Autobusy elektryczne firmy Solaris przejechały już ponad 10 milionów kilometrów od momentu premiery pierwszego bateryjnego Urbino w 2011 roku. Tak naprawdę jednak przygoda z elektromobilnością producenta zaczęła się już podczas pracy nad pierwszym trolejbusem Solaris Trollino. W roku 2017 12-metrowy Solaris Urbino Electric otrzymał tytuł Bus of the Year.
Solaris dostarczył lub zebrał już zamówienia na blisko 400 pojazdów elektrycznych, a w roku 2017 uplasował się pod tym względem na pierwszej pozycji w Europie, wypełniając 18 proc. rynku. Kilkaset elektrycznych Urbino już dziś przemierza drogi 16 państw i 38 europejskich miast – zarówno w surowym chłodzie państw Skandynawii, jak i słonecznej Barcelonie.
Rekordzistą jeśli chodzi o przebyte kilometry jest 12-metrowy autobus w Jaworznie, który na swoim koncie ma już prawie 250 tys. km. Ładowane pantografowo pojazdy tego operatora potrafią przejechać nawet 12 tys. km. w miesiącu.
Od momentu podpisania pierwszego kontraktu w 2012 roku znacznie wzbogaciło się elektrobusowe portfolio firmy, jeśli chodzi o oferowane długości pojazdów, pojemności baterii i sposoby ładowania, a także rodzaje napędu i rozwiązania w układach ogrzewania i klimatyzacji. Solaris oferuje swoim klientom także kompleksowe prowadzenie inwestycji, obejmujące nie tylko dostawę autobusów i systemów ładowania, ale także zapewniające przygotowanie ich instalacji łącznie z pracami budowlanymi.
Co więcej, inżynierowie z Biura Badań i Rozwoju firmy opracowali system zdalnej diagnozy autobusów elektrycznych eSConnect, który pozwoli zwiększyć możliwości operacyjne i serwisowe Urbino electric dzięki znacznej ilości danych gromadzonych przez pojazdy w ruchu miejskim.
Solaris przeprowadza, na życzenie miast, indywidualne studia wykonalności. Analiza taka pozwala odnaleźć optymalne rozwiązania w zakresie m.in. infrastruktury i wyposażenia pojazdu dla danych ośrodków miejskich i konkretnych linii autobusowych. Potrzeby mogą się diametralnie różnić w zależności od temperatury panującej w danym mieście, ale także średniej prędkości, liczby przystanków obłożenia linii czy topografii terenu.
Prognozy eksperckie wskazują, że w roku 2030 w Europie napęd elektryczny znajdzie się w niemal połowie nowych autobusów, zaś silniki spalinowe będą zamontowane w zaledwie 7 proc. z nich.