Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Gdańsk, Gdynia i Sopot chcą metropolii. Czy nie za późno?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-06-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Gdańsk, Gdynia i Sopot chcą metropolii. Czy nie za późno?
fot. Jack11Poland, lic. GNU/CC 3.0Gdynia
We wtorek przedstawiciele 49 gmin i 8 powiatów ziemskich jednogłośnie zagłosowali na Walnym Zgromadzeniu Członków Obszaru Metropolitalnego za utworzeniem trójmiejskiej metropolii. Rękę w tej kwestii ponieśli m.in. Paweł Adamowicz (prezydent Gdańska), Jacek Karnowski (prezydent Sopotu) i Michał Guć (wiceprezydent Gdyni). Takiej zgody wśród trzech głównych miast Trójmiasta jeszcze nie było. Tylko, że najpewniej niewiele z tego wyniknie. Przynajmniej w ciągu najbliższych lat.

Zgromadzenie o którym wyżej mowa skupiało przedstawicieli samorządowej władzy wykonawczej. Ale już w środę klub radnych PO w gdańskiej radzie miasta przygotował uchwałę o upoważnieniu prezydenta Adamowicza do podjęcia działań w sprawie utworzenia metropolii. Tak więc również część radnych o sprawie myśli poważnie.

Możliwość utworzenia związku metropolitalnego daje ustawa uchwalona w październiku zeszłego roku. Zakłada ona, ze tego rodzaju struktura administracyjna może przejąć zadania w zakresie przede wszystkim transportu publicznego, ale też gospodarki komunalnej, czy kształtowania ładu przestrzennego. Skoro coraz więcej zadań publicznych ma charakter aglomeracyjny (transport jest najlepszym przykładem) ustawodawca zaproponował utworzenie narzędzia by je realizować. W dodatku zapewnił pieniądze – metropolie miałyby zarządzać 5 proc. wpływów z PIT na ich obszarze, dodatkowo gminy miałyby płacić składkę w wysokości kolejnych 4 proc. PIT zebranego na ich obszarze. Według trójmiejskich polityków to ok. 170 mln zł rocznie.

Dla Trójmiasta pomysł wydaje się być idealny, bo choć możliwości poruszania się transportem publicznym jest tam multum, to każde z miast organizuje je na własną rękę, emitując własne bilety i szczególnie dla osoby spoza Trójmiasta zorientowanie się w gąszczu taryf i przewoźników jest trudne. Do tej pory wszelkie pomysły integracji upadały przez wzajemnie rywalizujące ze sobą miasta. O pomyśle wspólnej organizacji transportu mówi się tam od lat, bez skutku.

Teraz miasta są chętne, ale stworzenie metropolii jest wątpliwe, bo… pomysł zapewne storpeduje rząd PIS. Wspomniana ustawa metropolitalna została uchwalona przez koalicję PO–PSL. Prezydent Duda co prawda ją podpisał, ale nowy rząd do tej pory nie wydał do niej rozporządzeń wykonawczych, co w praktyce oznacza, że ustawa jest martwa. PIS pomysłu na utworzenie aglomeracji nie lubi. Jego politycy zdążyli już zresztą postraszyć propozycją podział województwa mazowieckiego na Warszawę i cała resztę. Gdy na początku roku jasno swój pomysł utworzenia związku metropolitalnego zasygnalizowali samorządowcy z Górnego Śląska (gdzie również znacząco ułatwiłoby to organizację rozdrobnionego transportu publicznego), usłyszeli weto, a po pewnym czasie zapowiedź rozpoczęcia prac nad specjalną ustawą, dotyczącą wyłącznie aglomeracji śląskiej (tzw. metropolii Silesia). Na razie powstał projekt.

Inicjatywa trójmiejska wydaje się więc być głównie sposobem na pokazanie rządowi PIS jednolitego stanowiska samorządów na Pomorzu (Adamowicz jest członkiem PO, Karnowski przez wiele lat był z nią związany) i przejawem narastającego konfliktu między samorządami a rządem (rady miejskie Gdańska i Sopotu, podobnie jak szereg innych miast w Polsce, przyjęły np. uchwały o respektowaniu postanowień Trybunału Konstytucyjnego). Szanse powodzenia ma jednak niewielkie, bo na utworzenie metropolii musi się zgodzić rząd.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Mikołów: Metropolia to same korzyści transportowe

Prawo & Finanse

Mikołów: Metropolia to same korzyści transportowe

Roman Czubiński 21 kwietnia 2022

Trójmiasto: Chcemy pełniejszej integracji, ale...

Prawo & Finanse

Trójmiasto: Chcemy pełniejszej integracji, ale...

Roman Czubiński 08 listopada 2021

Trójmiasto. Będzie wspólny bilet za 150 zł!

Komunikacja

Trójmiasto. Będzie wspólny bilet za 150 zł!

Jakub Dybalski 11 lutego 2020

Zobacz również:

Mikołów: Metropolia to same korzyści transportowe

Prawo & Finanse

Mikołów: Metropolia to same korzyści transportowe

Roman Czubiński 21 kwietnia 2022

Trójmiasto: Chcemy pełniejszej integracji, ale...

Prawo & Finanse

Trójmiasto: Chcemy pełniejszej integracji, ale...

Roman Czubiński 08 listopada 2021

Trójmiasto. Będzie wspólny bilet za 150 zł!

Komunikacja

Trójmiasto. Będzie wspólny bilet za 150 zł!

Jakub Dybalski 11 lutego 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5