Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Gdańsk wzorem bezpieczeństwa. Tempo 30 działa

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2016-02-10 13:17
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Gdańsk wzorem bezpieczeństwa. Tempo 30 działa
fot. Referat Mobilności Aktywnej/gdansk.pl
W ciągu pięciu lat liczba wypadków drogowych w Gdańsku i osób, które odniosły w nich rany spadła o jedną piątą. Za to liczba ofiar wypadków spadła w tym czasie o ponad połowę! Urzędnicy wskazują powody tak rewelacyjnych statystyk dotyczących bezpieczeństwa – Tempo 30, fizyczne elementy uspokajania ruchu oraz edukacja.

„W Gdańsku jest najbezpieczniej od dziesięcioleci” – mówią tamtejsi urzędnicy, którzy przygotowali raport dotyczący całego szeregu działań związanych z uspokajaniem ruchu w mieście, który uruchomiono w 2010 r. Wtedy rozpoczęto wytyczanie strefy Tempo 30 na niektórych ulicach i przebudowywanie skrzyżowań. W efekcie dziś Tempo 30 obowiązuje na połowie gdańskich ulic, głównie w centrum i na uliczkach osiedlowych, a tylko w zeszłym roku w 79 miejscach zbudowano elementy fizycznego uspokajania ruchu, takie jak progi, ronda, czy wyniesione skrzyżowania. Gdy program uruchamiano, kierowcy i mieszkańcy nie pozostawiali na nim suchej nitki. Dziś sami proszą urzędników o Tempo 30 czy progi, tam gdzie mieszkają.

Mniej wypadków, dużo mniej ofiar

Dlaczego? Bo statystyki jakie zaprezentował urząd miasta wyglądają wręcz bajkowo. W latach 2001–2010 średnio każdego roku dochodziło na gdańskich ulicach do 628 wypadków. W ubiegłym roku było ich 503 (spadek o 20 proc.). W ubiegłej dekadzie co roku 762 osoby zostawały w nich ranne, a w ubiegłym odnotowano 601 przypadków obrażeń (21 proc. mniej). Wreszcie średnio każdego roku w Gdańsku w wypadkach ginęło 27 osób, a w całym 2015 r. tylko 13 (52 proc. mniej). Tendencja w każdym przypadku jest podobna. Do 2012 r. statystyki nieco wzrosły, by od tego momentu ruszyć ostro w dół.

Pół dekady temu Gdańsk nieco ryzykował stawiając na własny model organizacji ruchu w mieście. Nigdzie w Polsce nie wprowadzano tak wcześnie i na tak duża skale stref Tempo 30 (dziś kolejne miasta, niedawno Katowice, tworzą ją w swoich centrach). To także lider jeśli chodzi o rozbudowę infrastruktury rowerowej, choć – w przeciwieństwie do ogólnopolskiej mody – w Gdańsku nie ma systemu roweru publicznego. To także ma odzwierciedlenie w statystykach. Liczba rowerzystów w Gdańsku rośnie, choć liczba wypadków z ich udziałem utrzymuje się na stałym poziomie.

Polskie Vision Zero?

Przy okazji sukcesu Gdańska trudno oprzeć się wrażeniu, że nadmorskie miasta podąża drogą, którą dwie dekady temu zapoczątkowała Szwecja, a dziś starają się naśladować inne kraje i miasta, czyli tzw „Vision Zero”, którą już kilkakrotnie opisywaliśmy. Oznacza to program składający się z szeregu działań i popierany przez państwo (w Szwecji kampanię uruchomił parlament) mający doprowadzić do „roku zero” czyli takiego w którym nikt nie zginie na drodze. Kopia tego planu, którą od kilku lat wdraża w Nowym Jorku burmistrz Bill de Blasio, opiera się na tzw. 3E – „enforcement” (nakazy, rozwiązania prawne), „engineering” (przebudowa dróg) i „education” (edukacja). Gdańsk robi właściwie to samo.

– Plany na kolejne lata to kontynuacja rozpoczętych działań. Ze szczególnym uwzględnieniem działań ukierunkowanych na ograniczenie prędkości pojazdów i docelowego stworzenia sieci stref Tempo 30 i skrzyżowań równorzędnych na wszystkich ulicach lokalnych w Gdańsku, to nawet ok. 70 proc. ulic w mieście, podobnie jak ma to miejsce w innych europejskich miastach – zapowiada wiceprezydent miasta Piotr Grzelak. – Poza tym rozbudowa sieci dróg rowerowych, poprawa warunków ruchu pieszego i rowerowego oraz ciągła praca nad wzrostem atrakcyjności komunikacji publicznej – dodaje.

Prezentacja danych do znalezienia tutaj.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Edynburg zwalnia do 20 mil/h. W prawie całym mieście

Komunikacja

Edynburg zwalnia do 20 mil/h. W prawie całym mieście

Jakub Dybalski 21 marca 2016

Tempo 30. „Przebojowa 30” wjeżdża do Katowic

Przestrzeń

Tempo 30. „Przebojowa 30” wjeżdża do Katowic

Jakub Jackiewicz 11 sierpnia 2015

Łódź. Więcej wypadków na „holenderskim” skrzyżowaniu

Przestrzeń

Łódź. Więcej wypadków na „holenderskim” skrzyżowaniu

Rafał Stawecki 26 sierpnia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5