Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Gdańsk wesprze PKM Południe. Pierwszy etap do 2029 r.

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-04-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Gdańsk / PKM

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Gdańsk wesprze PKM Południe. Pierwszy etap do 2029 r.
fot. PKM
Gdańsk uwzględnia w Wieloletniej Prognozie Finansowej wsparcie finansowego opracowania dokumentacji projektowej nowego odcinka PKM. Planowana realizacja nowej linii stanowi ogromną wartość dla rozwoju transportu aglomeracyjnego na Pomorzu i w Gdańsku.

Nowy odcinek linii kolejowej ma przebiegać od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście do granicy z gminą Kolbudy, przez południowe dzielnice Gdańska. Na zeszłej sesji radni głosowali nad zabezpieczeniem w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gdańska kwoty w wysokości 28 mln zł w celu opracowania dokumentacji projektowej budowy odcinka linii kolejowej. Środki na ten cel przeznaczone zostaną w podziale na lata 2023-2026.

Środki docelowo posłużą objęciu przez miasto akcji w Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która ma zrealizować projekt. Całkowity koszt prac dokumentacyjnych PKM szacuje na ok. 50 milionów złotych, z czego 28 milionów będą stanowiły środki Gdańska.

– Jesteśmy zdeterminowani, aby pierwszy etap PKM Południe, od przystanku Gdańsk Śródmieście do Węzła Kowale powstał jak najszybciej czyli jeszcze w tej perspektywie budżetu Unii Europejskiej. Oznacza to, że koleją do południowych dzielnic Gdańska pojechalibyśmy w 2029 roku. Byłaby to przedłużona linia SKM, która dziś kończy swój bieg w Śródmieściu – z jej dotychczasową częstotliwością czyli co 7,5 minuty w porannym i popołudniowym szczycie. Podróż pociągiem z Węzła Kowale do Śródmieścia Gdańska będzie trwać tylko 16 minut – mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.

Zabezpieczone środki te pozwolą na realizację przewidywanego na okres 3-4 lat etapu prac dokumentacyjnych PKM Południe. Sama budowa powinna zająć kolejne 2-3 lata. Jej koszt wstępnie szacowany jest na ok. 1,8 mld zł. Przy tak ogromnym zakresie i kosztach inwestycji jej realizacja wymagać będzie wsparcia ze środków Unii Europejskiej. – Po wykonaniu projektu, na przełomie 2024/25 roku będziemy starać się o dofinansowanie 85% kosztów inwestycji – mówi Borawski.



Jednocześnie opracowywane jest „Studium możliwości zagospodarowania otoczenia nowych przystanków kolejowych PKM Południe na terenie miasta Gdańska”. Ukończono właśnie prace nad pierwszym etapem dokumentu. Będzie on zawierał propozycje i pomysły na to, jak może wyglądać przestrzeń wokół przystanków, które powstaną w ramach planowanej linii PKM.

W węźle Kowale powstać ma duży węzeł przesiadkowy, skomunikowany z innymi środkami transportu i 3-poziomowym parkingiem na 2,1 tys. aut. Projekt przewiduje także możliwość późniejszego połączenia aglomeracyjnego odcinka PKM Południe (łącznie 7,5 km. linii kolejowej i 6 przystanków) zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (PKM), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią 229 Pruszcz Gdański – Stara Piła (PKP PLK).
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5