Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Estonia praktycznie bez kolei międzynarodowej

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
25-04-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Estonia praktycznie bez kolei międzynarodowej
Fot. Kasper FiszerPociąg spółki GoRail do Petersburga w Tallinnie
Po kilku miesiącach spekulacji wiemy już oficjalnie, że w maju zawieszone zostanie kursowanie wszystkich pociągów łączących Estonię z Rosją. Obsługiwane przez prywatną spółkę GoRail połączenia były jedynymi dalekobieżnymi kursami międzynarodowymi wyjeżdżającymi z Estonii.

Rozpoczęte w drugiej połowie zeszłego roku próby zwiększenia popytu na pociągi łączące Estonię z Rosją nie przyniosły oczekiwanego rezultatu. W efekcie nadbałtycki kraj straci za miesiąc wszystkie dalekobieżne kolejowe połączenia międzynarodowe. Prywatny przewoźnik GoRail zawiesza bowiem kursowanie ostatniej pary kursów łączących Tallinn z Petersburgiem i jedynego pociągu łączącego stolice Estonii i Rosji.

Informację najpierw opublikowały oficjalnie Koleje Rosyjskie. Według krótkiego komunikatu ostatni pociąg w kierunku Petersburga wyjedzie w trasę już 11 maja, nocny kurs do Moskwy zlikwidowany zostanie sześć dni później. Dane te potwierdził już przewoźnik estoński. Tłumaczy on na swojej stronie internetowej, że linie od dłuższego czasu przynosiły straty. Informuje on też, że połączenia do Moskwy nie znikną z rozkładu, jeśli ich obsługę zechce przejąć państwowa spółka Eesti Raudtee (EVR, Koleje Estońskie). Ta jednak póki co nie złożyła w tej kwestii jasnych deklaracji.

Polityka dosięgnęła prywatnego przewoźnika

Obsługująca wszystkie dalekobieżne kursy międzynarodowe spółka GoRail to jeden z bardzo nielicznych w krajach postsowieckich prywatnych operatorów kolei pasażerskiej. Powstała w wyniku przekształceń dawnego EVR Express. Od kilku lat GoRail wchodzi w skład estońskiej grupy kapitałowej GoGroup. Międzynarodowe połączenia nie były dotowane i utrzymywały się na zasadach komercyjnych.

Decyzja GoRail, choć podjęta z przyczyn rynkowych, zależna jest także od obecnej sytuacji politycznej we wschodniej Europie. – Aktualne położenie gospodarczo-polityczne Rosji i Unii Europejskiej wyraźnie odbiło się na liczbie przyjeżdżających do Estonii rosyjskich turystów – ocenił Alar Pinsel, dyrektor przedsiębiorstwa. – Dodatkowo spadek kursu rubla sprawił, że połączenia stały się dla Rosjan droższe. Natomiast jeśli sytuacja się ustabilizuje i liczba podróżujących ponownie wzrośnie, jesteśmy gotowi wrócić do Petersburga – czytamy w komunikacie prasowym przewoźnika.

Nie pomogło nawet uproszczenie procedury wizowej

Decyzję o zawieszeniu kursowania pociągów poprzedził szereg działań mających na celu wzrost frekwencji. Najpierw obniżono ceny biletów i wprowadzono dodatkowe promocje. Najciekawszym zabiegiem było jednak umożliwienie swoim klientom skorzystania z... uproszczonej procedury wizowej. Na początku tego roku przewoźnik zaczął przyjmować w swojej tallińskiej kasie wnioski o wizy rosyjskie, działając jak biuro pośrednictwa wizowego. Już od stycznia ruch w kierunku Petersburga jest jednak bardzo ograniczony – zamiast dwóch par dziennie uruchamiana jest tylko jedna para dwa razy na tydzień.

Kursujące na krótszej trasie do Petersburga pociągi obsługiwane są spalinowymi jednostkami DR1A po modernizacji wnętrza. Skład moskiewski zestawiany jest z klasycznych radzieckich kuszetek dwóch klas – przedziałowych wagonów „kupiejnych” i otwartych „plackart” – oraz z wagonów z miejscami do siedzenia. Po zawieszeniu kursów międzynarodowych GoRail nie będzie obsługiwać żadnego połączenia, zaś jedynymi pociągami międzynarodowymi wjeżdżającymi do Estonii będą regionalne pociągi łotewskie z Rygi do granicznego Wałku.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Powróciły polsko-czesko-niemieckie autobusy transgraniczne

Mobilność

Powróciły polsko-czesko-niemieckie autobusy transgraniczne

Artur Bogdanowicz 06 lipca 2021

Zakopane. Od lata ruszy regularny autobus na Słowację

Komunikacja

Polska – Słowacja: Połączenia autobusowe z przesiadką?

Komunikacja

Małopolska: Połączenia na Słowację wciąż niepewne

Komunikacja

Świnoujście. UBB tłumaczy: Mamy prawo jeździć autobusami

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Powróciły polsko-czesko-niemieckie autobusy transgraniczne

Mobilność

Powróciły polsko-czesko-niemieckie autobusy transgraniczne

Artur Bogdanowicz 06 lipca 2021

Zakopane. Od lata ruszy regularny autobus na Słowację

Komunikacja

Polska – Słowacja: Połączenia autobusowe z przesiadką?

Komunikacja

Małopolska: Połączenia na Słowację wciąż niepewne

Komunikacja

Świnoujście. UBB tłumaczy: Mamy prawo jeździć autobusami

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5