Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Gdańsk coraz bliżej uspokojenia ruchu na Podwalu Przedmiejskim

Dalej Wstecz
Autor:

Martyn Janduła

Data publikacji:
2016-08-10 12:26
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Gdańsk coraz bliżej uspokojenia ruchu na Podwalu Przedmiejskim
fot. Gdaniec, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Podwale Przedmiejskie to kluczowe miejsce na mapie gdańskiego Śródmieścia – zarówno pod względem komunikacyjnym, jak i urbanistycznym. Ulica ta wyznacza granicę między Głównym Miastem a Starym Przedmieściem. Mieszkańcy Śródmieścia aż w 90 proc. głosów stwierdzają potrzebę rewitalizacji tego obszaru i uznają obecny kształt Podwala za problem. Miasto dąży zatem do uspokojenia ruchu i uzyskania większej dostępności dla tego terenu – a co za tym idzie – także większej atrakcyjności. Teraz Gdańsk jest na etapie opracowywania projektu.

Podwale Przedmiejskie to arteria, która w myśl konstruktorów miała stanowić przelotową ulicę przez miasto. Nie bez powodu podciągana jest też niekiedy pod nazewnictwo trasy W-Z. Według badań, w których udział brało 500 respondentów, aż 90 proc. mieszkańców Śródmieścia opowiedziało się, że ulica w obecnym kształcie stanowi poważny problem. Dzieli ona obecnie Śródmieście od reszty miasta, a to wszystko za sprawą ruchu kołowego, który nie sprzyja dostępności i atrakcyjności terenu.

Dlatego już od lat mówi się o rewitalizacji tego obszaru Gdańska. – Projekt uspokojenia ruchu jest ściśle związany z planami likwidacji bariery architektonicznej, jaką jest ul. Podwale Przedmiejskie, a co za tym idzie, planem ożywienia niezwykle atrakcyjnej części Gdańska czyli Dolnego Miasta – wyjaśnia Dariusz Wołodźko, inspektor z Wydział Promocji, Informacji i Komunikacji Społecznej w Urzędzie Miasta Gdańsk. Jak dodaje, jest to jeden z kluczowych projektów związanych z rewitalizacją tej części miasta towarzyszący projektom właściwej rewitalizacji infrastruktury drogowej i mieszkaniowej na Dolnym Mieście.

Koncepcja przebudowy ul. Podwale Przedmiejskie zakłada przebudowę trzech skrzyżowań z takimi ulicami, jak Słodowników, Chmielna i Łąkowa wraz z budową na nich sygnalizacji świetlnych. Dodatkowo przebudowane zostanie skrzyżowanie Podwale Przedmiejskie – Elbląska – Długie Ogrody – Siennicka.

Jak uściślają urzędnicy, przebudowa zakłada dopuszczenie wszystkich lub prawie wszystkich relacji na skrzyżowaniu z wyznaczeniem pasów do skrętów, wyznaczenia przejść dla pieszych w poziomie jezdni obok istniejących tuneli. Ulica Podwale Przedmiejskie w kierunku Elbląga zostanie zawężona z trzech do dwóch pasów ruchu. W miejsce trzeciego pojawi się pas rowerowy, a także zaprojektowane zostaną stanowiska postojowe. Na przeciwnym kierunku pozostaną dwa pasy ruchu oraz dodatkowo buspas, natomiast nowym elementem będzie pas rowerowy.

Duże znaczenia dla uspokojenia ruchu na Podwalu Przedmiejskim miało też otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą. – Otwarcie było uznawane za jedną z determinant zmian ul. Podwale Przedmiejskie – mówi Wołodźko. – Nowy ciąg komunikacyjny przejął część ruchu kołowego, ale jednocześnie pozwolił w sposób mniej kontrowersyjny społecznie wprowadzać zmiany, co do których powstała alternatywa właśnie w postaci tunelu – dodaje. Zgodnie z pomiarami sprzed otwarcia tunelu ruch na ul. Podwale Przedmiejskie wynosił 60 238 pojazdów na dobę w obu kierunkach. Po otwarciu spadł o 13,2% i wyniósł 52 285 pojazdów na dobę.



W marcu tego roku Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy ul. Podwale Przedmiejskie w Gdańsku. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Highway Piotr Urbański z miejscowości Banino. 19 kwietnia podpisana została umowa na sporządzenie dokumentacji z terminem wykonania opracowania do 30 września 2016 r. – Zakres zleconej dokumentacji obejmuje przebudowę ul. Podwale Przedmiejskie na odcinku od ul. Okopowej do ul. Elbląskiej, o długości ok. 2 km z otwarciem czterech skrzyżowań – ul. Żabi Kruk, ul. Chmielna, ul. Łąkowa oraz ul. Elbląska – wymienia Wołodźko. – Rozwiązanie to umożliwi przejazd przez znajdujące się w pasie drogowym torowisko. Pełny zakres projektu ma zostać wdrożony w 2017 roku i wprowadzone mają zostać kompleksowo wszystkie rozwiązania – dodaje.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Poznań ma swój Kreuzberg?

Przestrzeń

Poznań ma swój Kreuzberg?

Olga Plesińska 04 sierpnia 2016

Kraków uspokaja ruch. Kierowcy na Wrobela jeżdżą zygzakiem

Przestrzeń

Kraków uspokaja ruch. Kierowcy na Wrobela jeżdżą zygzakiem

Witold Urbanowicz 14 lipca 2016

Olsztyn nagrodzony w Brukseli. Za przemiany w centrum

Przestrzeń

Olsztyn nagrodzony w Brukseli. Za przemiany w centrum

Witold Urbanowicz 12 lipca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5