Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

EIB: Telematyka przyszłością transportu publicznego?

Dalej Wstecz
Autor:

artykuł EIB SA

Data publikacji:
2020-10-26 09:21
Tagi:
, EIB
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
EIB SA

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

EIB: Telematyka przyszłością transportu publicznego?
fot. EIB SA
W ostatnich miesiącach przychody transportu publicznego sukcesywnie spadają. To konsekwencja trwającej od wiosny pandemii, która drastycznie zmniejszyła liczbę pasażerów i kupowanych biletów. Część osób pracuje zdalnie w swoich domach i w ogóle nie korzysta z komunikacji, część wykorzystuje takie metody transportu (samochody osobowe, rower,hulajnogi elektryczne), które minimalizują kontakt z innymi osobami. Spadają więc przychody przewoźników, ale nie spadają koszty. 

Warto też wspomnieć o postępującej modernizacji taboru. Mimo że długofalowo przynosi ona oszczędności, to w pierwszych latach eksploatacji nowe pojazdy mogą wymagać większych nakładów, m.in. na ubezpieczenia – im pojazd nowszy, tym droższa naprawa, a więc i składka za polisę AC wyższa. Sukcesywnie rosną też ceny za obowiązkowe ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej.

– Zmniejszenie przychodów stanowi wyzwanie dla przedsiębiorstw transportu publicznego w dobie pandemii. Szukają one oszczędności, między innymi sposobów na obniżenie składki za ubezpieczenia. Jednym z nich jest konsolidacja, czyli łączenie ochrony kilku przewoźników w ramach tej samej umowy ubezpieczenia. Nie zawsze jest to jednak możliwe. Innym, bardziej uniwersalnym rozwiązaniem, może być telematyka, z sukcesem stosowana za granicą. Zwiększa zarówno bezpieczeństwo jazdy, pozwala lepiej kontrolować koszty eksploatacji, jak i wpływa na ceny polis – zauważa Piotr Podborny, Dyrektor Biura Ubezpieczeń Klientów Korporacyjnych EIB SA.

Niższe koszty i większe bezpieczeństwo
O monitorowaniu ruchu pojazdu, czyli telematyce mówi się przede wszystkim, dyskutując o sposobach na obniżenie cen ubezpieczenia OC dla samochodów prywatnych. Warto jednak pamiętać, że jeszcze więcej korzyści może ona przynieść zarządcom flot, przede wszystkim w sektorze komunikacji zbiorowej. W przypadku kierowców indywidualnych badany jest przede wszystkim styl jazdy i liczba wypadków, a dzięki temu narzędziu można zbierać także inne dane. Zamontowane w pojazdach urządzenia pozwalają na ocenę czasu przejazdu na poszczególnych odcinkach tras, analizę zużycia paliwa, a także sprawdzają jego sprawność. Bieżąca analiza stanu akumulatora, temperatury silnika czy poziomu oleju pozwala też przewidywać ewentualne usterki, co dodatkowo zmniejsza ryzyko awarii i poważnych uszkodzeń. Dzięki temu można utrzymać pojazd w dobrym stanie przez długi czas, co ma wymierny wpływ na koszty jego eksploatacji.

– Wszystkie te czynniki mają wpływ na ostateczny koszt ubezpieczenia. Im ostrożniejsi kierowcy, mniejsza liczba wypadków i awarii oraz lepszy stan techniczny pojazdów, tym niższa
składa. Z moich obserwacji wynika, że cena za ubezpieczenie odpowiednio zarządzanego taboru może być nawet o 30-40% mniejsza od standardowej wyceny. Dlatego uważam, że telematyka może być przyszłością ubezpieczeń dla transportu publicznego i flot, zwłaszcza z uwagi na jej wpływ na bezpieczeństwo na drodze
– dodaje Piotr Podborny z EIB SA.

Telematyka niesie ze sobą też dodatkowe korzyści dla pasażerów. Poruszanie się monitorowanymi pojazdami będzie nie tylko bezpieczniejsze, ale i rozkłady jazdy będą lepiej dopasowane do rzeczywistych czasów przejazdu. Narzędzia monitorujące ruch mogą też na bieżąco informować o spodziewanych opóźnieniach.

Telematyka wpływa też na likwidację szkód

Warto pamiętać o jeszcze jednym ważnym aspekcie telematyki – sprawniejszej likwidacji szkód. O ile, jak wspomniano powyżej, pozwala unikać niektórych usterek, to ma też duży wpływ na postępowania odszkodowawcze z polisy. Dzięki temu, że pojazd jest stale monitorowany, można przede wszystkim „od ręki” sprawdzić, kto był odpowiedzialny za szkodę (jeżeli dojdzie do wypadku), a także sprawnie oszacować zakres uszkodzeń i wartość naprawy. Upraszcza zatem wiele procedur i gwarantuje szybszą wypłatę odszkodowania.

– W wielu przypadkach pozwala wręcz załatwić wszystkie formalności zdalnie, jeżeli narzędzia telematyczne były zintegrowane z systemem do likwidacji szkód. Co więcej, połączenie to może również mieć wpływ na ostateczną wysokość składki. Pamiętajmy, że im więcej informacji przekażemy ubezpieczycielowi, tym większe prawdopodobieństwo, że zgodzi się on obniżyć cenę, ponieważ będzie mógł dokładniej oszacować ewentualność wypłaty odszkodowania i jego wysokości – wskazuje Piotr Podborny z EIB SA.


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
MAN: Diesel to nadal najprostszy sposób na odmłodzenie floty

Komunikacja

MAN: Diesel to nadal najprostszy sposób na odmłodzenie floty

Jakub Madrjas 26 października 2020

Pandemia zmieniła rynek taboru, ubezpieczeń i płatności

Komunikacja

Pandemia zmieniła rynek taboru, ubezpieczeń i płatności

Kasper Fiszer 09 października 2020

Ubezpieczenia: Polisy dla elektrobusów tańsze nie będą

Prawo & Finanse

Ubezpieczenia: Polisy dla elektrobusów tańsze nie będą

Roman Czubiński 23 października 2018

 

MPK Wrocław da pracę ludziom z Aquaparku

Przestrzeń

MPK Wrocław da pracę ludziom z Aquaparku

29 października 2020

Płońsk wybrał dostawcę autobusu spalinowego

Komunikacja

Płońsk wybrał dostawcę autobusu spalinowego

29 października 2020

ZUE zaskarża olsztyński przetarg tramwajowy do sądu

Prawo & Finanse

ZUE zaskarża olsztyński przetarg tramwajowy do sądu

29 października 2020

Współpraca z chińskim gigantem uratuje Ursusa?

Komunikacja

Współpraca z chińskim gigantem uratuje Ursusa?

29 października 2020

Niemcy: Mały lockdown bez ograniczeń w transporcie

Prawo & Finanse

Niemcy: Mały lockdown bez ograniczeń w transporcie

29 października 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5