Baltiki [wizualizacje]

Przestrzeń

Jest umowa na budowę części węzła Rail Baltiki w Tallinie

Przestrzeń

Jest umowa na budowę części węzła Rail Baltiki w Tallinie

Przemysław Farsewicz 18 września 2024

Zobacz również:

Puławy. Na terenie dawnego dworca PKS powstanie węzeł przesiadkowy

Komunikacja

Będzin planuje duży węzeł przesiadkowy przy stadionie

Komunikacja

Będzin planuje duży węzeł przesiadkowy przy stadionie

Przemysław Farsewicz 31 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij