Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

ECF: Tymczasowe pasy rowerowe przyciągają rowerzystów

Dalej Wstecz
Autor:

Magdalena Romanowska

Data publikacji:
2021-04-26 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP/ ECF

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

ECF: Tymczasowe pasy rowerowe przyciągają rowerzystów
fot. ECF
Nowe badanie przeprowadzone przez European Cyclists’ Federation sprawdzające działania rowerowe podczas pandemii COVID-19 pokazuje, że pojawiająca się od ponad roku tymczasowa infrastruktura rowerowa podniosła poziom ruchu rowerowego w europejskich miastach w pierwszych miesiącach pandemii o od 11 proc. do 48 proc.

O tymczasowych drogach rowerowych w wielu metropoliach słyszymy od początku pandemii. Sporo zmian w ciągu ostatnich miesięcy zaszło w Paryżu. Władze miasta z wybraną ostatnio na drugą kadencję Anne Hidalgo już od wielu lat promują zmiany zmierzające do daleko idącego ograniczenia roli samochodu, ale dopiero w czasie pandemii ruszyły one pełną parą.

Na uruchomienie tymczasowych tras rowerowych zdecydował się również Wiedeń. W maju ubiegłego roku na alei Praterstrasse w dzielnicy Leopoldstadt otworzono pierwszą z nich. Druga powstała przy Wagramerstraße w 22. Dzielnicy Wiednia.

Oprócz tych miast mogliśmy przeczytać o tymczasowych (tzw. pop-up) drogach rowerowych w Berlinie, Budapeszcie czy Mediolanie. W Polsce jak na razie odosobnionym, ale godnym do naśladowania przykładem został Kraków.

Boom w sprzedaży rowerów

Mnożenie się nowych dróg rowerowych w dużych miastach wynikało ze wzmożonego ruchu rowerowego podczas pandemii. Wiele osób czuło się bezpieczniej podróżując na świeżym powietrzu, bez kontaktu z innymi na zamkniętej przestrzeni. Zachęcały też do tego władze miast.

Od tamtego czasu z różnych źródeł spływały informacje o podniesionej sprzedaży rowerów. Poinformowali o tym najwięksi producenci, na przykład Giant Manufacturing. Producent podał, że do końca kwietnia, czyli od czasu rozpoczęcia znoszenia najpoważniejszych restrykcji w Europie, sprzedaż rowerów zaczęła rosnąć tak szybko, że przestano nadążać z produkcją i dostawami. O wyjątkowo wysokim poziomie sprzedaży rowerów w Niemczech i Włoszech informuje drugi tajwański producent – Merida. Spółka odnotowała wzrost sprzedaży o 7,6 proc. względem roku poprzedniego w marcu. W kwietniu wzrosty notowano już nie tylko w Europie, ale i w Chinach.

Teraz zbadano zależność, jaka występuje pomiędzy większą liczbą pasów drogowych a faktyczną liczbą rowerzystów. Jak wynika z rozpoznania przeprowadzonego przez European Cycling Federation, tymczasowa infrastruktura rowerowa podniosła poziom ruchu rowerowego w europejskich miastach w pierwszych miesiącach pandemii o od 11 proc. do 48 proc.

Im lepsza infrastruktura, tym więcej cyklistów

Celem badania, które zostało przeprowadzone w Mercator Research Institute on Global Commons and Climate Change (MCC), było zidentyfikowanie faktycznego związku przyczynowo-skutkowego między infrastrukturą a ruchem rowerowym. W badaniu zebrano dane z 736 oficjalnych stacji rowerowych w 106 europejskich miastach, a także dane o infrastrukturze z narzędzia ECF do działań środków rowerowych COVID-19 w celu porównania miast, które wprowadziły tymczasową infrastrukturę rowerową na początku pandemii z tymi ośrodkami, które tego nie zrobiły.

Wzięto pod uwagę też możliwe czynniki zakłócające, takie jak różnice w rozmieszczeniu stacji liczących, obiektów autobusowych i kolejowych, gęstość zaludnienia, skłonność do „ekologicznego stylu życia”, topografia i pogoda. Biorąc pod uwagę niepewność statystyczną, doszli do wniosku, że same tymczasowe pasy rowerowe generowały od 11 proc. do 48 proc. dodatkowego ruchu rowerowego od marca do lipca 2020 r. Takie środki nie tylko zwiększyły ruch rowerowy, ale były również bardzo opłacalne; Na przykład kilometr tymczasowej ścieżki rowerowej w Berlinie kosztuje tylko 9500 euro.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
KROSS: Boom na rowery trwa

Mobilność

KROSS: Boom na rowery trwa

simetra 19 kwietnia 2021

Francja: Elektryczne rowery za stare samochody!

Felietony i komentarze

Francja: Elektryczne rowery za stare samochody!

simetra 18 kwietnia 2021

Rotterdam. Główna ulica przebudowana za 58 mln euro

Przestrzeń

Rotterdam. Główna ulica przebudowana za 58 mln euro

Magdalena Romanowska 10 kwietnia 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5